تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 دی 1399 - 8:43
کد خبر : 16544

تولید آنالایزر‌هایی برای کاهش آلایندگی هوا در کشور

تولید آنالایزر‌هایی برای کاهش آلایندگی هوا در کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از طراحی و ساخت آنالایزر‌های گازی- لیزری به منظور کاهش آلایندگی هوا در کشور خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ مجتبی رضایی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان و بنیان‌گذار ساخت آنالایزر‌های گازی- لیزری در کشور گفت: آنالایزر‌هایی که در مرکز رشد فناوری نخبگان طراحی و ساخته می‌شوند از یک تکنولوژی پیشرفته اسپکتروسکپی لیزری و لیزر‌های دیودی کوک‌پذیر در ناحیه طول موج مادون قرمز، برای اندازه گیری غلظت گاز مورد نظر استفاده می‌کنند.

رضایی افزود: این آنالایزر‌ها که به Analyzers Gas TDLAS و یا Analyzers Gas TDL معروف هستند به عنوان ابزاری نوین برای شناسایی، پایش و کنترل گاز‌های آلاینده مورد توجه صنایع مختلف در گرور‌های توسعه یافته قرار گرفته اند.

او ادامه داد: آنالایزر‌های TDL بسیار مقاوم و کارا هستند و توانایی کار در فضا‌های خشن صنعتی در دما، فشار و رطوبت بالا و در حضور گاز‌های دیگر و ذرات پراکنده کننده نور را دارند. به دلیل کوک‌پذیر بودن لیزر‌های نیمه هادی، آنالایزر‌های TDL ساختار ساده‌ای دارند و به سیستمی جداگانه برای انتخاب طول موج در آن‌ها نیاز نیست. ساختار فیزیکی ساده این آنالایزر‌ها و همچنین غیر تماسی بودن تکنیک اندازه گیری، باعث می‌شود آن‌ها برای کاربرد‌های مختلف مناسب باشند.

فعال فناور بیان کرد: در آنالایزر‌های TDL، طول موج یک لیزر نیمه هادی کوک‌پذیر تک مد مانند (Diode DFB Tunable Laser) بر روی یکی از خطوط جذبی گاز مورد نظر تنظیم می‌شود. با اسکن کردن طول موج لیزر اطراف این خط جذبی می‌توان میزان جذب لیزر را در آن بدست آورد. بر اساس قانون Lambert-Beer، میزان جذب متناسب با غلظت مولکول‌ها در گاز است، بنابراین با اندازه گیری شدت خط جذبی می‌توان غلظت مولکول مورد نظر را محاسبه کرد.

ساخت آنالایزرهای گازی لیزری به دست جوانان ایرانی برای کاهش آلایندگی هوا

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: از مهمترین ویژگی‌های آنالایزر‌های گازی TDLAS، قابلیت اطمینان، دقت، سرعت و حساسیت بالای آن‌ها است. به دلیل عدم نیاز یا نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری و کالیبراسیون‌های پر خرج و زمانبر، هزینه مالکیت این سیستم‌ها در مقایسه با سایر آنالایزر‌ها بسیار پایین است.

رضایی افزود: آنالایزر‌های TDLAS بسیار مقاوم و کارا هستند و توانایی کار در فضا‌های خشن صنعتی در دما، فشار و رطوبت بالا را دارند. بر خالف انواع دیگر آنالایزر‌ها که بر اساس برهم کنش سطح حسگر با گاز عمل می‌کنند، آنالایزر‌های TDLAS غیرتماسی هستند و آلاینده‌های موجود در محیط که بعضا خورنده هستند یا سطح حسگر را می‌پوشانند و حساسیت حسگر را کاهش می‌دهند تاثیری بر این آنالایزر‌ها نخواهند داشت.

او گفت: آنالایزر‌های گازی از طرف وزارت نفت به عنوان یکی از فناوری‌های مورد نیاز این صنعت جهت ساخت به شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی پیشنهاد شده‌اند. در ساخت و طراحی آنالایزر‌های طراحی شده توسط شرکت ما از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های گازی استفاده شده است. تولید این آنالایزر‌ها در کشور می‌تواند نیاز صنعت نفت به آنالایزر‌های گازی را برطرف کرده و زمینه مناسبی برای صادرات محصولاتی با فناوری نوین و‌ های‌تک را فراهم کند.

رضایی بیان کرد: نمونه محصول تولید شده در ایران طراحی و برای اندازه گیری گاز اکسیژن در واحد SRU در پروژه پارس جنوبی استفاده خواهد شد که از این دستگاه می‌توان در دودکش کارخانه‌ها استفاده کرد تا دود و آلودگی کمتری ایجاد شود.

او گفت: از آنالایزر‌های گازی تولید شده توسط شرکت ما می‌توان در کاهش و کنترل مصرف سوخت‌های مایع و گاز طبیعی، محافظت از خطوط لوله فرآورده‌های نفتی، نشت گاز و ترکیبات سمی و قابل انفجار و حفاظت از محیط زیست استفاده کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.