تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 6:46
کد خبر : 88337

حضور پهپاد ایرانی در اوکراین ادعای نابخردانه غربی هاست

حضور پهپاد ایرانی در اوکراین ادعای نابخردانه غربی هاست

دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل در رابطه با ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه گفت: «آن ها برای متهم کردن ایران کوته فکر هستند.»

به گزارش تیتر داغ؛ «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل در واکنش به برخی ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین به خبرنگاران گفت: «ادعاهای غرب مبنی بر ارسال ادعایی پهپادهای ایران به روسیه، مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده خواهد کرد.»

این دیپلمات ارشد روسی خاطر نشان کرد: «ایالات متحده هنوز تمایل عملی برای بازگشت به اجرای [برجام] خود را نشان نداده است. علاوه بر این، آنها همچنان به اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی جدید علیه ایران ادامه می‌دهند. من می‌گویم که همکاران غربی ما مشتاق ابقای رژیم کیف به هر قیمتی هستند.»

این دیپلمات روسی پس از رایزنی‌های شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع تحویل ادعایی پهپادهای ایران به روسیه؛ در این ارتباط گفت: «آن ها برای متهم کردن ایران کوته فکر هستند.»

پولیانسکی با انتقاد از ادعاهای غرب درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین افزود: «اینها ادعاها بسیار نابخردانه و تحریک آمیز از جانب غربی هاست که می‌تواند روند مذاکرات شکننده با هدف احیای برجام را پیچیده‌تر کند.»

روز گذشته نیز «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با گردان «گرلیچ رادمن»، وزیر امور خارجه کرواسی درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین گفته بود: «ما قویاً مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ بوده و هستیم و به مقامات اوکراین گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی وجود دارد، ارائه کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین خاطرنشان کرد: «البته ما سال‌ها است که با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکرده‌ایم و هیچیک از تسلیحات ایرانی را در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین قرار نداده‌ایم.»

همچنین روز گذشته نیز «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی دولت روسیه گزارش‌ها و ادعاهای رسانه‌ها و مقامات آمریکا و اروپا درباره حضور پهپادهای انتحاری ایران در جنگ اوکراین را رد کرد و گفت مسکو اطلاعی درباره استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین ندارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا روسیه از پهپادهای انتحاری ایرانی در جنگ اوکراین استفاده می‌کند تأکید کرد: خیر، ما اطلاعاتی دراین‌باره نداریم… هنگام حمله موشکی و پهپادی به شهرهای اوکراین، از تسلیحات روسی و با نشان‌ها و اسم‌های روسی استفاده می‌کنیم.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از حملات موشکی و پهپادی تلافی‌جویانه اخیر روسیه به این کشور مدعی شد که روسیه در این حملات از پهپادهای ایرانی استفاده کرده و مقامات ارشد آمریکا و اروپا نیز این ادعا را تکرار کردند. علی‌رغم ادعای مقامات آمریکا و اروپا، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرده که نمی‌تواند حضور پهپادهای ایرانی در حملات روسیه به اوکراین را تأیید کند.

مقامات و رسانه‌های آمریکا و غرب در حالی مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین می‌شوند که در هفته‌های اخیر و هم‌زمان با هجمه تبلیغاتی غرب دراین‌باره، مقامات ارشد ایران آشکارا اعلام کرده‌اند که ایران هیچ گونه سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است.

ارتش روسیه از بامداد دوشنبه (۱۰ اکتبر / ۱۸ مهرماه) چندین حمله موشکی و پهپادی به مرکز شهر «کی‌یف»، پایتخت اوکراین و چند شهر دیگر در این کشور انجام داد. روسیه چند شهر دیگر در مناطق جنوبی و غربی اوکراین را هم هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. استفاده روسیه از پهپادها به ویژه پس از حمله گسترده چند روز پیش به اهدافی در سرتاسر اوکراین، کی‌یف را به تکاپو انداخته تا از کشورهای غربی بخواهد که ارتش اوکراین را به سامانه‌های دفاع هوایی مجهز کند.

منبع: تاس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.