تاریخ انتشار : جمعه 25 آذر 1401 - 5:09
کد خبر : 91830

«خداحافظ عمو میر» کودکان را به خودباوری می‌رساند

«خداحافظ عمو میر» کودکان را به خودباوری می‌رساند

کتاب «خداحافظ عمو میر» داستان یک ایستگاه فضایی قدیمی است که خدمات زیادی برای بشر انجام داده اما زمان تعطیلی آن فرا رسیده است.

به گزارش تیتر داغ؛ کتاب خداحافظ عمو میر از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ علم معاصر و برای گروه سنی بالای ۱۲ سال (گروه سنی نونگاه) نوشته شده‌است. این کتاب داستان یک ایستگاه فضایی قدیمی است، ایستگاه میر با اینکه تاثیر زیادی در پیشرفت علم و فناوری داشته‌است، اما به دلیل کهنه شدن قطعاتش و هزینه بالای نگهداری از آن باید تعطیل شود.

این کتاب یکی از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ معاصر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و بینش علمی کودکان و نوجوانان را رشد می‌دهد و دریچه تازه و شگفت‌انگیزی به تخیل و کنجکاوی آنان باز می‌کند تا بتوانند با خودباوری و خلاقیت، نقش‌آفرین فردایی بهتر باشند.

حمید نوایی لواسانی نویسنده کتاب، متولد۱۳۴۲ – تهران است و تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی در رشته امور فرهنگی ادامه و به‌عنوان کارشناس و منتقد ادبیات کودک و نوجوان فعالیت‌هایی انجام داد. او از بدو تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عضو این گروه بوده است.

آثار او در قالب داستان بلند و کوتاه و زندگینامه برای کودکان، نوجوانان و نیز بزرگسالان است. گه‌گاه با مطبوعات کودک و نوجوان همکاری می‌کند و برای مجله‌های تخصصی حوزه ادبیات کودک مقاله می‌نویسد.

«خداحافظ عمو میر» کودکان را به خودباوری می‌رساند

قسمتی از متن کتاب

میر به دو معنای جهان و صلح است. ایستگاه فضایی یا مداری میر، متعلق به شوروی سابق و بعد از آن روسیه؛ اولین ایستگاه پژوهشی بشر است که ساخت آن در سال ۱۹۸۶ میلادی آغاز شد و تکمیل تدریجی آن حدود ۱۰ سال ادامه یافت. بیشترین مطالعات انجام شده در این ایستگاه، مطالعات زیست‌شناسی، فیزیک، ستاره‌شناسی و هواشناسی بود.

تکنولوژی‌هایی که با کمک ایستگاه میر توسعه یافت، تخیل بشر را گسترش داد و امکان زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کرد. فضاپیماهای سایوز و پروگرس به ترتیب ابزاراصلی انتقال فضانوردان و بار مورد نیاز، به ایستگاه بودند.

والری پلیاکوف، پزشک و فضانورد روسی، طولانی‌ترین اقامت انسان در این ایستگاه را داشته‌است. در سوم فروردین ماه ۱۳۸۰ شمسی مطابق با مارس ۲۰۰۱ میلادی، ایستگاه میر بعد از ۱۵ سال فعالیت مستمر، ارزشمند و تاریخی به دلیل هزینه زیاد نگه‌داری و تعمیر که چیزی حدود ۱۵۰ میلیون دلار در سال می‌شد از طریق مسیری کنترل شده وارد جو زمین شد و سوخت.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یا RSS چند سال پیش از نابودی میر، طراحی و در نوامبر ۱۹۹۸ میلادی، توسط روس‌ها به فضا پرتاب شد. این قطعه بخش هدایت ایستگاه بود. همانطور که از نام این ایستگاه مشخص است، RSS پروژه‌ی بین‌المللی و با مشارکت کشورهای مختلف بود. امریکا و روسیه سرمایه‌گذاران اصلی و کشورهای اروپایی، کانادا، ژاپن و ایتالیا در آن همکاری دارند.

در میان کسانی که موفق شدند به این ایستگاه بین‌المللی سفر کنند و از آنجا شاهد عظمت آسمان بیکران باشند، یک فضا نورد ایرانی هم دیده می‌شود. خانم انوشه انصاری به عنوان اولین زن گردشگر جهان در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۶ میلادی، با گذراندن تمرین‌ها و آمادگی‌های جسمی و روانی، موفق شد به همراه چند فضا نورد از ملیت‌های مختلف این رویا را تحقق ببخشد. او سال‌ها بعد در کتاب خاطرات خودش با نام «رویای من» به این سفر هیجان انگیز پرداخته است.

کتاب خداحافظ عمو میر با تصویرگری ریحانه آل‌شیخ در ۳۱ صفحه و به قیمت ۳۲هزار تومان با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.