تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 - 7:59
کد خبر : 31460

خودروهای تاریخی جهانی می‌شوند/ سفر ارزان برای خارجی ها

خودروهای تاریخی جهانی می‌شوند/ سفر ارزان برای خارجی ها

وزیر میراث فرهنگی گفت: به دنبال سفر ارزان برای گردشگران خارجی هستیم. همچنین شناسنامه جهانی برای خودروهای تاریخی صادر می‌شود.

به گزارش تیتر داغ؛ مراسم رونمایی از اولین شناسنامه بین المللی خودروهای تاریخی در ایران (id card fiva) و ثبت اولین خودروی تاریخی پیکان و اعطا اولین شناسنامه بین المللی خودروی تاریخی در ایران با حضور تیدو برسترس رئیس فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی (fiva) و عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی در محل وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم ضرغامی گفت: اعتماد به کارشناسان میراث فرهنگی ایجاد شده تا بتواند خودروهای تاریخی را ارزش گذاری و شناسایی کنند و مجوز جهانی بدهند. صدور پلاک تاریخی موقعیت جدیدی است که امروز شاهد آن هستیم. زمانی که خودروی تاریخی شناسنامه جهانی می‌گیرد به این معنی است که متعلق به همه آحاد بشر است.

وی ادامه داد: غیر از بحث تاریخی خودروهای تاریخی در حوزه‌های مختلف گردشگری خودروها نقش زیادی دارند از مسابقات رالی گرفته تا فعالیت‌کمپ‌رها که می‌تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد ما در همه این حوزه‌ها برنامه داریم و اعلام می‌کنیم در حوزه کمپر و کاروان با صحبت‌هایی که شده دنبال حل مشکلات آنها هستیم. مجموعه کمپرهایی که ایجاد شده کلکسیونی از صنایع دستی فنی است چون همه چیز دارد و یک خانواده آن را با سلیقه خودش طراحی کرده است. کمپرسواران سفارش‌های خوبی در سفرهای خارجی گرفته اند که اتفاق خوبی است. سافاری نیز ورزش شیرینی است و خودم هم استفاده کرده ام. برخی تصور می‌کنند سافاری تفریحی لاکچری است در حالی که این طور نیست آن را مطرح کرده اند تا جوانان و عامه مردم ما را عامدانه از این فعالیت‌ها دور کنند.
در یزد دیدم با بلیت پنجاه هزار تومانی از ورزش سافاری استفاده کرده بودند. پس سافاری لاکچری نیست.

خودروهای تاریخی شناسنامه جهانی می‌گیرند/  سفر ارزان برای خارجی ها

وی گفت: دولت به دنبال این است که مسئله ویزا را درباره کشورهای همسایه حل کند. کشورهای عضو اکو می‌تواند خیلی همکاری داشته باشند یکی از برنامه‌های ما گردشگری زمینی است از وزارت خارجه خواستیم که در حوزه ویزا کمک کند چون حذف ویزا می‌تواند کمک زیادی کند. ما دنبال این هستیم که سفر ارزان برای گردشگران کشورهای اطراف ایجاد کنیم. در حال حاضر ۸۰ کشور عضو فیوا هستند که ایران سی امین کشوری است که عضو آن شده و موفق شده که کارت بین‌المللی برای خودروهای تاریخی بگیرد. کسانی که این شناسنامه را می‌گیرند در سطح جهان برای شرکت در مسابقات و رالی‌ها معرفی شده و به نوعی اصالت آن‌ها را معرفی می‌کند.

در ادامه این برنامه محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران گفت: این کانون از سال ۱۳۱۳ شمسی با هدف ایجاد تسهیلات لازم برای صنعت گردشگری به ویژه در حوزه گردشگری زمینی در ایران تشکیل شد. به همین دلیل با توجه به اینکه قرار بود گردشگری در کشور توسعه پیدا کند، کانون نیز عضو چند این تشکل و نهاد بین المللی شد از جمله عضویت در کانون بین‌المللی اتومبیلرانی و عضویت در سازمان جهانی گردشگری و سازمان‌های دیگر.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر رئیس فیوا تصمیم گرفت به ایران بیاید و از نزدیک برنامه‌های کانون و انجمن را مشاهده کند یکی از برنامه‌های او شرکت در جلسه کارگروه تشخیص اتومبیل‌های تاریخی و ارائه پلاک بین المللی بود با توجه به اینکه او به کشورهای دیگر نیز رفته بود بررسی‌های دقیق و منصفانه ما را مورد تحسین قرار داد.

صوفی در ادامه گفت: از برنامه‌های دیگر رئیس فیوا ارائه آیدی کارت یا شناسنامه اتومبیل‌های تاریخی بود. تا کنون بیست هزار خودروی تاریخی شناسایی شده است که مالکان آنها متقاضی دریافت شناسنامه هستند.

در ادامه این برنامه تیدو برسترس رئیس فدراسیون جهانی وسایط نقلیه تاریخی fiva نیز گفت: باعث افتخار فیوا است که ایران عضو آن شده است تاریخچه ایجاد فیوا کمتر از ایران است چون تاریخ ایجادش به زمان تولید موتور متحرکه می‌رسد. چرخ قرن‌ها پیش اختراع شد اما تولید خودرو ۱۳۵ سال قدمت دارد. از نظر فیوا خودروی تاریخی خودرویی است که با استفاده از قوای متحرکه کار کند. بیش از ۳۰ سال عمر داشته باشد اصالت خود را حفظ کرده و وضعیت قابل قبولی داشته باشد. به صورت روزانه استفاده نشود و جزو میراث فنی و تاریخی باشد. این تعریفی است که خیلی از کشورها و سازمان‌های جهان آن را پذیرفته اند. نقش ما در فیوا حفظ تاریخ تردد را خودرو هست که از مهمترین اتفاقات در این حوزه است. باعث خوشحالی است که یونسکو هم فعالیت‌های ما را تأیید می‌کند.

وی گفت: فیوا ۵ سال است که با یونسکو همکاری نزدیک دارد و بیانیه رسمی نیز داده است. مایه خوشبختی است که ایران هم در جهت حفظ خودروهای تاریخی دیدگاه خوبی دارد. همکاری جدید برای حفظ آرشیو خودروهای تاریخی است که شامل همه نوع وسایط نقلیه می‌شود. یکی از اهداف ما این است که مالکان بتواند در جاده‌ها تردد کنند چون خودروهای بدون پلاک امکان تردد در جاده‌ها را ندارند.

رییس فیوا گفت: باید تفاوتی بین خودروهایی که هر روز حرکت می‌کند با خودروهای تاریخی باشد بنابراین کارتی که ایران صادر می‌کند در سطح جهانی شناخته خواهد شد و دارندگان آن می‌تواند در جاده‌ها خودرو را حرکت دهند. اولین خودرو که کارت می‌گیرد پیکانی برای سال ۱۹۷۰ است . این خودرو باعث صنعتی شدن کشور ایران شده است و باعث شد ایرانی‌ها خودرو سوار شوند بنابراین لازم است این اتفاق ثبت شود. خودروی دوم نیز bmv هست. ایران هم جزو فدراسیون خودروهای bmv شده است و جای خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: در ایران صحنه‌های زیادی دیدم که خودروهای تاریخی جزو فرهنگ ایرانی‌ها شده است. همکاری بین کانون جهانگردی و انجمن نیز الگوی خوبی بوده است و می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر باشد. به خاطر حمایت از خودروهای تاریخی در ایران از وزارت میراث فرهنگی تقدیر می‌کنم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.