تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 12:22
کد خبر : 115388

با روش الکتروریسندگی؛

داربست سه‌بعدی برای رشد سلول‌های پوست ساخته شد

داربست سه‌بعدی برای رشد سلول‌های پوست ساخته شد

معمولا از الکتروریسی برای تولید داربست‌های دوبعدی استفاده می‌شود اما به تازگی از این فناوری برای ساخت داربست سه‌بعدی استفاده شده که با کارایی بسیار بالاتری سلول‌های پوست روی آن رشد می‌کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ پژوهشگران دانشگاه سوری نشان دادند که می‌توان با استفاده از الکتروریسندگی، اسفنج‌هایی تولید کرد که قابلیت تبدیل شدن به داربست‌های سه‌بعدی را دارد. این داربست‌ها را می‌توان برای رشد سلول‌های پوست بیمار به کار برد.

الکتروریسندگی روشی است که در آن قطرات مایع به صورت پاششی به سمت هدفی شلیک می‌شود و در نهایت این قطرات تبدیل به الیاف پلاستیکی می‌شوند. پیش از این، از الکتروریسندگی برای تولید فیلم‌های دوبعدی استفاده می‌شد، اما در این پروژه محققان نشان دادند که می‌توان ساختارهای سه‌بعدی را به صورت مستقیم با الکتروریسندگی ایجاد کرد.

نتایج این تحقیق در مجله Nanomaterials منتشر شده است.

کلو هوارد از محققان این پروژه می‌گوید: پس از تولید این داربست‌ها با روش الکتروریسندگی، ما سلول‌های پوستی را روی آنها رشد دادیم. هفت روز بعد، تعداد سلول‌های رشد یافته روی این داربست دو برابر سلول‌هایی بود که روی داربست دوبعدی ایجاد شده بودند. عملکرد این داربست بهتر از رشد سلول‌ها روی پلی‌استایرنی بود که پلاسما روی آن اعمال شده بود. نتایج این پروژه می‌تواند مسیر را برای استفاده از سلول‌های پوست بیمار هموار کند و از این طریق درمان زخم‌ها را بهتر و سریع‌تر انجام داد.

دانشمندان محلولی را تهیه کردند که شامل ژلاتین و پلی کپرولاکتون (PCL) بوده؛ نوعی پلیمر تخریب‌پذیر که با بافت انسان سازگار است. آنها این محلول را از طریق سرنگ در یک میدان الکتریکی پمپ کردند که آن را به نانوالیاف تبدیل می‌کند. این فرآیند ساده، مقیاس‌پذیر و ارزان است. محققان اکنون امیدوارند که از آن در سایر برنامه‌های پزشکی استفاده کنند.

به اعتقاد محققان روش الکتروریسندگی می‌تواند برای تولید الیاف عضلانی استفاده شود، حتی در آینده از آن برای تولید پوست مصنوعی، غضروف و استخوان نیز می‌توان استفاده کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.