تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 بهمن 1401 - 14:27
کد خبر : 94273

در هیچ شرایطی هنر تعطیل ‌بردار نیست!

در هیچ شرایطی هنر تعطیل ‌بردار نیست!

تیتر داغ: دو سال گذشته به دلیل کرونا، کنسرت‌های موسیقی تعطیل بود، تاب آوری اهالی موسیقی پایین آمد.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیین ‌نامه از عنوان بین‌المللی برای جشنواره استفاده نشده و جشنواره امسال را هم بدون عنوان بین‌المللی برگزار می‌کنیم. هر چند که امسال هشت گروه موسیقی بین‌الملل در جشنواره حضور دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، صبح روز چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱، با حضور محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره موسیقی فجر، بهزاد عبدی دبیر هنری جشنواره، امیرعباس ستایشگر دبیر اجرایی جشنواره، مسعود الهیاری مدیر کل روابط عمومی و اطلاع ‌رسانی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه، در تالار رودکی تهران برگزار شد.

محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

محمد الهیاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در ابتدای این نشست خبری، پیرامون آیین‌ نامه جشنواره گفت: ما وفادار به آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر هستیم؛ در آیین‌نامه از عنوان بین‌المللی برای جشنواره استفاده نشده و جشنواره امسال را هم بدون عنوان بین‌المللی برگزار می‌کنیم. هر چند که امسال هشت گروه موسیقی بین‌الملل در جشنواره حضور دارند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۹۷، روح جشنواره موسیقی غیررقابتی بوده است. برای اینکه هویت قوام‌یافته به لحاظ رقابتی باشد، از سال ۱۳۹۹ جایزه باربَد به این جشنواره اضافه شود. امسال این جایزه علاوه بر آلبوم‌ها در حوزه کتاب‌های موسیقی اجراهای صحنه‌ای نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر موسیقی افزود: بنا بود امسال، ردیف‌نوازی و دستگاهی اضافه شود، داوران هم با کاری که می‌پسندند، حضور داشته باشند و جایزه باربد را متعلق به خودشان بدانند. همچنین قرار است در دوره‌های بعد تک‌آهنگ‌ها و اجراهای صحنه‌ای در بخش پاپ و همچنین بخش بین‌الملل هم به جایزه باربد اضافه شود.

الهیاری، با اشاره به تعطیلی کنسرت‌ و برنامه‌های موسیقی در چند ماه اخیر اظهار داشت: در هیچ شرایطی هنر تعطیل ‌بردار نیست، در ماه‌های گذشته، اقدامات و برنامه‌های موسیقی از جمله صدور مجوزها اعلام شده است، با اهالی موسیقی برای برگزاری کنسرت‌ها مفصل به صورت تک به تک گفت وگو کردیم، راهکارهای آنان را بررسی و در مواردی تقاضاهایشان را به نهادهای بالادستی ارایه کردیم.

وی ادامه داد: چند روزی است که آمار انتشار تک‌آهنگ‌های موسیقی افزایش پیدا کرده است و در جریان و بعد از جشنواره شاهد برگزاری برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقی خواهیم بود تا فعالیت و زیست اقتصادی و اجتماعی موسیقی ادامه پیدا کند.

رئیس سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، افزود: دو سال گذشته به دلیل کرونا، کنسرت‌های موسیقی تعطیل بود، تاب آوری اهالی موسیقی پایین آمد، با بهبود شرایط در سال گذشته تا اوایل امسال؛ هفت ماه اجرای کنسرت‌ها با ظرفیت ۷۰ درصد و چهار ماه ابتدایی امسال با ظرفیت ۱۰۰ درصد سالن‌ها کنسرت‌ها با اولویت موسیقی پاپ برگزار شد.

الهیاری، در پایان بیان داشت: در تلاش هستیم تا اهالی موسیقی نواحی و سنتی درخواست‌های خود برای اجرا را در سالن‌های وزارت ارشاد ارایه دهند، تخفیف‌ها و تمهیدات خوبی برای آنان درنظر گرفته شده تا برای برگزاری کنسرت راغب شوند. این گروه‌ها در جشنواره هستند و در اسفند اجراهای گسترده‌تر موسیقی را خواهیم داشت.

بهزاد عبدی، دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

بهزاد عبدی، دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در ادامه این نشست خبری، پیرامون چگونگی فعالیت این جشنواره اظهار داشت: من همیشه آهنگساز بوده‌ و هستم، تیر امسال برای مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی فجر از من دعوت شد و پذیرفتم.

وی با بیان اینکه موسیقی مهمترین رکن جوشش جامعه است، افزود: رویدادی همچون جشنواره فجر این امکان را به همه هنرمندان؛ آهنگسازان، نوازندگان و اهالی موسیقی می‌دهد تا در این رویداد حضور داشته باشند و جشنواره موسیقی فجر تلاش می‌کند تا گروه‌های جوانی آثارشان را ارائه کنند.

دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، با ارائه گزارشی از هنرمندان شرکت‌ کننده در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: در بخش غیررقابتی تکنوازی ۴۹آقا، ۲۷ خانم و بخش غیررقابتی گروه‌نوازی ۱۹ گروه، بخش اجراهای رقابتی هشت گروه حضور دارند.

عبدی افزود: ۱۲ گروه پاپ، پنج گروه ارکسترال، ۲۸ گروه موسیقی نواحی، ۲ گروه بانوان، چهار گروه هنرستان موسیقی، ۱۴ گروه موسیقی سنتی، پنج گروه کلاسیک، ۱۱ گروه سرود و یکصد و ۸۸ گروه از استان‌ها در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند.

دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بیان داشت: در مجموع ۲هزار و ۱۲۶ هنرمند امسال در این جشنواره حضور دارند، این دوره از جشنواره رویدادی کاملا هنری است و در این جشنواره نوازندگان بسیار جوان و توانمندی حضور دارند.

عبدی، پیرامون پرسش خبرنگاری درباره واکنش او و طرح موضوع استعفا از دبیری جشنواره موسیقی فجر به سخنان علی‌اکبر رائفی ‌پور درباره موسیقی اظهار داشت: به دلیل صیانت از موسیقی، نوازندگان و موسیقیدان‌ها این کار را کردم و بر اساس پختگی که احساس می‌کنم در این مدت فعالیتم داشتم، در حقیقت خودم را به گوشه رینگ انداختم، هر چند که این کار برایم گران تمام بشود، اما این کار را کردم.

وی افزود: من ویدیویِ رائفی‌پور را تازه دیده بودم و بسیار ناراحت شدم، مهم نیست تاریخ این ویدئو برای کی بوده است. وی ۱۲ سال فرصت عذرخواهی داشت و این کار را نکرده بود. من بهزاد عبدی به عنوان شخصیت حقوقی (دبیر جشنواره) نماینده جامعه موسیقی هستم، مدیرکل دفتر موسیقی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت کردند و رائفی‌پور عذرخواهی کرد.

دبیر هنری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر گفت: این برایم مهم است که شخص توهین کننده به هنر من عذرخواهی کند. من آهنگساز هستم، اپرای عاشورا را نوشته‌ام اما هیات سینه‌زنی می‌آید مقابل تالار وحدت تا اپرای من را تعطیل کند. هیچ کسی در هیچ جایگاهی حق توهین به موسیقی را ندارد.

امیرعباس ستایشگر، دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

امیرعباس ستایشگر، دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در ادامه این نشست خبری، درباره آمار اجراها گفت: امسال هفت سالن میزبان ۸۷ اجراهای جشنواره طی ۶ شب هستند.

وی افزود: تالار وحدت در بخش ارکسترال و بین‌الملل با ۹ اجرا، تالار رودکی در بخش ردیف دستگاهی و مسابقه موسیقی ایران با ۲۳ اجرا، فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل با ۱۱ اجرا، فرهنگسرای ارسباران در بخش سرود و موسیقی نواحی با ۱۹ اجرا، مجموعه کوشک باغ هنر در بخش موسیقی نواحی با ۱۳ برنامه میزبان جشنواره موسیقی فجر هستند.

دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بیان داشت: سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان موسیقی پاپ با ۱۲ برنامه هستند، سالن موزه هنرهای دینی امام علی(ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌ها است که در این بخش علاوه بر نمایشگاه سی و هشت دوره موسیقی فجر در بخش پوسترها، فیلم‌های اجراهای دوره قبل(اول تا دوره سی و هفتم) پخش می‌شود.

ستایشگر، درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: این بخش با هشت اجرا از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و صربستان در تنوع مختلف موسیقایی برگزار می‌شود. همچنین در بخش استان‌ها تاکنون ۱۶ استان برای میزبانی از جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی کرده‌اند که استان گلستان با ۳۴ اجرا بیشترین سهم اجراهای بخش استانی را دارد.

وی افزود: امسال بخش سرود برای دومین سال در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود که امسال با یاد و گرامیداشت زنده‌یاد اسفندیار قره‌باغی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بیان کرد: امسال دو بخش بزرگداشت و تجلیل از دو هنرمند برجسته موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی داریم، همچنین امسال برنامه‌های جشنواره به مدت پنج شب به صورت مستقیم از رادیو گفت و گو پخش خواهد شد.

ستایشگر اظهار داشت: جایزه موسیقی و رسانه با ۸۰ اثر ارسالی در بخش‌های یادداشت، گزارش و جایزه ترانه با ۲هزار و ۵۳۲ تک‌آهنگ و یکصد و ۳۹ آلبوم برگزار و برگزیدگانش را خواهد شناخت. سامانه بلیت‌فروشی جشنواره امسال تغییراتی داشته و مشکلات آن حل شده است. جشنواره امسال جمعه(۲۸ بهمن) با اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران در تالار وحدت آغاز می‌شود و چهارشنبه(سوم اسفند) اختتامیه آن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی افزود: وظیفه‌ جشنواره شناسایی استعدادهاست و وظیفه ندارد که تا پایان از هنرمند حمایت کند.

دبیر اجرایی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در پایان سخنان خود گفت: متاسفانه شرایط اجتماعی در چند ماه اخیر موسیقی را به انزوا برده و برگزاری رویدادهای موسیقی در این مدت بسیار سخت بود و امکان نداشت، ما اکنون در جشنواره موسیقی فجر میزبان بیش از ۲هزار هنرمند هستیم. همچنین سیاست ما صیانت و حفاظت از موسیقی و هنرمندان موسیقی است.

خبرنگار: کوروش جم

آلبوم تصاویر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.