تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آبان 1398 - 10:17
کد خبر : 2209

دولت برنامه‌ای برای احیا بافت‌های فرسوده ندارد

دولت برنامه‌ای برای احیا بافت‌های فرسوده ندارد

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی با اشاره به اینکه دولت از ابتدای استقرار خود نگاه ویژه‌ای به احیای بافت‌های فرسوده داشت اما برنامه مشخص و جامعی برای آن تهیه نشد، گفت: هنوز دولت برنامه مشخص پیش روی سازندگان و بخش خصوصی برای احیای بافت‌های فرسوده ارائه نکرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ ایرج گلابتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی در حاشیه دومین نشست هماهنگی برای برگزاری نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس،‌در پاسخ به این سؤال که چرا دولت در احیای بافت‌های فرسوده موفق عمل نکرده است، گفت: در خصوص احیای بافت‌های فرسوده باید اذعان کنم که دولت از ابتدای استقرار خود سعی کرد نگاه ویژه‌ای به احیای بافت‌های فرسوده داشته باشد. اما متاسفانه به خاطر اینکه برنامه مشخص و جامعی برای آن تهیه نشد بخش خصوصی و سازندگان نمی‌دانند که چگونه باید وارد این عرصه شوند.

وی ادامه داد: پس چون برنامه مشخص پیش روی سازندگان نیست این سازندگان و بخش خصوصی به خصوص در شهرهای بزرگ و پایتخت علیرغم اینکه احیای بافت‌های فرسوده می‌تواند موجب ایجاد فرصت شغلی شود اما وارد عرصه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده نشدند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی تاکید کرد: باید نگاه دولت به بخش خصوصی فعال‌تر شود تا سازندگان بتوانند برنامه بهتری را برای اجرای هر چه بهتر احیای بافت‌های فرسوده از خود نشان دهند.

گلابتونچی تصریح کرد:‌بخش خصوصی هنوز نمی‌داند چه جایگاهی در احیای بافت‌های فرسوده دارد. پس دولت باید برنامه مشخص در این خصوص ارائه کند و هم اندیشی مؤثر و مناسبی برای بخش خصوصی و تشویق سازندگان ارائه کند.پس اگر دولت بتواند از مزیت‌های بخش خصوصی و سازندگان استفاده کند چه بسا می‌توانیم به جذب سرمایه‌گذاری خارجی در احیای بافت‌های فرسوده امیدواری باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه بخش خصوصی این روزها در ساخت وساز و بخش احداث که مقوله جامعی است حال و روز خوبی ندارد، گفت: کاهش بودجه‌های عمرانی باعث شده تا شرکت‌های پیمانکار که حدود ۴۷ هزار شرکت پیمانکاری و مشاوره هستند نتوانند از تمام ظرفیت خود در بخش ساخت و ساز و احداث که شامل تمام سازه‌ها، راه‌ها و سد و ساختمان است؛ بشوند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی گفت: نبود برنامه مشخص و کمبود اعتبار باعث شده که حتی در پروژه‌های نیمه تمام نتوانیم موفق شویم و به کمک دولت بیایم چرا که علاوه بر این مشکلات برنامه مشخصی نیز از سوی دولت برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام وجود ندارد.

گلابتونچی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تمام شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه پیمانکاری و مشاوره از تمام ظرفیت‌های خود در کشور استفاده کنند، باید به این شرکت‌ها صد میلیارد دلار پروژه تعریف و ارائه دهیم، گفت:‌از این ۴۷ هزار شرکتی که عنوان شد ۶۰ درصد آنها شرکت‌های جوان هستند پس اگر نتوانیم به این شرکت‌ها کار بدهیم این شرکت‌ها به مشکل خواهند خورد.

وی تاکید کرد: توجه به بازآفرینی شهری، اتمام طرح‌های نیمه تمام و صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور می‌تواند برای کشور درآمدزایی و فرصت شغلی بالایی ایجاد کند.

دبیر سندیکای شرکت‌های ساختمانی با تاکید بر اینکه از اظهارات رئیس‌جمهور اینگونه برمی‌آید که رئیس‌جمهور هم نسبت به احیای بافت‌های فرسوده حساس است، گفت:‌باید دولت اطلاعات خود را با بخش خصوصی به تفاهم برساند. چرا که با ورود بخش خصوصی به احیای بخش فرسوده هم فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و هم برای آن شرکت‌ها کسب و کار مناسبی ایجاد خواهد شد.

وی به برگزاری نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت:برگزاری این نمایشگاه می تواند به روند هر چه بهتر شدن احیای بافت های فرسوده کمک کند.

منبع: فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.