تاریخ انتشار : سه شنبه 20 تیر 1402 - 17:56
کد خبر : 101878

سخنرانی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بزرگداشت دکتر راشد محصل

راشد محصل، ادیبی فرزانه و محققی پاک باخته است

راشد محصل، ادیبی فرزانه و محققی پاک باخته است
مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد، دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ باحضور جمع زیادی از استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

تیتر داغ: مراسم نکوداشت دکتر محمدرضا راشدمحصل، استاد زبان و ادبیات فارسی و عضو قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد،  دوشنبه ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ باحضور جمع زیادی از استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این آیین گفت:آنچه دکتر راشد محصل را از دیگران متمایز می‌کند همانا توجه بسیار به موضوع خرد و خردورزی است و ایشان گوی سبقت را در این میدان از دیگران ربوده است. بدیهی است اگر فاقد این خردورزی باشیم بازمانده ایم، این عقل با عشق تقابلی ندارد؛ این همان عقلی است که پیشوای قافله است، این همان عقل راهبردی و خردی است که آدمی در حیات خویش بیش از هر چیز به آن نیاز مبرم دارد.

او اضافه کرد:دکتر راشد محصل، ادیبی فرزانه و محققی پاک باخته است، که خود بسان مشعلی فروزان برای راه ما و هدایت آتیه و آینده ما نورافشانی می‌کند.

وی افزود: خدای بزرگ ما را دو عمر کرامت نفرمود تا با یکی تجربه بیاموزیم و با دیگری زندگی کنیم . از همین روی برای ما چاره ای جز این نیست که بیشتر از تجربه آنانی بیاموزیم که این مرحله را به نیکویی طی کرده اند و بر بلندای قله انسانیت و منزلت تکیه داده اند و در همین راستا کار ما را آسان کرده اند آنگونه که بزرگمردی چون راشد محصل نیمی از راه ما را به شایستگی رفته و او براستی که یکی از نیک رهروان است.

مشاور وزیر فرهنگ فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:دکتر راشد محصل عمر خویش را صرف تربیت شاگردانی ارجمند و آثاری بس ارزشمند کرد که جمله این آثار نیز جاودان اند.

او در پایان گفت:دکتر راشد که نزد استادانی چون زریاب خویی، زرین‌کوب و شهیدی به تحصیل علم پرداخته، به خرد و حکمتی توجه دارد که والا و اصیل است.

شالویی در ادامه گفت:از خدای بزرگ می‌خواهیم که سایه بلند او را بلندتر بدارد و عمری طولانی با نعمت و برکت به ایشان ارزانی کند تا شاگردان و دانشجویان همچنان خوشه‌چین فضل و درایت ایشان باشند.

در ادامه این مراسم اصغر دادبه چهره مانگار ادبیات عرفانی طی سخنانی در این رویداد فرهنگی و ادبی گفت:انسان هایی که بسیار می‌دانند فراوان‌اند، اما آن‌هایی که به باورمندی دست یافته‌اند انگشت‌شمار؛ ازین روست که تا منافع‌شان به خطر می‌افتد، معامله می‌کنند. استاد راشد تمام سختی‌ها و دشواری‌ها را پذیرفته‌اند و تن به معامله باورهای خویش نداده‌اند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به خوانش اشعاری  در وصف آزادگی دکتر راشد محصل پرداخت و گفت : لایق به هر سری نبود تاج افتخار /آزادگی به سرو سرافراز می‌دهند/ ما را رسد مدیحه «راشد» که وصف گل/ با بلبلان قافیه‌پرداز می‌دهند.

همچنین در این آیین محمدجعفر یاحقی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر مؤسسه خردسرای فردوسی، ضمن تقدیر از مدیریت و مجموعه همکاران انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مشارکت در برگزاری این مراسم بیان کرد: من هم مثل دکتر دادبه ۵۰ سال است که دکتر راشد را می‌شناسم.سه عنصر ایران ، آزادگی و خرد شخصیت و سیمای علمی و فرهنگی دکتر راشد محصل را برای ما آشکار و هویدا می کند.

او  تأکید کرد: از نظر من دکتر راشد یک ایرانی و ایران‌دوست اصیل است و هرکس که ایران را دوست دارد و بدان عشق می‌ورزد حتما به شاهنامه که دریایی بی‌کرانه است توجه دارد و  دکتر راشد این دریا را کشف کرده و با آن مانوس است.

استاد دانشگاه فردوسی اضافه کرد:استاد راشد آزادگی و پاک زیستن و جوهر زندگی را در لابه‌لای صفحات شاهنامه پیدا کرده و به آن عمل کرده است. وی تجسم باورمندی و تعهد است و امیدواریم همواره بهره مند از خرمن پربار وجود ایشان باشیم.

سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد نیز طی سخنانی در این مراسم شیوه شاگردپروری، فرهنگ‌دوستی و نوع‌دوستی و بزرگ‌منشی دکتر راشد محصل را در قالب خاطرات مشترک با استاد بیان کرد و گفت: با این ویژگی‌ها و خصال نیکوست که همگان شیفته دکتر راشد محصل اند.

غلامرضا حسنی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست گفت: دکتر راشد محصل در طول ۶۰ سال فعالیت خود، دانشجویان زیادی تربیت کرد و در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات در کنار برقراری رابطه صمیمانه با دانشجویان، فضای دلنشینی برای کسب علم و دانش برای علم دوستان فراهم کرده است.

او تصریح کرد: پاسداشت بزرگانی مانند دکتر راشد محصل به معنای پیروی از طریقت، منش، رفتار، اخلاقیات و دانش آنان است تا از بینش و شیوه‌ای که سبک زندگی آنان را برای ما الگو کرده است، پیروی نماییم.

در بخش پایانی این جلسه دکتر محمدرضاراشدمحصل ضمن قدردانی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و سایر برگزارکنندگان مراسم، به ذکر خاطرات و خدمات علمی، پژوهشی و ادبی خود از گذشته تاکنون پرداخت.

در پایان این آیین با حضور رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از استادان زبان و ادب فارسی، لوح تقدیر انجمن و هدایای مختلفی به دکتر راشد محصل اهدا گردید.

انتشار خبر: کوروش جم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.