تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 9:45
کد خبر : 32780

رشد ۳۹ هزار واحدی شاخص بورس پس از تصمیمات جدید بانک مرکزی

رشد ۳۹ هزار واحدی شاخص بورس پس از تصمیمات جدید بانک مرکزی

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، ۲۳ خردادماه) با ۳۹ هزار و ۵۹ ‌واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۷۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش تیتر داغ؛ این روزها بازار سهام پس از چند روز روند اصلاحی، در مدار صعود و مثبت قرار گرفته بود اما این رشد امروز چشمگیر بود و یکی از علت‌های رشد بورس تصمیمات جدید بانک مرکزی است که روز گذشته به صرافی‌ها ابلاغ شد.

بانک مرکزی روز گذشته در ابلاغیه‌ای جدید از امکان خرید اسکناس ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ها با نرخ توافقی خبر داد. بر اساس این ابلاغیه به صرافی‌ها اجازه داده شد که ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند که این امر زمینه‌ساز ایجاد خوش‌بینی‌ها بین صادرکنندگان و زمینه‌ساز صعود دوباره شاخص بورس در بازار سهام شد، زیرا با این اقدام سود شرکت‌هایی که صادرات دارند، نیز افزایش می‌یابد.

معامله‌گران امروز در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۲ میلیارد و ۴۹۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۹ هزار و ۸۵۵ میلیارد ریال معامله کردند.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با ۳۹ هزار و ۵۹ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۷۱ هزار واحد ایستاد.

شاخص هم‌وزن با هفت هزار و ۷۳۸ واحد افزایش به ۴۲۹ هزار و ۱۶۰ واحد و شاخص قیمت با چهار هزار و ۷۴۵ واحد رشد به ۲۶۳ ‌هزار و ۱۴۹ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۳۱ هزار و ۱۵۷ واحد و شاخص بازار دوم، ۷۰ ‌هزار و ۷۵۸ واحد افزایش را ثبت کردند.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۴۳۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۴۵۲ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با سه هزار و ۳۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲ هزار و ۶۶۰ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۵۲۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک هزار و ۶۸۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۶۲۳ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۶۰۱ و احد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۴۳۴ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل بیمه البرز (البرز) با ۳۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با ۳۵ واحد، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس (حفارس) با ۳۱ واحد، سازه پویش (خپویش) با ۲۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد سیمان آبیک (سآبیک)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران‌خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۰۷ میلیون و ۵۵۸ هزار برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

 

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۴۱۵ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۴۲۲ واحد رسید.

در این بازار چهار میلیارد و ۶۴ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۵ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال دادوستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۲۸۴ هزار و ۲۶۲ نوبت بود.

نمادهای بیمه پاسارگاد (بپاس)، پلیمر آریاساسول (آریا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، فولاد همزگان جنوب (هرمز) و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، حمل‌ونقل گهرترابر سیرجان (حگهر)، افرانت (افرا)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و آسیا سیر ارس (حآسا) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.