تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 4:06
کد خبر : 26927

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت به تعدیل عرضه در بازار‌های جهانی ادامه می‌دهد

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت به تعدیل عرضه در بازار‌های جهانی ادامه می‌دهد

دبیرکل اوپک اعلام کرد ما تمام تلاش خود را برای ایجاد ثبات و فضایی پایدار در بازار نفت به کار خواهیم بست.

به گزارش تیتر داغ:محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت موسوم به اوپک در یک وبینار که توسط اندیشکده ایتالیایی آی اس پی آی برگزار شده بود گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای نفت ممکن است تا حدود ۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که ما انتظار داریم این میزان افزایش تقاضا در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۲ میلیون بشکه باشد.

وی ادامه داد: معیار‌هایی این روز‌ها بر روند عرضه و تقاضا در جهان تاثیر گذاشته است. از جمله این عوامل مهم کشف سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون و تشدید دوباره همه‌گیری کرونا در جهان است.

دبیرکل اوپک تاکید کرد: اکنون در حال بازگشت به سطح مصرف جهانی به میزان قبل از شیوع همه گیری هستیم که انتظار می‌رود این روند در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه داشته باشد.

بارکیندو افزود: پیش بینی می‌شود که نفت و گاز تا سال ۲۰۴۵ یا حتی تا اواسط قرن بیش از ۵۰ درصد از نیاز انرژی در جهان را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به کنفرانس آب و هوای گلاسکو تصریح کرد: هنوز هیچ نقشه راه منسجمی برای جایگزینی این ۵۰ درصد از نیاز سوخت جهانی بدون ایجاد آشفتگی در بازار‌های انرژی ارائه نشده است.

 

در ماه‌های اخیر قیمت نفت سیر صعودی داشته است. با واکسیناسیون سراسری در تمام جهان و از سر گرفته شدن فعالیت‌ها و افزایش حمل‌ونقل، تقاضا برای نفت افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، کشور‌های عضو اوپک عرضه خود را محدود کرده اند. همه این عوامل سبب شده متوسط قیمت نفت خام نسبت به سال گذشته ۴۰% افزایش پیدا کند.

در بحبوحه افزایش قیمت‌ها بود که خبری مبنی بر آزادسازی بخش بزرگی از ذخایر نفتی آمریکا منتشر شد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا، دستور آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از نفت خام ذخیره این کشور را صادر کرد. گفته می‌شود چنین برداشتی از ذخایر استراتژیک آمریکا در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. تا کنون این اتفاق تنها سه بار افتاده است: طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵، جنگ داخلی لیبی در سال ۲۰۱۱ و جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱. گفتنی است که این برداشت دو برابر برداشت قبلی بوده و در حالی صورت می‌گیرد که کشور نه درگیر حادثه طبیعی شده و نه در جنگ است.

پس از آنکه کشورهای ثروتمند به رهبری آمریکا از عرضه میلیون ها بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود به بازار در راستای کاهش بهای سوخت خبر دادند، کشورهای صادر کننده نفت اعلام کردند در صورت کاهش بیش از اندازه بهای طلای سیاه، اقدام به تعدیل عرضه به بازار انرژی خواهند کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.