تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1399 - 4:01
کد خبر : 17568

سامانه بهینه‌سازی و کنترل آسیاب‌های معدنی ایران‌ساخت شد

سامانه بهینه‌سازی و کنترل آسیاب‌های معدنی ایران‌ساخت شد

یک فعال فناور گفت: با تحقیق در حوزه خردایش توانستیم به دانش فنی کنترل و بهینه سازی بسیاری از تجهیزات مانند آسیاب‌های معدنی دست پیدا کنیم.

به گزارش تیتر داغ؛ در خطوط صنایع معدنی تجهیزاتی وجود دارند که وظیفه خردایش مواد معدنی بر عهده آن‌هاست که با توجه به اهمیت کار این تجهیزات بهینه‌سازی و کنترل عملکردشان برای صنایع اهمیت بالایی دارد. حال یک شرکت داخلی توانسته است با تولید نمونه ایران‌ساخت این دستگاه، خردایش صنایع معدنی را بهینه کند.

عماد جمعه زاده مدیرعامل یک شرکت فناور با اشاره به فعالیت مستمر جمعی از دانش‌آموختگان کشور برای تولید این سامانه گفت: با ۱۵ سال کار تحقیقاتی روی حوزه خردایش توانستیم به دانش فنی کنترل و بهینه سازی بسیاری از تجهیزات مانند آسیاب‌های معدنی دست پیدا کنیم.

مجموعه‌ای نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های ایران‌ساخت

این فعال فناور با بیان اینکه سامانه یادشده می‌تواند آسیب‌های معدنی را کنترل کرده و کارایی را افزایش دهد، ادامه داد: در این سامانه که مجموعه‌ای است یکپارچه از سخت افزار‌ها و نرم‌افزار‌های گوناگون، تجهیزات پایش در محل‌های گوناگون نصب می‌شوند تا پس از اندازه‌گیری معیار‌های مورد نیاز به صورت خودکار وآنلاین، معیار‌های بهینه خروجی را پیدا کنند و به دستگاه‌ها ارائه دهند.

جمعه‌زاده درباره کارایی این سامانه بهینه‌سازی و کنترل افزود: پس از دریافت معیار‌های کارکرد بهینه، هرکدام از این معیار‌ها به سیستم کنترل سامانه انتقال یافته و تجهیزات خط را در حالت بهینه کنترل می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پیشرو صنعت دانش فراز، از تنوع این معیار‌ها و اهمیت بالای آن در کاهش هزینه‌ها و انرژی گفت و ادامه داد: به طور مثال در آسیاب‌های معدنی، ابعاد و وزن موادی که قرار است به داخل آسیاب رود، با دوربین‌ها و حسگر‌هایی اندازه‌گیری می‌شود همچنین خوراک ورودی به خط، اندازه‌گیری شده و سختی ماده معدنی ورودی به خط نیز مورد ارزیابی و سنجش قرار می‌گیرد.

او افزود: با توجه به دانش فنی که در این ارتباط کسب کردیم تمامی معیار‌ها مانند خردایش‌ها، سرعت‌ها، نیروها، توان‌های موتور و آمپر، به میزان خروجی بهینه تنظیم می‌شوند.

این فعال فناور، از صرفه جویی معدنی و ارزی با به کارگیری این روش گفت و ادامه داد: کارکرد مستمر و بهینه سامانه‌های خردایش از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است به طوری که توقف در این فرآیند می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به همراه داشته باشد، با این کار می‌توانیم عملکرد آسیاب را که جزو گلوگاه‌های صنایع معدنی است، بهینه کنیم و از هدررفت به طور میانگین هر ساعت ۲۰۰ میلیون تومان به دلیل توقف فعالیت یا عملکرد نامطلوب تجهیزات، جلوگیری کنیم.

جمعه زاده، با اشاره به تولید این سامانه ناظر به یکی از نیاز‌های حیاتی صنعت معدن با قیمت تمام شده‌ای به مراتب پایین‌تر از نمونه وارداتی، بیان کرد: نمونه مشابه تا دو سال قبل امکان واردات داشت و به طور میانگین ۵ تا ۶ میلیارد تومان فروخته می‌شد؛ اما در حاضر نه تنها امکان واردات آن به کشور وجود ندارد بلکه با نوسانات نرخ ارز، قیمتی چند برابری یافته، این در حالی است که نمونه ایران‌ساخت با صرفه جویی در منابع ارزی و صنعت معدن، از ارزبری سالانه ۱۰۰۰ میلیارد ریال جلوگیری می‌کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.