تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 - 3:00
کد خبر : 17421

سهم بخش خصوصی در فناوری فضایی کشور ناچیز است

سهم بخش خصوصی در فناوری فضایی کشور ناچیز است

براری گفت: در تلاشیم سهم بخش خصوصی در عرصه فضا را افزایش دهیم زیرا این بخش در پویایی صنعت فضایی نقش بسزایی دارد.

به گزارش تیتر داغ؛  مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران  و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره میزان پیشرفت فناوری های فضایی  در کشور اظهار کرد: در حال صنعتی سازی بخش فضایی هستیم. ما حرکت را از مدار ۲۵۰ کیلومتر شروع کرده ایم و در حال پیشرفت به سمت مدارات ۵۰۰ کیلومتر هستیم.

براری ادامه داد: ماهواره سیمرغ و ظفر که بیش از ۱۰۰ کیلوگرم وزن داشت به مدار  ۵۰۰ کیلومتر پرتاب شده است. آن سوی دیگر ماهواره‌ها صنعتی شده اند و صنعتی سازی بخش فضایی آغاز و طی شده شده است. تا سال ۸۷ مراحل تحقیقاتی ماهواره مدار، پرتاب گر و پایگاه پرتاب تحقیقاتی را طی کردیم. ماهواره‌های تولید داخل ما در مدار ۵۰۰ کیلومتر و بیش از ۳ سال می‌توانند، عمر کنند.

رئیس سازمان فضایی با بیان اینکه زیر ساخت‌های ما تثبیت شده و مردم می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند، ادامه داد: انقلابی در عرصه فضایی شکل گرفته که در این مسیر ماهواره‌ها کوچک شدند، قابلیت شبکه‌ای شدن پیدا کردندو به تولید انبوه رسیده اند.

با انقلاب صنعتی چهارم در حال پیشرفت در صنعت فضایی هستیم

معاون وزیر ارتباطات افزود: همزمان با انقلاب صنعتی چهارم در حال پیشرفت هستیم. در طراحی‌ فناوری‌های جدید در عرصه فضا مثل فناوری هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، فناوری محاسبات ابری در ترکیب فناوری فضایی و تحول خدمات فضایی  در عصر چهارم فضا همانند توسعه زیر ساخت‌ها نقش آفرینی داشته و جایگاه کشور را در این عرصه ارتقا داده ایم.

به گفته این مقام مسئول، تلاشمان این است که با فناوری‌های جدید این زیر ساخت‌ها را توسعه، همکاری‌ها را شکل داده، خدمات جدید به جامعه ارائه و سعی کنیم که به عنوان یکی از کشور‌های پیشرو در این عرصه باشیم.

بخش خصوی می‌تواند پویایی صنعت فضایی را بیشتر کند

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: در تلاش هستیم که بتوانیم بسته‌های اقتصادی بیشتری را در عرصه فضا تدوین کنیم. برای این موضوع با مرکز تحقیقات همکاری کرده ایم تا سهم بخش خصوصی در اقتصاد فضا بیشتر شود. دنیا به سهم ۷۶ درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی رسیده است و در تلاش هستیم  با سرعت بیشتری سهم بخش خصوصی در عرصه فضا را در داخل کشور افزایش دهیم  زیرا بخش خصوصی می‌تواند پویایی صنعت فضایی را بیشتر کند.

براری درباره سهم بخش خصوصی در فناوری فضایی کشور توضیح داد: سهم بخش خصوصی حداقلی است و تمام اقدامات در این زمینه توسط دولت انجام می‌شود. اکثر ماهواره‌های ما در دانشگاه ساخته می شوند. فناوری های جدید برای ساخت ماهواره‌ها را با بخش خصوصی جلو می‌بریم. سرمایه گذاری بخش خصوصی در بحث ماهواره‌های سنجشی و منظومه شروع شده و در آینده نزدیک این سهم را ارتقا می‌دهیم.

تسهیلات اعطایی به شرکت های خصوصی برای ورود به بخش فضایی

رئیس سازمان فضایی درباره تسهیلات اعطایی به شرکت های خصوصی برای ورود به بخش فضایی گفت: چند بسته برای نقش آفرینی بخش خصوصی تدوین کرده ایم که یکی از آنها بسته تسهیل قوانین در پروانه اعطایی به این شرکت هاست تا تضمینی برای ادامه کارشان باشد.

براری ادامه داد: بسته دیگر در عرصه حمایتی است. سعی می‌کنیم یک سری تسهیلات را به این کسب و کار‌ها بدهیم تا با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌هایی که به این حوزه وارد شوند، بتوانند تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند؛ نکته بعدی تضمین بازار است، در تلاشیم که در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات به شرکت ‌های خصوصی تا ۳۰ و ۴۰ درصد تضمین خرید بدهیم.

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: تلاشمان این است که به شرکت ها با طراحی مدل اقتصادی مخصوص به خودشان، کمک کنیم. براین اساس برای این شرکت‌ها مدل‌های اقتصادی تدوین می‌کنیم تا ورود به این حوزه برای سرمایه گذار توجیه پذیر باشد.

او با اشاره به اینکه این مدل‌های کسب و کار برای هر حوزه متفاوت است، افزود:  بعضی از حوزه‌ها و شرکت‌ها وام با سود کم درخواست می‌کنند برای مثال یکی از بخش‌های خصوصی تا ۸۰ درصد وام کم بهره فراهم کردیم. برای یک بخش دیگر که متقاضی تضمین بازار بود اقدامات لازم را ایجاد کردیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه فناوری فضایی سه شرکت، صادرات را شروع کرده اند. در تلاشیم که در عرصه سیستم‌های ماهواره‌ای و محصولات ساخته شده که آخرین تست‌ها روی آن‌ها صورت گرفته با کمک پژوهشگاه فضایی و صندوق نوآوری و شکوفایی مدلی را برای تجاری سازی این فناوری‌ها تدوین کنیم. در آینده نزدیک شاهد توسعه این بخش برای صادرات فناوری فضایی به کشور و منطقه خواهیم بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.