تاریخ انتشار : شنبه 16 فروردین 1399 - 10:59
کد خبر : 8429

سیاست‌های خبیثانه آمریکا بازی با جان مردم

سیاست‌های خبیثانه آمریکا بازی با جان مردم

حدود دو سال است که تحریم‌های ضدحقوق بشری آمریکا زندگی مردم را تحت الشعاع قرار داده و با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها بر خلاف ادعاهای بشردوستانه، ساکنان کاخ سفید هر روز فشار را بر مردم افزایش می‌دهد. اما آنچه که این روزها بیش از فشار اقتصادی سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند، تحریم‌های حوزه دارویی و قطعات هواپیماهای مسافربری است

به گزارش تیتر داغ ؛در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بود که ترامپ برخلاف قواعد بین المللی به صورت یکجانبه طرح جامع اقدام مشترک یا همان برجام را که توافقنامه‌ای بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران بوده و در ژوئیه ۲۰۱۵ بین ایران و گروه (۵+۱) یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آلمان  و اتحادیه اروپا به تصویب رسیده بود را زیرپا گذاشت.

به دنبال این اقدام تحریم‌های اقتصادی آمریکا به قوت قبل علیه مردم ایران بازگشت و ترامپ گام به گام بر شدت تحریم‌ها افزود. آنچه که بارز است این تحریم‌ها برخلاف اظهارات مقامات کاخ سفید مردم ایران را نشانه گرفته و در حوزه‌های مختلف به ویژه بحث تامین دارو و هم چنین تامین قطعات ناوگان هوایی کشور که مستقیم با سلامتی و جان مردم در ارتباط است، تاثیر گذاشته است.

یکی از بخش‌هایی که مستقیم با جان مردم در ارتباط است، تامین قطعات خطوط هوایی است. جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تمرکز بر بخش موشکی و ساخت هواپیماهای جنگی پیشرفت چشمگیری در این حوزه‌ها داشته به طوری که امروز جهانیان فعالیت‌های موشکی ایران را به عنوان یک تهدید برای خود تلقی می‌کنند و از آن بیم دارند. اما برخلاف پیشرفت در حوزه ساخت هواپیماهای جنگی متاسفانه آنطور که باید و شاید زمینه برای ساخت و تامین قطعات هواپیماهای مسافربری در داخل فراهم نشده است.

به طوری که امروز در حوزه هواپیماهای مسافربری ایران یک کشور وابسته به تجهیزات و قطعات خارجی به شمار می‌رود. با بازگشت تحریم‌های آمریکا و شدت گرفتن آن یکی از حوزه‌هایی که به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته، تامین قطعات هواپیماهای مسافربری است. روزانه بخش اعظمی از مردم توسط هواپیماها در بین شهرهای مختلف جابجا می‌شوند و ایمنی هواپیماها با جان مردم گره خورده است. حال این سوال مطرح است که آمریکایی ها با وجود ادعاهای بشردوستانه خود چقدر برای جان انسان ها و حقوق آنان ارزش قائل هستند؟

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز بارها در مجامع بین المللی و شبکه‌های اجتماعی بر تاثیر تحریم های آمریکا بر سلامت و جان مردم ایران تاکید کرده  است. او در هفته اول آبان ماه سال گذشته در توئیتر نوشت: « به‌رغم ادعاهای فریب‌آمیز، قواعد جدید آمریکا منجر به تشدید تروریسم اقتصادی علیه شهروندان عادی ایرانی خواهد شد .پامپئو توهم خود را در این خصوص که ایرانی‌ها اگر می‌خواهند غذا بخورند باید در برابر آمریکا سر خم کنند بیان داشت و اکنون وزارت خزانه‌داری نه‌تنها واردات غذا که واردات داروی ما را هدف قرار داده است.»

به دنبال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران در این راستا ۱۷ عضو مجلس نمایندگان آمریکا  نیز در نامه ای به  « استیون منوچین» وزیر خرانه‌داری این کشور، با اشاره به نتایج منفی تحریم‌های دولت ترامپ بر زندگی ایرانیان، خواستار ایجاد تغییراتی در این تحریم ها شده اند تا مردم ایران بتوانند به داروهای مورد نیاز و حیاتی دست یابند.

در دی ماه سال گذشته نیز سعید نمکی وزیر بهداشت کشورمان نیز در نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نوشت: « تحریم‌های واشنگتن تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای شهروندان ما غیر ممکن کرده است. همانطور که مسلماً آگاه هستید، ایرانیان قربانی جنگ اقتصادی هستند که توسط دولت ایالات متحده آمریکا تحمیل شده است. محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط آمریکا تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای شهروندان ما غیر ممکن کرده است. در حالی که دولت آمریکا مدعی است که تحریم‌های اقتصادی آنان علیه ایران شامل دارو، مواد غذایی و وسایل پزشکی نمی‌شود، اما واشنگتن تقریبا تمام معاملات مالی ایران از طریق سیستم بانکی بین المللی را مسدود کرده است.
به نوشته نمکی آمریکا با اعمال قوانین سختگیرانه در حقیقت انجام معاملات بشردوستانه توسط شرکت‌ها را محدود کرده و مانع ورود کالاهایی پزشکی به ایران است.

 محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز در واکنش به تحریم های خطوط هوایی کشورمان از سوی آمریکا  بارها در جمع خبرنگاران تاکید کرده «ما همواره شاهد حرکت‌های تروریستی آمریکایی ها بوده‌ایم، آمریکا حامی تروریسم و تروریست‌پرور است و به صورت من درآوردی مزاحمت ایجاد می‌کنند. همه شرکت‌ها و صنعت هوایی ما را تحریم کرده‌اند. این اقدامات کار غیرقانونی و خلاف حقوق بین‌الملل است و  از این کارها آمریکا کرده و می‌کند.»
در بهمن ماه سالی که گذشت شاهد بودیم که هواپیمای تهران- ماهشهر پس از فرود در فرودگاه ماهشهر از باند فرودگاه خارج شد و از سوی دیگر پرواز تهران- استانبول نیز به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به فرودگاه مهرآباد شد. در طول سال گذشته بروز نقص و اختلال در هواپیماهای مسافربری نسبت به سال‌های گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و مشکل در تامین قطعات هواپیماها افزایش داشت که تهدیدی برای جان مردم به شمار می‌رود.

چندین عضو از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، به تاثیر تحریم‌های آمریکا در تامین قطعات هواپیما اشاره داشتند و تاکید کردند که آمریکایی‌ها با سیاست‌های خبیثانه جان مردم را به بازی گرفته‌اند.

سید احسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به همراه رژیم صهیونیستی و اذناب منطقه‌ای خود، سیاست های ستیزانه ای علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کرده و در طول این سال ها فقط نوع تحریم ها فرق کرده است. این روزها نیز شاهد تحریم های شدید اقتصادی در حوزه های مختلف هستیم. تاثیر این تحریم ها در بخش هوایی بیشتر از خطوط ریلی و زمینی کشور است.

نماینده مردم سنندج در مجلس تصریح کرد: در بخش هوایی حدود ۵۰ درصد از هواپیماهای کشور کارآیی مفید خود را از دست داده و سقف پرواز آن ها پر شده است. امروز ما نمی توانیم قطعات هواپیماها را به راحتی تامین کنیم. تحریم های آمریکا در حوزه هوایی که منجر به اخلال در تامین قطعات هواپیماها شده همچون تحریم دارو خیانت به بشریت است چراکه با جان انسان ها بازی می کند.

سید کمال‌الدین شهریاری از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس در این باره به ایسنا گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا مستقیما شئونات زندگی مردم را نشانه گرفته است. آمریکا امروز نه تنها دشمنی خود را با انقلاب و نظام و مسئولان اثبات کرده است بلکه با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مرتکب جنایت بشری شده و با  سلامت و جان ۸۲ میلیون انسان بازی می‌کند. مردم ما حق دارند که برای مسافرت، بهداشت و درمان خود به تکنولوژی‌های روز دنیا دسترسی داشته باشند. اما تحریم‌های ظالمانه آمریکا جابجایی، سفر، بهداشت و درمان مردم را تحت تاثیر قرار داده و تامین تجهیزات قطعات پزشکی و ناوگان هوایی را تحت تاثیر قرار داده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به این که «سیاست‌های آمریکا سلامت و جان مردم را تهدید می‌کند»، بیان کرد: تا قبل از تحریم‌ها شاهد نبودیم که در عرض یک هفته دو یا سه هواپیما دچار نقص فنی شوند. هر یک از قطعات هواپیما دارای عمر مفید هفتگی، ماهیانه و یا سالیانه هستند و باید بعد از مدت معینی عوض شوند. در ناوگان هوایی، چک‌های دوره‌ای با نام چک E و چک A و چک اورهال داریم.

وی با بیان اینکه «هنگامی که هواپیما هنگام فرود از باند فرودگاه خارج می‌شود، دلیل آن نقص در قطعات آن است»، گفت: این مشکلات به دنبال کمبود برخی از قطعات و عدم سرویس به موقع هواپیما و استفاده از قطعات تاریخ مصرف گذشته ایجاد می‌شود.‌ بر اساس استانداردهای هوانوردی قبل از آن که هواپیما استارت پرواز را بزند بازدیدهای فنی باید انجام شود و هیچ نقصی نباید در سیستم چرخ‌ها، ترمز و سایر تجهیزات وجود داشته باشد. در سالهای گذشته هواپیماهای ایرباس برای چک اورهال به آلمان و فرانسه فرستاده می‌شدند و در کارخانه‌های سازنده تمام قطعات آنان تعویض می‌شد. اما امروز به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا که اروپایی‌ها نیز از آن پیروی می‌کنند امکان این چک وجود ندارد.

علیم یارمحمدی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در این زمینه بیان کرد:‌ تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ایادی آن دستگاه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی کشور را تحت تاثیر قرار داده است اما تاثیر آن در ناوگان هوایی کشور که صد در صد متعلق به خارج است پررنگ‌تر می‌باشد. تا قبل از تحریم‌ها قطعات هواپیماها از کشورهای مختلف تامین می‌شد، اما امروز با آنکه تاریخ مصرف برخی از قطعات به پایان رسیده است امکان تامین برخی از قطعات وجود ندارد. فرسوده شدن قطعات باعث می‌شود تا ایمنی پایین بیاید.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در ادامه تصریح کرد:‌ آمریکا می‌گوید که من با نظام ایران مشکل دارم اما با مردم آن مشکلی ندارم اما تحریم‌های حداکثری آنان مستقیما تاثیر خود را بر زندگی مردم گذاشته و آنان را تحت فشار قرار داده است. امیدواریم آمریکایی‌ها هر چه زودتر به هوش بیایند و بفهمند که این سیاست در قبال مردم ایران پاسخگو نیست. تحریم‌های آمریکا نقض بارز حقوق بشر است؛ چرا که سلامت و جان مردم ایران را هدف قرار داده است. شرکت‌های هواپیمایی با وجود آن که تعهداتی برای تامین قطعات دارند آن را اجرا نمی‌کنند.

فرج الله رجبی  از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: این امری طبیعی است که تحریم‌ها متناسب با سطح خود بر روی بخش‌های مختلف اثرگذار باشد. تحریم‌های آمریکا نیز در حوزه تامین قطعات هواپیما و دارو مستقیما بر سلامت و جان مردم تاثیر می گذارد. باتوجه به شرایط، آنچه که امروز به آن نیاز داریم مدیریت تحریم هاست. باید مجموعه حاکمیت به یک جمع‌بندی رسیده و مقتضیات مدیریت تحریم ها تعیین شود. امروز ما نیاز به آئین نامه ای داریم تا اختیاراتی برای مدیران تعریف شده تا مدیران بتوانند با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی کارآیی خود را نشان دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: تحریم های آمریکا در حوزه دارو و تجهیزات هوایی سلامت و امنیت مردم را نشانه گرفته و غیر انسانی است. سران سه قوه باید با همکاری سازمان هواپیمایی و شرکت های فعال در این حوزه آئین نامه جدیدی برای مدیریت این صنعت در شرایط تحریمی کنونی تدوین کند تا مدیران با اطمینان خاطر بیشتری موضوع را دنبال کنند.

فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا در یکی از نطق‌های میان دستور خود در جلسه علنی مجلس تاکید کرده که  اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا خلاف تعهدات دوجانبه مودت، منشور ملل متحد، توافق چندجانبه برجام، تعهدات حقوق بشری و بشردوستانه این دولت و همچنین مغایر دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری است؛ به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های تولیدکننده دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی خاص امکان مبادله مالی ندارند، آنها به دلیل تحریم های ثانویه غیرقانونی دولت آمریکا، جرأت مبادله و تجارت با شرکت های ایرانی را ندارند.

رییس فراکسیون زنان مجلس ضمن محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا در حوزه غذا و دارو به آمار درگذشت کودکان پروانه‌ای ناشی از کمبود دارو اشاره و خاطرنشان کرد که تعدادی از مبتلایان به بیماری خاص در اثر عدم دسترسی به خدمات بهداشتی ناشی از تحریم های غیرقانونی فوت شده‌اند.

آنطور که واضح است ساکنان کاخ سفید در پشت شعارهای بشردوستانه و ادعای دلسوزی برای مردم ایران سیاست‌هایی را در پیش گرفته‌اند که نوک پیکان آن مردم است. بازی که آمریکایی‌ها امروز به راه انداخته‌اند، بازی با جان انسان‌ها است.

منبع ؛ ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.