تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 5:49
کد خبر : 17020

سیاست دولت بایدن درباره برجام، گُنگ و غیر واقع‌بینانه است

سیاست دولت بایدن درباره برجام، گُنگ و غیر واقع‌بینانه است

الجزیره انگلیسی، اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص سیاست دولت بایدن درباره برجام را مبهم و غیرواقع بینانه توصیف کرد.

به گزارش تیتر داغ؛  شهاب راتانسی خبرنگار شبکه در گزارشی از کاخ سفید گفت: «ساعاتی پیش آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه امریکا سخنانی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطرح کرد. واقعا مشخص نیست موضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این باره چیست. از یک سو، ​ بلینکن بیانیه‌ای منتشر می‌کند مبنی بر اینکه ایران و آمریکا به پایبندی کامل (به تعهدات خود) بازخواهند گشت و این کار می‌تواند بستری برای پرداختن به مسائل دیگر باشد. اما از سوی دیگر، مطالب مفصلی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ارزیابی پایبندی ایران (به تعهداتش) بسیار طول خواهد کشید».

وی در ادامه افزود: «پیش فرض آمریکا برای بازه زمانی لازم برای انجام این کار چیست؟ این سخن به معنای آن است که فقط ایران باید به تعهدات خودش بازگردد و سپس آمریکا تصمیم خواهد گرفت که آیا به پایبندی کامل (به تعهدات خودش) بازگردد. به این معنا که تحریم‌ها (علیه ایران) را بردارد. آیا واقعا قرار است این طرح روی میز باشد؟!»

خبرنگار الجزیره در ادامه ضمن تاکید بر این مسئله که آمریکا در ابتدا قوانین بین‌المللی را نقض کرد و از توافقنامه هسته‌ای ایران به صورت یکجانبه خارج شد، افزود: «سپس اتحادیه اروپا بود که به نقض همه قوانین برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مبادرت کرد. ایران به تعهدات خود پایبند ماند و تنها در چند ماه اخیر بود که به غنی سازی اورانیوم در سطحی بیشتر پرداخت. ایا ایالات متحده واقعا منظورش این است که ایران تنها برگه چانه زنی اش یعنی غنی سازی اورانیوم به میزان بیست درصد را کنار بگذارد و سپس ایالات متحده بخواهد تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد تحریم‌های اقتصادی ایران را کنار بگذارد؟! آیا این نگاه واقع بینانه است! آیا بلینکن و دیگر اعضای گروه سیاست خارجی بایدن، واقعا چنین نظری دارند آنهم باعنایت به اینکه این توافقنامه، بچه خود آنهاست؟! خود آن‌ها بودند که برای این توافقنامه مذاکره کردند. آن‌ها بودند که این توافقنامه را به شکل بهترین توافقنامه ممکن به جهانیان قبولاندند.

راتانسی در نهایت گفت: «می‌دانیم که دولت بایدن از جانب کشور‌های حوزه خلیج (فارس) و اسرائیل به شدت تحت فشار است. همانطور که بلینکن گفت اسرائیل متحد بزرگ آمریکاست. بایدن نیز همین سخن را بیان کرده و از اسرائیل با عنوان متحد بی قید و شرط آمریکا یاد کرده است. درمجموع، باآنکه امروز بلینکن به صورت مستمر می‌گفت که سیاست دولت بایدن توام با شفافیت و روشن بودن مسائل است، معلوم نیست که سیاست دولت بایدن درباره ایران به چه صورت است».

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.