تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آذر 1398 - 9:58
کد خبر : 4681

سیل اهواز نتیجه بی تدبیری مسئولان

سیل اهواز نتیجه بی تدبیری مسئولان

به گزارش تیتر داغ؛  با مدیریت درست منابع آبی در کشوری مثل ایران که سیل‌خیز است، تهدید سیل را به فرصت تبدیل کرد؛ اما وقتی صحبت های غیرکارشناسی برخی افرادی که هیچ تخصصی در مدیریت منابع آب ندارند، ملاک تصمیم گیری مدیران قرار می گیرد، نمی توان انظاری جز حادثه داشت .   سیل اهواز

به گزارش تیتر داغ؛  با مدیریت درست منابع آبی در کشوری مثل ایران که سیل‌خیز است، تهدید سیل را به فرصت تبدیل کرد؛ اما وقتی صحبت های غیرکارشناسی برخی افرادی که هیچ تخصصی در مدیریت منابع آب ندارند، ملاک تصمیم گیری مدیران قرار می گیرد، نمی توان انظاری جز حادثه داشت .

 

سیل اهواز

سیل اهواز

هنوز خسارت سیل ۹۸ در استان شمالی کشور جبران نشده است که مردم جنوب کشور دچار سیل زدگی شده اند. به راستی چه کسی باید پاسخ گوی این مشکلات باشد ؟ چه کسی باید مدیرت بحران کند ؟ ایا غیر از این  است. که افراد نا کار بلد مسند مدیرت را گرفته اند و و هیچ تخصص و سررشته ای ندارند. و شیوه مدیرت آنها نعمت الهی را به بلا تبدیل کرده …

چندی پیش بود دبیر شورای امنیت ملی علی شخماخی  در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در اهواز از تهدید رود کارون را چالش اساس خواند . توقع میرفت بعداز این هشدار کمی مدیریت بحران پیش بی آید که دچار آسیب فراگیر نشویم .

براساس آنچه که گفته شد میتوان اولین مقصر صدمات سیلاب اخیر کارشناسی نشدن این مسئله دانست  .

اگر فرض های گفته شده در خصوص تقابل زمانی وقوع سیلاب در حوضه دز صحیح و کامل انگاشته شود، مدیریت سد دز به همراه عدم پیش بینی این زمان برای وقوع سیل از منظر هواشناسی و هیدرولوژیکی را می توان یکی دیگر از دلایل تشدید صدمات دانست؛ که دلیل عمده در این بخش عدم توانایی سازمان های هشدار دهنده مثل سازمان هواشناسی در هشدار به موقع است.

دلیل بعدی، عدم وجود برنامه ریزی مدون برای لایروبی رودخانه ها است که در این زمینه می توان گفت در هیچ رودخانه ای در سراسر کشور، تاکنون برنامه ریزی مدونی برای لایروبی منظم رودخانه اجرایی نشده است. رسیدگی گاه و بیگاه به برخی رودخانه ها را شاهد هستیم اما رسیدگی منظم در این زمینه دیده نمی شود. یکی از دلایل عمده این مسئله، نبود اعتبارات کافی است که باید مسئولان به آن رسیدگی کنند.

کسانی که روزگاری با انتقاد از سد بختیاری این پروژه را به تعطیلی کشاندند، امروز سد را گزینه مناسبی برای مهار سیلابها نمی دانند؛ باید از این دسته از افراد که متأسفانه صحبتهای غیرکارشناسی‌شان بیشتر از صحبت کارشناسان به گوش مسئولان می رسد پرسید که سیلابی با دبی لحظه ای ۸ هزار مترمکعب بر ثانیه در حوضه کارون را چه سازه عظیمی جز سد گتوند می تواند مهار کند؟

مشکل مردم در سایه اختلاف دو وزارتخانه

فقدان سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز و خطر سیل و آب‌گرفتگی در پی بارش باران سال‌هاست که برای مسئولان ایران روشن است. اما در حالی که مردم اهواز با سیل و آب‌گرفتگی و حتی سرازیر شدن فاضلاب به خانه‌های خود دست به گریبان‌اند، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری این شهر هیچ‌ کدام مسئولیت نمی‌پذیرند و عملا وزارت نیرو و وزارت کشور، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

 

دامن زدن مسئولان به مشکلات 

در اینجا استناد میکنیم به گفته نماینده اهواز در مجلس: «مسئولان این مشکلات را رقم زده‌اند و برای جمع کردن این مشکلات نباید منتظر قطع باران باشند. متاسفانه حتی در برخی نقاط فاضلاب به داخل خانه‌های مردم سرازیر شده است. فاضلاب در داخل شهر اهواز، کوت عبدالله، شهرستان کارون، حمیدیه به داخل خانه‌‌های مردم پس زده شده و شرایط بدی ایجاد شده است.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز بیان کرد: «درحال حاضر حتی با بارش ۱۰ میلی‌متری باران نیز شبکه دفع فاضلاب دچار مشکل می‌شود، این شبکه تنها برای دفع فاضلاب تعبیه شده و گنجایش دفع آبهای سطحی را ندارد.»

به گفته این مقام مسئول: «اهواز دارای دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است که یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است، جنس این شبکه‌ها عمدتا بتنی است و در اثر ورود فاضلاب ریزش کرده‌اند.»

سیل و آب‌گرفتگی در اهواز به‌رغم هشدارهای متعدد به وقوع پیوسته است. در این میان موسی شاعری، شهردار اهواز، همچون گذشته “ظرفیت کم شبکه فاضلاب” را عامل آب‌گرفتگی‌های سطح شهر دانست و گفت: «شبکه دفع فاضلاب اهواز مرکب است و باید آبفا نسبت به لایروبی آنها اقدام کند.»

 

هر کدام مسئولان بهانه مختلفی برای ایجاد این بحران آورده اند . بدور از این که به خودشان اشاره کنند که اهواز ، خوزستان چیزی جز سئو مدیرت این عزیزان نیست و کافی است گوش به دهان غیر کارشناسان نکنند .

 

انتهای پیام /

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.