تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1402 - 7:29
کد خبر : 96727

شروع مبارزه با آفت جوانه و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس

شروع مبارزه با آفت جوانه و برگ خوار بلوط در جنگل های زاگرس

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی، ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم.

به گزارش تیتر داغ؛ نقی شعبانیان، معاون جنگل سازمان منابع طبیعی کشور درباره مبارزه با کرم ساقه و جوانه خوار در جنگل‌های زاگرس، گفت: یکی از مشکلاتی که در جنگل‌ها داریم آفات و امراضی است که ریشه و دلیل اصلی شأن نیز به هم خوردن تعادل بیولوژیکی جنگل‌ها است.

وی افزود: از نظر کیفیت جنگل‌ها وضعیت خوبی نداریم به خاطر شرایط اقلیمی منطقه خشک، نیمه خشک و بهره برداری بی رویه و غلطی که از اراضی منابع طبیعی و جنگلی ما شده، این‌ها باعث شده است تعادل بیولوژیکی و اکولوژیکی جنگل‌های ما به هم خورده، لذا شاهد طغیان یکسری آفت‌ها و بیماری‌هایی هستیم که شاید به خودی خود تا چند سال قبل وقتی تعادل اکولوژیکی جنگل برقرار بود بیماری به حساب نمی‌آمدند.

وی ادامه داد: عمده آفاتی که در جنگل‌های زاگرس داریم جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که مبارزه با آن‌ها را شروع کرده و داریم کنترل می‌کنیم این آفات را، منتهی مبارزه با آفات و امراض یک موضوع خیلی پیچیده‌ای هست.

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی کشور، اضافه کرد: سم پاشی که الان در کشور انجام می‌دهیم یک نوع محلول پاشی است که با ترکیبات بیولوژیکی و عمدتاً باکتریایی و گیاهی هست چیزی به نام سموم شیمیایی در اراضی جنگلی و طبیعت به هیچ وجه استفاده نمی‌شود، از یکسری محلول‌های بیولوژیکی استفاده می‌کنیم که این‌ها را بی خطر نمی‌شناسیم بلکه کم خطر هستند.

شعبانیان تصریح کرد: در مبارزه با آفات که در فارس و کهکیلویه و بویراحمد شروع کردیم باید دقت کنیم به اکوسیستم جنگلی که حساس هست آسیبی وارد نشود، بنابراین کمیته‌های گیاه شناسی گیاه پزشکی با اعضایی که با تجربه هستند و از دانش بالایی برخوردارند در ستاد سازمان، مستقر هستند علاوه بر این در استان‌ها هم کمیته‌های گیاه پزشکی هستند که همکاری می‌کنند با ما و در نهایت تصمیم بر اینکه جایی محلول پاشی بشود یا نه، نظر این کمیته‌ها است.

وی تاکید کرد: ما با یک اکوسیستم بسیار شکننده و حساسی رو به رو هستیم و اگر بخواهیم با آفتی مبارزه کنیم ممکن است خود این مبارزه تأثیر داشته باشد روی آن زنجیره غذایی و تعادل بیولوژیکی را بدتر بکند، کار حساس است و تلاش می‌کنیم از دانشی که در سرزمین مان هست و در دنیا وجود دارد استفاده می‌کنیم که آسیب کمتری وارد بشود و آفات را هم بتوانیم کنترل بکنیم.

منبع: صدا و سیما

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.