تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 4:41
کد خبر : 15725

شهید زنده آفریقا همچنان در اسارت/ چرا شیعیان در نیجریه قتل‌عام می‌شوند؟

شهید زنده آفریقا همچنان در اسارت/ چرا شیعیان در نیجریه قتل‌عام می‌شوند؟

بیش از ۵ سال است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود اجازه آزادی «علامه زکزاکی» را از زندان‌های نیجریه نمی‌دهند.

به گزارش تیتر داغ؛ آذر ماه سال ۱۳۹۴ برای شیعیان نیجریه روزی دردناک است. خودرو‌های نظامی ارتش نیجریه در این روز حسینیه بقیهالله (عج) شهر زاریا را محاصره کرده و با یورش به این حسینیه بیش از هزار نفر از نمازگزاران را به شهادت رساندند. به گفته مجروحان، ارتش نیجریه در این حمله وحشیانه از سلاح‌های غیرمتعارف استفاده کرده است. به گفته شاهدان عینی وقتی گلوله‌ها به مردم اصابت می‌کرد به صورت ترکش در بدن آنها پخش می‌شد. بسیاری از مجروحان بعد از گذشت ۵ سال و عمل‌های جراحی متعدد هنوز با این ترکش‌ها زندگی می‌کنند.

این حمله وحشیانه به منظور متوقف‌کردن مطالبه‌گری‌های مردم نیجریه  و جلوگیری از گسترش محبوبیت رهبر شیعیان این کشور یعنی «علامه‌زکزاکی» رخ داد. در جریان این حمله ۳ فرزند علامه زکزاکی به شهادت رسیدند و خود او نیز به شدت مجروح شد. بعد از این حمله ارتش نیجریه با یورش به خانه شیخ زکزاکی او را دستگیر و به مکانی نامعلوم منتقل کرد. حسینیه زاریا هم پس از این حمله با بولدوزر‌های ارتش به صورت کامل ویران شد.

زاریا

زاریا

زاریا

با وجود شکایات مردم نیجریه از عاملان این جنایت، تاکنون نه مقامات دولتی این کشور و نه مجامع بین المللی که داعیه دار حقوق بشر در جهان هستند هیچ اقدامی موثری در راستای محکوم کردن عاملان این جنایت آشکار انجام نداده‌اند.

حالا ۵ سال از جنایت بزرگ ارتش نیجریه علیه شیعیان این کشور می‌گذرد و علامه زکزاکی و همسرش همچنان در زندان اسیر هستند. زکزاکی چندین بار به دلیل مسمومیت خونی با سرب که ناشی از باقی‌ماندن گلوله‌های متعدد در بدنش است راهی بیمارستان شده و از عفونت زیاد رنج می‌برد. بنابر آخرین گزارشات پزشکان معالج شیخ زکزاکی، در سایه بی‌توجی تعمدی دولت نیجریه، وضعیت جسمانی رهبر شیعیان این کشور رو به وخامت است.

اگرچه دادگاه نیجریه یک سال پس از اسارت شیخ زکزاکی حکم تبرئه و آزادی او را صادر کرد، اما دولت نیجریه با چراغ سبز دولت‌های خارجی از انجام این حکم سرباز زده است. رییس کمیسیون اسلامی نیجریه در این‌باره می گوید: «ما اسنادی را دیده‌ایم که  سفارت عربستان از دولت نیجریه می‌خواهد که بر ضد شیعیان نیجریه اقداماتی را انجام بدهد و این اسناد موجود هستند».

دولت نیجریه همواره اعتراضات مردمی مسالمت‌آمیز مردمی برای آزادی علامه زکزاکی را سرکوب کرده اند. اما اینکه چرا دولت نیجریه شیعیان این کشور را اینطور تحت فشار می‌گذارد، سوالیست که «یحیی ناهیرو‌ها» یکی از اساتید مبارز سُنی‌مذهب نیجریه در پاسخ آن می‌گوید: «شیعیان از آگاهی‌های سیاسی قابل توجهی برخودارند و این آگاهی، دولت نیجریه را نگران کرده است. دولت از این می‌ترسد که شیعیان در جامعه رشد کرده و زمام امور را به دست بگیرند، چون شیعیان ظرفیت بسیاری برای اتحاد و همبستگی دارند.»

این استاد دانشگاه سنی مذهب در باره ارتباط بین شیعیان و سایر مذاهب در نیجریه می‌گوید که رهبران سنی از شیعیان حمایت می‌کنند؛ و مسیحیان نیز ارتباط بسیار خوبی با آن‌ها دارند و برای عضویت در جنبش اسلامی نیجریه داوطلب هم هستند. تنها گروهی که از شیعیان حمایت نمی‌کند، وهابی‌ها هستند و همین وهابی‌ها با حمایت عربستان و آمریکا قدرت را در دست دارند. آن‌ها همچنین قدرت نظامی و قدرت نیروی پلیس را هم در دست دارند و تنها علتش این است که آن‌ها پول دارند و همیشه در طول تاریخ این‌گونه بوده است.

رد پای صهیونیسم جهانی در کشتار حسینیه زاریا

معادن غنی فلزات گرانبها و ذخایر نفت نیجریه سالهاست پای آمریکا، اسراییل و آل‌سعود را برای غارت این منابع عظیم به نیجریه باز کرده است.شیخ زکزاکی قبل از فاجعه کشتار بزرگ شیعیان در حسینیه زاریا درباره این غارت بزرگ در یک سخنرانی افشاگرانه در جمع مردم نیجریه گفته‌بود: «در اطراف زاریا ذخایر پلاتینیوم اوروانیوم طلا و سنگ‌های گران بهایی وجود دارد که آمریکا به همراهی دولت نیجریه می خواهند با بیرون کردن مردم از این منطقه بتوانند به راحتی این ذخایر را غارت کنند.»

«حسین عبدالله»، عضو جنبش اسلامی نیجریه و از شاگردان شیخ زکزاکی هم درباره حضور مخرب کشورهای خارجی در نیجریه گفته بود که عربستان از مساجد اهل تسنن حمایت می‌کند و بین روحانیانشان پول توزیع می‌کند. همچنین تریبون رسانه‌هایش را در اختیار این روحانیون می‌گذارد تا بهتر بتوانند تبلیغ کنند. از سوی دیگر عربستان برنامه‌هایی برای تخریب روحانیون شیعه دارد تا نظر مردم را نسبت به شیعیان خراب کند. در مجموع وقتی دیدند هیچ‌کدام از این فشار‌ها مانع گسترش تشیع در نیجریه نشد، رو به اعمال زور و اقدام نظامی آوردند.

آل سعود و رژیم صهیونیستی از گسترش تشیع در آفریقا به شدت واهمه دارند و از هر ابزاری بویژه از طریق فشار بر دولت‌های عربی آفریقایی و یا ترویج گروه‌های تروریستی در این منطقه استفاده می‌کنند.

یکی از این گروه‌های تروریستی گروه تکفیری «بوکوحرام» است که با داعش نیز بیعت کرده و در شمال نیجریه در کشتار شیعیان فعال است. سخنگوی بوکوحرام در مصاحبه با روزنامه گاردین انگلیس در سال ۲۰۱۱ به صورت کاملا شفاف گفته بود: «رهبر ما به عربستان سفر و در آنجا با القاعده ملاقات کرد. ما از حمایت مالی و فنی آن‌ها برخوردار می‌شویم. هر چیزی بخواهیم، از آن‌ها می‌خواهیم که به ما بدهند.». کارشناسان می‌گویند این گروه‌های تروریستی با پول جوانان فقیر نیجریه‌ای را فریب می‌دهند و آن‌ها را جذب می‌کنند.

اندکی پس از  واقعه کشتار شیعیان در حسینیه شهر زاریا، رسانه‌های سعودی بیانیه‌ای را درباره تماس تلفنی رئیس جمهور نیجریه با بوهاری و ملک سلمان منتشر کردند که طی آن پادشاه سعودی قول حمایت از دولت را داد. دولت بحران‌زده نیجریه به شدت به منابع مالی نیازمند است و برای جلب این منابع و البته حمایت سیاسی سعودی‌ها کشتار شیعیان را سرعت بخشیده است.

از طرف دیگر صهیونیست‌ها نیز منافع مشترکی با سعودی‌ها در کشتار شیعیان نیجریه دارند. بر اساس گزارش‌ها، طی سال‌های گذشته نیجریه تبدیل به بزرگ‌ترین شریک تجاری آفریقایی رژیم صهیونیستی شده است. آن‌ها از گسترش مذهب تشیع در این کشور نگران هستند و می‌ترسند جنبش اسلامی نیجریه با رهبری شیخ زکزاکی به حزب‌الله (لبنان) دیگری در این کشور مهم آفریقایی بدل شود.

نیجریه از گذشته مناسبات گرمی با رژیم صهیونیستی داشته است. سال ۱۹۹۳ بنا به درخواست رژیم صهیونیستی روابط دوجانبه آغاز شد و سفارتخانه این رژیم در نیجریه و سفارتخانه نیجریه در تل‌آویو بازگشایی شدند. براساس خبر‌های وارده طی سال‌های اخیر نیجریه به یکی از بزرگترین شریک تجاری در آفریقا برای اسرائیل تبدیل شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.