تاریخ انتشار : دوشنبه 2 مرداد 1402 - 17:50
کد خبر : 101923

شالویی در نشست خبری بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، بیان کرد:

شیخ صفی‌الدین اردبیل برای جامعه ایرانی شناخته شده است

شیخ صفی‌الدین اردبیل برای جامعه ایرانی شناخته شده است
تیتر داغ: ترویج اندیشه‌های فکری شیخ صفی‌الدین از طریق انتشار آثار ایشان امکان پذیر است.

رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: انجمن مفاخر فرهنگی دفاتر و نمایندگی‌های خود را یکی پس از دیگری در اقصی نقاط کشور افتتاح می‌کند که آخرین دفتر همزمان با بزرگداشت حکیم صفی‌الدین در استان اردبیل ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، همزمان با فرا رسیدن ۴ مردادماه سالروز این عارف و عالم مکتب تشیع، ظهر امروز دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲، با حضور محمود شالویی رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حامد عاملی استاندار اردبیل، منوچهر صدوقی سها پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

محمود شالویی، رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

محمود شالویی، رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در ابتدای این نشست خبری گفت: انجمن مفاخر فرهنگی دفاتر و نمایندگی‌های خود را یکی پس از دیگری در اقصی نقاط کشور افتتاح می‌کند که آخرین دفتر همزمان با بزرگداشت حکیم صفی‌الدین در استان اردبیل ایجاد شد.

وی با بیان اینکه شیخ صفی‌الدین اردبیل برای جامعه ایرانی شناخته شده است؛ اما این شناخت باید ابعاد وسیع‌تر و گسترده‌تر پیدا کند، ادامه داد: با این مهم است که مردم با تأثیر و نقش اندیشه این عالم وارسته آشنا می‌شوند بنابراین دانش و روحیه و مقام معرفتی وی برای نسل امروز باید تشریح شود. این نوع برنامه‌ها فرصت و زمینه‌های بیشتری را برای آشنایی با چنین شخصیت‌هایی در جهان ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مهم‌ترین ثمره این رویداد را نشر اندیشه این اندیشمند بیان کرد و گفت: ترویج اندیشه‌های فکری شیخ صفی‌الدین از طریق انتشار آثار ایشان امکان پذیر است.

حامد عاملی، استاندار اردبیل

حامد عاملی، استاندار اردبیل، در ادامه این نشست خبری، پیرامون شخصیت شیخ صفی‌الدین گفت: امروز از شخصیتی صحبت می‌شود که بخش قابل توجهی از عشق و علاقه ما به اهل بیت ثمره تلاش‌های این خاندان است. صفی‌الدین اردبیلی مبانی فکری یک تمدن بزرگ بر مبنای اخلاق و معنویت را در ایران و برای نخستین‌بار در جهان پایه‌گذاری کرد.

وی افزود: امروز قصد داریم این اندیشه‌های تمدن‌ساز را مشخص و احصا کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم. برای اولین‌بار مبانی فکری او سبب شد یک دولت ملی مدرن در کشور شکل بگیرد. ایشان ایران متحد را شکل داد.

استاندار اردبیل، با بیان اینکه ایران دارای شخصیت‌های متعدد فکری و فرهنگی و علمی است؛ اما برخی از این شخصیت‌ها ویژگی‌های برتر دارند ابراز کرد: شیخ‌صفی‌الدین و فرزندان او همه اهل عرفان و مجاهدت بودند و می‌طلبد مردم از مجاهدت و تلاش آنها آگاه باشند. امروز بشریت نیازمند آموزه‌های فکری شیخ صفی‌الدین است.

عاملی، به برنامه‌های بزرگداشت ایشان اشاره و عنوان کرد: به مناسبت بزرگداشت این عارف عظیم شأن از ۴ مردادماه در اردبیل به‌مدت یک هفته برنامه‌های متعدد خواهیم داشت. همایش علمی دیگری در آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار می‌شود و همچنین همایش دیگری نیز در دانشگاه محقق اردبیلی خواهیم داشت.

منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران

منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران، در ادامه ایبن نشست خبری، درباره برنامه‌های علمی شیخ صفی‌الدین و برنامه‌های این همایش گفت: بین شیعه و ائمه (ع) یک ارتباط وجودی، وجود دارد که یکی از نشانه‌های آن برگزاری تجلیل از شیخ صفی‌الدین در ایام محرم امسال است. بنابراین لازمه برگزاری برنامه شیخ‌صفی‌الدین ایجاد یک کارگروه تاریخ‌شناس است.

وی به تغییر مذهب ایرانیان در دوران صفویه پرداخت و گفت: در دوران شاه اسماعیل بود که مذهب ایران به تشیع تغییر یافت اما آیا این به خواست او بود یا اینکه شرایط این اقتضا را می‌کرد؟ ایران ظرف تشیع است و تشیع مظروف تشیع است لذا ایران از ابتدا عشق علی (ع) داشته است.

این پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران، ادامه داد: ایرانی با عشق به استقبال اسلام رفته است بر این اساس زمینه پذیرش دین اسلام در ایران وجود داشته است و در واقع ایرانیان از ابتدا شیعی بودند. مشروعیت تشیع صفویه به‌دست فقهای جبل‌عامل صورت گرفته است.

صدوقی سها، در پایان سخنان خود، پشتوانه دولت صفویه را فقه شیعی بیان کرد و اظهار داشت: صفویه ایجاد تمدن بنیادین نداشته است؛ اما در دل تمدن ایرانی و اسلامی یک تمدن کوچک ایجاد کرد و مبنای علمی داشت. این سلسله مبتنی بر فقه شیعی بود.

خبرنگار: کوروش جم

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.