تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 12:32
کد خبر : 105595

مطالعات نشان می دهد؛

ضربه مغزی می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی شود

ضربه مغزی می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی شود

در حالی که تأثیر عصبی یک آسیب مغزی تروماتیک مدت‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این نوع آسیب مغزی برای قلب نیز خطرناک است.

به گزارش تیتر داغ؛ تیم تحقیق دریافت که اختلال عملکرد سیستم عصبی، التهاب عصبی، تغییرات در ارتباط مغز و روده و مشکلات سلامتی پس از آسیب ممکن است خطر اختلال عملکرد قلبی عروقی و شناختی را در بازماندگان آسیب مغزی تروماتیک افزایش دهد.

محققان افزودند که غربالگری و مراقبت‌های پیشگیرانه ممکن است به جبران این پیامدهای نامطلوب کمک کند.

دکتر «سیف ایزی»، نویسنده اول مطالعه از مرکز سکته مغزی و عروق مغزی بریگهام، گفت: «علیرغم دهه‌ها تحقیق گسترده متمرکز بر آسیب‌های مغزی تروماتیک، پیشرفت‌های اندکی در کاهش پیامدهای درازمدت و مرگ پس از صدمات حاصل شده است. اثرات قلبی عروقی آسیب‌های مغزی تروماتیک ممکن است یک حلقه گمشده در پیشبرد تلاش‌های ما برای بهبود کیفیت زندگی طولانی مدت و کاهش میزان مرگ و میر در این بیماران باشد.»

آسیب مغزی تروماتیک علت اصلی ناتوانی طولانی مدت و مرگ زودرس است، به ویژه در میان پرسنل نظامی و کسانی که ورزش‌های تماسی انجام می‌دهند.

نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند در حالی که تحقیقات موجود ارتباط قوی بین آسیب مغزی تروماتیک و شرایط عصبی مختلف از جمله بیماری آلزایمر و زوال عقل را شناسایی کرده است اما بسیاری از تأثیرات آن بر سایر بیماری‌ها هنوز به خوبی شناخته نشده است.

این محققان پیشنهاد می‌کنند که اختلالات قلبی عروقی، متابولیک قلبی و غدد درون ریز ممکن است دهه‌ها پس از آسیب مغزی تروماتیک منجر به بیماری‌های عصبی شوند.

فشار خون بالا، کلسترول بالا، و دیابت می‌توانند بر عملکرد مغز تأثیر منفی بگذارند. اینها عوامل خطر ثابت شده برای زوال عقل هستند. آنها همچنین در افرادی با سابقه آسیب مغزی تروماتیک هم شایع‌تر هستند.

به گفته نویسندگان، ارتباط‌های بالقوه زیادی بین آسیب مغزی تروماتیک و اختلالات قلبی عروقی و شناختی وجود دارد.

از جمله آنها این است که مسیرهای التهابی عصبی ایجاد شده از طریق آسیب مغزی تروماتیک می‌تواند افراد را مستعد سخت شدن شریان‌ها کند. افزایش وزن و اختلالات خواب پس از آسیب ممکن است خطر بیشتری ایجاد کند. و اختلال در اتصالات بین سیستم عصبی و دستگاه گوارش ممکن است تعادل میکروب‌ها را در روده از بین ببرد.

منبع: مدیسن نت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.