تاریخ انتشار : شنبه 18 شهریور 1402 - 10:38
کد خبر : 104564

طرح آمریکا برای ساخت تأسیسات هسته‌ای در عربستان

طرح آمریکا برای ساخت تأسیسات هسته‌ای در عربستان

یک روزنامه عبری زبان از طرح دولت آمریکا برای ساخت تأسیسات هسته‌ای در عربستان و موانع پیش روی جو بایدن در این خصوص خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ روزنامه عبری زبان هاآرتس گزارش داد که دولت آمریکا طرح ساخت تأسیسات مخصوص غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان را بررسی می‌کند. دولت بایدن قصد دارد این تأسیسات را تحت نظارت خود قرار دهد و چه بسا از راه دور آن را کنترل کند.

در این گزارش آمده است: تاکنون جزئیات بیشتری از ویژگی‌های فنی این طرح دولت آمریکا منتشر نشده است. بایدن برای تصویب این طرح به حمایت ۶۷ عضو مجلس سنای آمریکا نیاز دارد؛ این در حالیست که حزب وی ۵۱ کرسی در مجلس سنای آمریکا دارد. مسئولان آمریکایی معتقدند که تصویب این طرح به تلاش‌های زیادی برای قانع کردن دموکرات‌های مجلس سنای این کشور که با درخواست‌های عربستان به ویژه در زمینه‌های هسته‌ای مخالف هستند، نیاز دارد.

هاآرتس در ادامه نوشت: حتی اگر تمام دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا با این طرح موافقت کنند، دولت آمریکا باید حمایت جمهوری خواهان را نیز به دست آورد. کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا تاکید کرد: ما موافق سیاست‌های خارجه جو بایدن هستیم و شخصاً چندین بار از اقدامات بحث برانگیز وی مانند عقب نشینی از افغانستان حمایت کرده‌ام گرچه هنوز قانع نشده‌ام.

وی اضافه کرد: ممکن است درخواست‌های عربستان، آمریکا را به عمق واقعیت‌های متناقض و خون بار در خاورمیانه بکشاند. این در حالیست که منافع آمریکا تمرکز بر حمایت از همپیمانان واشنگتن در اروپا و شرق آسیا است. من موافق عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو هستم اما فکر نمی‌کنم اکثر آمریکایی‌ها بخواهند کشورشان بار دیگر به سمت درگیری‌های نظامی و سیاسی در خاورمیانه کشیده شود. این یکی از پیامدهای احتمالی امضای توافقنامه دفاعی با عربستان خواهد بود.

پیش از این، مقامات سعودی خواهان امضای توافقنامه دفاعی با آمریکا و حمایت این کشور از راه اندازی برنامه هسته‌ای در خاک عربستان و غنی سازی اورانیوم در این کشور شده بودند.

منبع: اسپوتنیک

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.