تاریخ انتشار : شنبه 24 دی 1401 - 10:43
کد خبر : 92894

قبل از شروع آزمون‌ها، امکان لو رفتن و دسترسی به سوالات وجود ندارد

قبل از شروع آزمون‌ها، امکان لو رفتن و دسترسی به سوالات وجود ندارد

زارعی گفت: روز قبل از آزمون‌های نهایی پاسخ برگ‌ها را به مراکز ارسال می‌کنیم و به هیچ عنوان قبل از شروع آزمون‌ها، امکان لو رفتن و دسترسی به سوالات وجود ندارد.

به گزارش تیتر داغ؛ نشست خبری محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با موضوع امتحانات نهایی و تغییرات کنکور سراسری صبح امروز در یکی از مدارس محل برگزاری آزمون برگزار شد.

زارعی در این نشست با بیان اینکه روز قبل از آزمون پاسخ برگ‌ها را به مراکز ارسال می‌کنیم تا کار تکثیر و شخصی سازی پاسخ برگ‌ها انجام شود، گفت: روز آزمون تا ساعت ۷ صبح برای رؤسای مراکز سوالات ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه اتاق تکثیر محفظه‌ای ایزوله است؛ گفت: نیم ساعت مسئول اتاق تکثیر در آن اتاق وجود دارد و اجازه داشتن گوشی موبایل را ندارد. حتی مدیر مرکز آزمون هم که تنها کسی است که برای ارسال فایل رمز مجاز به داشتن گوشی موبایل است؛ حق ندارد گوشی را به مرکز تکثیر ببرد.

زارعی با بیان اینکه برگه‌های تکثیر شده در پلمپ‌های مخصوص توسط مسئول تکثیر قرار داده خواهد شد؛ گفت: اگر زمان بسته بندی و تکثیر طولانی شود؛ به همان میزان به زمان امتحان اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه طراحان سوال از سه روز قبل از برگزاری آزمون طراحی سوالات را در یک فضای قرنطینه انجام می‌دهند؛ گفت: نظام آموزشی با این فرم برگزاری آزمون ثابت می‌کند ما در تلاش برای مفهومی سازی آزمون‌ها و استفاده صرف از کتاب درسی هستیم. این یک دستاورد بزرگ برای نظام آموزشی است که تمام تمرکز دانش آموز برای موفقیت در کنکور به کتاب درسی باشد و دیگر متکی به تست زنی نیست.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تمرکز دانش آموز دوباره از کتاب درسی به سمت کتاب‌های کمک آموزشی و تست زنی برود؛ گفت: در گذشته مدیر و معلم ناچار بود به جای کتاب درسی کتاب کمک آموزشی و تست زنی درس دهد و به او مهارت تست زنی یاد بدهد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی از این پس به ریل خود بازمی‌گردد؛ گفت: در جلسات آزمون به صورت کامل مراقبت‌ها انجام می‌شود؛ خود من را در این جلسه دو بار تفتیش کردند. آموزش و پرورش را مظلوم دیده و نگه داشتند. در کدام آزمون طراحان سوال را در قرنطینه نگه می‌دارند؟

زارعی با بیان اینکه چهار کارگروه حفاظت، نظارت، رصد و ارزیابی و پشتیبانی را برای امتحانات ایجاد کردیم؛ گفت: یکی از وظایف کارگروه حفاظت این است که مراقبت کند از عدم لو رفتن سوالات.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان قبل از شروع آزمون‌ها، امکان لو رفتن و دسترسی به سوالات برای هیچ کس وجود ندارد.

به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش سازمان نوسازی مدارس موظف به ساخت مرکز آزمون استاندارد شده است و از وزارت دفاع هم کمک گرفتیم تا چنین مراکز استانداری را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه از تخلف در امتحانات به راحتی نمی‌گذریم؛ گفت: تمامی مراکز در سراسر کشور لازم است به ضوابط عمل کنند. با متخلفین ناظر بر طبق قانون عمل خواهیم کرد؛ فرد اگر گوشی با خود به جلسات ببرد اگر استفاده نکند نمره همان درسش صفر خواهد شد و اگر استفاده کند نمرات تمامی درس‌هایش صفر خواهد شد و تا ده سال ممکن است.

زارعی بیان داشت: قطع اینترنت برای شهروندان ایجاد مشکل می‌کند؛ گفت: به دنبال این هستیم که مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکنیم و به کسی آسیب نرسانیم. پیشنهاداتی نظیر استفاده از جمر مسدود کننده سیگنال، یا قطع اینترنت بین الملل ارائه شده است.

وی با بیان اینکه برخورد با اداره کنندگان کانال‌های تلگرامی گفت: ما متولی این موضوع نیستیم اما من از شما خبرنگاران می‌خواهم موضوع برخورد با این افراد را پیگیری کنید.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به استفاده از دستگاه‌های سیگنال یاب گفت: البته نمی‌توانیم قول بدهیم هیچ تخلفی دوباره صورت نگیرد؛ با این حال با دستگاه‌های سیگنال یاب پنجاه درصد مراکز آزمون را پوشش دادیم. به دلیل کمبود دستگاه سیگنال یاب به تیم‌های رصد گفتیم بعد از کنترل یک مرکز آزمون به مرکز دیگر بروند.

زارعی در خصوص تصحیح آزمون‌های نهایی و ترمیم گفت: در مرحله اول سربرگ پاسخ نامه که حاوی اسم و مشخصات داوطلب است؛ جدا می‌شود و به همین دلیل برای مصحح مشخصات داوطلب نامعلوم است؛ هر برگ توسط دو مصحح تصحیح می‌شود؛ مصحح اول نظر خود را روی برگه نمی‌نویسد و به این جهت نظر مصحح اول روی مصحح دوم اثر نمی‌گذارد. همچنین پاسخ برگ دانش آموزان یک استان برای تصحیح به معلمان همان استان داده نمی‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه در تلاشیم در آینده تصحیح به کمک سامانه‌ها انجام شود؛ گفت: سابقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی به سال ۱۳۲۲ باز می‌گردد. ما سال هاست امتحانات نهایی را با کیفیت برگزار می‌کنیم. گواهی پایان تحصیلات مدارس آنقدر با ارزش بوده که به فکر امتحانات نهایی باشیم.

وی با اذعان به اینکه در فرم جدید تأثیر سوابق تحصیلی حساسیت‌ها بسیار بیش از قبل شده است؛ گفت: در حال حاضر ۱۲۶۱ مرکز برگزاری آزمون را داریم. بحث تجمیع مراکز آزمون را مطرح کردیم که مراکز زیر پنجاه نفر را نداشته باشیم. در مراکزی که صعب العبور بود؛ حتماً گفتیم یک ناظر غیربومی حضور داشته باشد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.