تاریخ انتشار : جمعه 9 مهر 1400 - 7:17
کد خبر : 24726

لابیگران آمریکایی می‌خواهند عراق را به دامن رژیم صهیونیستی، بیندازند

لابیگران آمریکایی می‌خواهند عراق را به دامن رژیم صهیونیستی، بیندازند

نشست اربیل و برخی تحرکات و اقدامات حاکی از آن است که گروه‌های لابی آمریکایی در نظر دارند عراق را به دامن رژیم صهیونیستی، بیندازند.

به گزارش تیتر داغ:  هفته گذشته یک اندیشکده آمریکایی با تشکیل جلسه‌ای در اربیل واقع در کردستان عراق، خواهان عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عراق شد.

پس از ارتش، اکنون نوبت به جامعه مدنی آمریکا رسیده است تا در امور عراق دخالت کند. اندیشکده آمریکایی مرکز ارتباطات صلح (CPC) از عادی سازی روابط بین کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند. این نهاد در ۲۴ سپتامبر کنفرانسی را در اربیل عراق برگزار کرد که حداقل ۳۰۰ به اصطلاح روشنفکر، روزنامه نگار و فعال در آن شرکت کرده بودند. هدف این نشست این بود که بین رژیم صهیونیستی و عراق روابط نزدیکی ایجاد شود.

جوزف برود، رئیس این سازمان که یک کارشناس آمریکایی عراقی تبار است، برگزاری سمپوزیوم‌ها، مناظرات، جلسات و کنگره‌های متفاوت را برای ارتقای مشارکت فراگیر با رژیم صهیونیستی در خاورمیانه افزایش داده است. او مانند بسیاری از همکارانش در موسسه سیاست خاور نزدیک (Winep)، موسسه تحقیقاتی برجسته که توسط یک لابی قدرتمند طرفدار رژیم صهیونیستی و ضد ایران، یعنی کمیته روابط عمومی اسرائیل آمریکا (آیپک) حمایت مالی می‌شود، کار می‌کند. علاوه بر این، با استناد به گزارشی در نشریه لوموند دیپلماتیک Le Monde diplomatique، چاپ فرانسه، موسسه سیاست خاور نزدیک چیزی جز شاخه آیپک نیست.

هیفی بوظو (‎Hayvi Bouzo) روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون آمریکایی-سوریه‌ای که در حال حاضر رئیس دفتر واشنگتن اورینت نیوز است، فردی که فعالیت رسانه‌ای خود را در سال ۲۰۰۶ در سوریه آغاز کرد موضوع را به روشنی توضیح می‌دهد. او مدعی است «صلح با اسرائیل به مطالبه‌ای مردمی در خاورمیانه تبدیل شده است.»

 

توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰ امضا شد که به موجب آن روابط دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و امارات عربی متحده، بحرین، مراکش و سودان را عادی کرد. برعکس، عراق همچنان در به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کند؛ بنابراین عادی سازی روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی با رژیم صهیونیستی چیزی نیست که به این زودی‌ها رخ دهد. از همین رو برگزاری این کنفرانس با هدایت آمریکا جنجالی را برانگیخت. چندین تظاهرات در کشور با فریاد نه، به عادی سازی روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی با رژیم صهیونیستی برگزار شد. دولت و گروه‎های مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای برگزاری این کنفرانس را اقدامی جنایتکارانه توصیف و آن را محکوم کردند. آن‌ها همه کسانی که در این کنفرانس شرکت کرده بودند خائن به کشور معرفی کردند که باید محاکمه و به شدت مجازات شوند. این برداشت و واکنش نیز از سوی مقتدی صدر، رهبر پرنفوذ شیعه عراقی اعلام شد. وی اصرار داشت که همه شرکت کنندگان در کنفرانس باید دستگیر شوند. قوه قضائیه عراق تاکنون چندین حکم بازداشت صادر کرده است.

یکی از افرادی که حکم بازداشت آن‌ها توسط دستگاه قضایی عراق صادر شده است وسام الحردان، نویسنده بیانیه عادی سازی روابط سیاسی، اقتصادی و بازرگانی با رژیم صهیونیستی در کنفرانس اربیل است. سحر التای نیز فرد دیگری است که حکم بازداشت اش صادر شده است.

انتقاد از کردستان به عنوان پل ارتباطی راهبرد آمریکا در عراق

کردستان نیز به عنوان پل ارتباطی راهبرد آمریکا در عراق، ایفای نقش می‌کند در این ماجرا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. عادل باخاوان، مدیر بخش پژوهشی موسسه تحقیق و مطالعات خاورمیانه مدیترانه‌ای (iReMMO) در این باره می‌گوید هیچ چیز رسمی در مورد رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

به گفته او، موضع دولت اقلیم کردستان (KRG) همیشه یکسان بوده است. به طور رسمی، هیچ رابطه دیپلماتیک، اقتصادی یا سایر موارد میان منطقه کردستان عراق و رژیم صهیونیستی وجود ندارد. چون رژیم صهیونیستی در عراق و به تبع آن در منطقه کردستان عراق به رسمیت شناخته نشده است. اقلیم کردستان خود را در چشم انداز عراق نشان می‌دهد. تا زمانی که مقامات بغداد این کار را نکنند، اربیل نیز چنین کاری نخواهد کرد.

مقامات کُرد در تلاش برای اجتناب از هرگونه ارتباط با سازمان دهی نشست، حضور کم رنگی از خود در آن نشان دادند. نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، اطلاع داشتن از این گردهمایی را تکذیب کرد. حزب اتحاد اسلامی کردستان به نوبه خود قاطعانه درخواست‌های عادی سازی را رد کرده است. این جنبش هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را رد می‌کند. اما این چیزی است که در حرف گفته می‌شود. واقعیت امر آن است که رژیم صهیونیستی و کردستان عراق منتظر چراغ سبز واشنگتن برای برقراری ارتباط نمانده اند. اسرائیلی‌ها همین حالا نفت کرد‌ها را از طریق ترکیه خریداری می‌کنند.

عادل باخاوان نویسنده کتاب «عراق، یک قرن شکست» در این باره می‌گوید به طور غیر رسمی، در واقع کاملاً برعکس است! روابط بین رژیم صهیونیستی و کرد‌های عراق همیشه وجود داشته است. این روابط از زمان انقلاب ۱۹۶۲ تاکنون وجود داشته است. وی در تایید ادعای خود می‌گوید در جریان همه پرسی استقلال کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷، بدون تأیید مقامات بغداد، فقط رژیم صهیونیستی از این اقدام حمایت دیپلماتیک کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، حمایت خود را از آنچه که تلاش‌های مشروع مردم کرد برای به دست آوردن کشور مختص به خودشان خوانده بود اعلام کرد. همتای عراقی نتانیاهو در آن زمان یعنی نوری مالکی که دارای گرایش نزدیک به تهران بود اعلام کرده بود که در صورت استقلال، کردستان اسرائیل دوم می‌شود.
این اتحاد سیاسی کرد‌ها و صهیونیست‌ها تا حدی می‌تواند با عامل جمعیتی توضیح داده شود. در واقع، بیش از ۱۵۰ هزار یهودی با اصالت کرد در اسرائیل اقامت دارند.

چشم طمع رژیم صهیونیستی به منابع نفت منطقه کردستان

یک دلیل عمده که منطقه کردستان عراق برای رژیم صهیونیستی مهم است وجود منابع بزرگ نفت در آن است. رژیم صهیونیستی از طریق بازی سه جانبه نفت کردستان را از طریق ترکیه خریداری می‌کند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، ۷۷ درصد از عرضه طلای سیاه رژیم صهیونیستی از شمال عراق تامین (کردستان عراق) می‌شد. بدون رضایت بغداد، نفت منطقه کردستان عراق قبل از حمل به سواحل اراضی اشغالی به بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه انتقال داده می‌شد. در گذشته نیز رژیم صهیونیستی کرد‌ها را علیه صدام حسین مسلح می‌کرد.

تل آویو صرف نظر از منافع اقتصادی با کردستان، همواره ارتباط خود را با نیرو‌های کرد حفظ کرده است؛ و این به دلایل آشکار ژئوپلیتیکی است. رژیم صهیونیستی بار‌ها و بار‌ها حمایت نظامی قابل توجهی از ناآرامی کرد‌ها کرده است. پرسشی که در این مطرح می‌شود اینکه هدف تل آویو از این حمایت و اقدامات چیست؟

عادل باخاوان در انتها تصریح می‌کند که کردستان با توجه به موقعیت راهبردی که در قلب یک کریدور ژئوپلیتیک بین ایران، ترکیه و سوریه قرار دارد، برای رژیم صهیونیستی منطقه بسیار مهمی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.