تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 - 10:15
کد خبر : 103393

لاوروف: مجموع کمک غرب به اوکراین از ۱۶۰میلیارد دلار عبور کرده است

لاوروف: مجموع کمک غرب به اوکراین از ۱۶۰میلیارد دلار عبور کرده است

وزیر خارجه روسیه می‌گوید که مجموع کمک‌های غرب به رژیم کی‌یف از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، حالا از ۱۶۰ میلیارد دلار تجاوز کرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تاکید بر عبور کمک نظامی غرب به اوکراین از ۱۶۰ میلیارد دلار، گفت که غربی‌ها می‌خواهند مسکو را به عنوان یک رقیب ژئوپلیتیکی جدی، حذف کنند.

لاوروف در گفت‌وگو با نشریه اینترنشنال اِفرز گفت: از آغاز عملیات نظامی روسیه، مجموع کمک غرب به رژیم ولودیمیر زلنسکی از حیث پولی، از ۱۶۰ میلیارد دلار عبور کرده که بخشی از آن را کمک نظامی ۷۵ میلیارد دلاری تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در این بین، براساس برآورد بنیاد هریتیج مستقر در واشنگتن، آمریکا تاکنون حدود ۱۱۳ میلیارد دلار به کی یف کمک کرده است.

به گفته دیپلمات ارشد روسیه، حدود ۵۰ کشور عضو به اصطلاح «ائتلاف رمشتاین» برای حمایت نظامی از اوکراین «عملا در طرف رژیم کی‌یف، درگیر نبرد مسلحانه هستند و رژیم کی‌یف برای توسل به روش‌های مبارزه تروریستی تعلل نخواهد کرد. »

وی تاکید کرد: تامین گسترده سلاح از جمله مهمات خوشه‌ای و دوربرد، به اوکراین ارسال می‌شود و آموزش‌دهندگان ناتو در برنامه‌ریزی عملیاتی ارتش اوکراین مشارکت کرده و در این راستا از داده‌های اطلاعاتی ناتو استفاده می‌شود.»

لاوروف همچنین با اشاره به اینکه تداوم کمک به کی‌یف تا هر زمانی که طول بکشد، به ورد زبان رهبران غربی بدل شده است، اضافه کرد: البته این انتخاب آنها و تصمیم گروهک نظامی زلنسکی است که تا آخرین نفر بجنگند. اما از لحاظ تاریخی، آمریکا نمی‌تواند از حیث حمایت از متحدانش، به شهرت خود ببالد.

وی درباره این مساله به فسخ و لغو ارسال کمک نظامی آمریکا برای ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۳ اشاره و در ادامه نیز تاکید کرد که بلافاصله پس از سقوط مقامات وفادار به واشنگتن در رژیم اشرف غنی در افغانستان، کمک و حمایت نظامی از این کشور نیز متوقف شد.

لاوروف افزود: و اوکراینِ امروز عملا تمام و کمال به پول و تامین سلاح از سوی غرب وابسته است. غرب به‌دنبال حذف روسیه به عنوان یک رقیب ژئوپلیتیکی است. به همین دلیل است که واشنگتن و بروکسل جنگی ترکیبی علیه ما به راه انداخته‌اند و این جنگ با فشار تحریمی بی‌سابقه تشدید شده است.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: آمریکایی‌ها سیاست هویج و چماغ را به‌کار گرفته‌اند تا شرکای ما را مجبور کنند تا از همکاری اقتصادی و سایر تعاملات با روسیه اجتناب کنند. آنها برای توسل به خرابکاری‌های آشکار تعلل نمی‌کنند درست مشابه انفجارها در خطوط لوله نورداستریم که در امتداد دریای بالتیک کشیده شده است یا تلاش برای حذف روسیه از سازوکارهای همکاری بین‌المللی در حوزه فرهنگ، آموزش، علوم و ورزش.

وی همچنین افزود: روشن است که این اقدامات خصمانه با هدف تضعیف روسیه انجام می‌گیرد. آنها قصد دارند تا حد امکان توانمندی‌های اقتصادی، فناورانه و دفاعی ما را تحلیل برده، حاکمیت ما را محدود و ما را مجبور کنند که از سیاست مستقل خارجی و داخلی خودمان دست بکشیم.

منبع: تاس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.