تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 11:18
کد خبر : 106764

وزیر دفاع کانادا:

مانور جنگنده‌ چینی در نزدیکی هواپیمای کانادایی «بی‌ملاحظه» بود!

مانور جنگنده‌ چینی در نزدیکی هواپیمای کانادایی «بی‌ملاحظه» بود!

به‌دنبال رهگیری یک فروند هواپیمای تجسسی کانادا توسط جنگنده‌های چینی، وزیر دفاع کانادا خلبان‌های ارتش پکن را به مانورهای «خطرناک» بر فراز دریای شرقی چین متهم کرد!

به گزارش تیتر داغ؛ بیل بلِر، وزیر دفاع کانادا در واکنش به رهگیری هواپیمای تجسسی این کشور توسط جنگنده‌های چینی، نسبت به آتچه اقدامات «غیرحرفه‌ای» خلبانان چینی خواند، ابراز «نگرانی» کرد.

بلر اضافه کرد: کاملا صریح بگویم، این اقدام خطرناک و بی‌ملاحظه بود. این نوع رفتارها هرگز قابل قبول نبوده و ما این مساله را به بهترین شکل، به اطلاع جمهوری خلق چین خواهیم رساند.

وی در ادامه یادآور شد که ارتش چین همواره با نیروهای کانادایی فعال در اجرای ماموریت‌های تحریمی سازمان ملل متحد علیه کره شمالی، تداخل داشته‌اند اما حادثه اخیر جان خلبان‌های کانادایی را به خطر انداخته است.

گلوبال نیوز کانادا پیش‌تر گزارش داد که یکی از جنگنده‌های چینی با غرش مهیب از فاصله تنها پنج متری هواپیمای « CP-۱۴۰ اُرورا» کانادا عبور و چندین منور شلیک کرده است. در زمان وقوع حادثه، پرسنل گلوبال نیوز و رادیو کانادا هر دو در هواپیما حضور داشتند.

ایان هادلسون از مقامات ارشد نظامی کانادا که شاهد عینی این حادثه بود، بعدها مدعی شد که هواپیمای کانادایی «کاملا در حریم هوایی بین‌المللی» بود و علاوه بر این، رهگیری جنگنده‌های چینی را «بسیار تهاجمی و غیرحرفه‌ای» توصیف کرد.

این برخورد نزدیک بیش از یک سال پس از وقوع حادثه‌ای مشابه در تابستان ۲۰۲۲ اتفاق افتاده است. در آن برهه اوتاوا، پکن را به اذیت و آزار هواپیماهای گشتی کانادایی که نظارت بر کره شمالی را برعهده داشتند، متهم کرد. اوایل سال جاری، ارتش آمریکا نیز مدعی شد که یک خلبان چینی در نزدیکی یک جنگنده آمریکایی بر فراز دریای جنوبی چین، مانورهای تهاجمی «غیرضروری» انجام داده است. هم کانادا و هم آمریکا در سال‌های اخیر، حضور نظامی خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه را افزایش داده‌اند.

منبع: راشاتودی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.