تاریخ انتشار : یکشنبه 3 آذر 1398 - 14:58
کد خبر : 2496

مردم گرانی را گزارش دهند

مردم گرانی را گزارش دهند

عزم دستگاه قضا در کنار سایر نهادها در جهت حفظ آرامش مردم و پیشگیری از افزایش قیمت‌ها وجود دارد و به صراحت اعلام می‌کند به سراغ متولیان خاطی در بحث کنترل بازار می رود.

به گزارش تیتر داغ؛بحث نظارت و بازرسی از بازار همیشه در قالب گشت‌های مشترک یا بازرسی‎های نوبتی در سطح بازار وجود داشته اما پس از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و شرایط کنونی و افزایش نرخ بنزین، احتمال این وجود دارد برخی از افراد از این شرایط به سود خود استفاده کنند؛ به همین دلیل گشت‎های مشترک با دستگاه‏‌های مرتبط افزایش یافته است.

به همین دلیل دولتمردان و مسئولان مربوطه تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت در بخش‌های مختلف را در پیش گرفتند تا افزایش قیمت بنزین نتواند عاملی مهم در افزایش سایر قیمت‌ها باشد.

عدلیه به سراغ متولیان خاطی در کنترل بازار می رود

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در مورد بحث سهمیه بندی بنزین و اقدامات دستگاه قضا در برخورد با افزایش احتمالی قیمت اقلام در بازار گفت: نظر رئیس قوه قضائیه همان است که در بیانیه ۵بندی گفته شد.

وی ادامه می دهد: اصل طرح اجرا شده بعد از طرح الگوهای مختلف به تصویب سران سه قوه می رسد، منتهی رییس قوه قضائیه معتقد بود فرایند اجرا نیازمند تمهید مقدماتی است و اگر آن تمهیدات اجرا می‌شد حوادث اخیر را شاهد نبودیم و یک بخشی از تمهیدات، اطلاع رسانی به افکار عمومی و نخبگان بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح می کند: الان نیازمند وحدت در جهت تأمین امنیت مردم هستیم و کوتاهی نمی کنیم.بحث جلوگیری از افزایش قیمت و نظارت بر آن نیز برعهده دولت است و نهادهای مرتبط مانند همه دولتی است و باید با تمام توان در صحنه حضور یابند و نباید اجازه ندهند به بهانه افزایش قیمت بنزین قیمت سایر کالاها بیشتر شود و انتطار قوه قضائیه هم این است.

سخنگوی قوه قضائیه می افزاید: کسانی که متولی کنترل بازار هستند اگر در انجام وطیفه خود کوتاهی کنند به سراغشان می رویم.

ایجاد شعب ویژه برای تخلفات بنزینی

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز در خصوص نظارت جدی بر قیمت‌ها و پیشگیری از افزایش قیمت سایر کالاها به فارس می گوید: سازمان تعزیرات دستورات و برنامه های نظارتی را به سراسر کشور ابلاغ کرد تا شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات مربوط به افزایش قیمت به بهانه گرانی بنزین اختصاص دهند.

وی از آماده باش گشت های تعزیرات خبر داده و می گوید: با گرانفروشی به شدت برخورد می کنیم.

رایگانی می‌افزاید:همکاری خوبی با سازمان اصناف، پلیس اقتصادی و اتحادیه ها ایجاد شده است و مقرر شد این شعب ویژه رسیدگی هایشان را یک هفته ای انجام دهند؛ البته ما این نظارتهایمان در طول سال و همیشه وجود دارد اما در این طرح اخیر دولت، تمام توان و نیروها را به کار گرفتیم.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی تاکید می کند: هر روز گزارش های استانی را از همه استان ها دریافت می کنیم.نیروها را بیشتر کرده ایم و طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار  قرار است در ابتدا یک ماه این طرح اجرا شود و سپس یک پایش انجام شده و مشخص شود این طرح جدید  روی کدام کالاها اثر گذاشته است؛ این کالاها در نتیجه بیشتر پایش می‌شوند و در مرحله بعد،کالاهای دیگر مورد نیاز مردم پایش خواهند شد. 

واکنش رئیسی به نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین

در این میان، رئیس قوه قضائیه، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی را مقدمه ضروری اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت برشمرد و با تاکید بر اینکه صف مردم از اخلالگران جدا است، از همه مسئولان ذیربط خواست از طریق تریبونهای مختلف به تبیین ابعاد طرح بپردازند.

رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه می گوید: اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در ۵ سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحثهای کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و نهایتا تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود.

وی در عین حال تأکید می کند که با وجود اینکه اصل طرح، قانونی است اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است و در خصوص چنین طرحی طبعا نمایندگان، نخبگان، صاحبنظران و عموم مردم باید در جریان ابعاد گوناگون آن باشند.

رئیس قوه قضائیه اظهار می کند: ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه ها، اقتصاددانان، وزرای مربوطه، مسئولان اجرایی و مسئولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند زیرا یکی از جلوه های مهم شفاف سازی همین است.

جلوگیری از افزایش قیمت کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین

 با این وجود، رئیس دستگاه قضا به مسئولان و قضات دستگاه قضایی نیز دستور داد همراه با مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کنند مطلقا به کسب و کار، زندگی و خانه مردم آسیبی وارد نشود و مردم از تعرض مصون بمانند.

رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرده و می گوید: قوه قضائیه نیز وظیفه نظارتی خود را در این زمینه دنبال می کند و امیدواریم همه مردم از مواهب این طرح به نحوی که اعلام شده است، بهره مند شوند.

مأموریت ویژه برای سازمان بازرسی و معاون اول قوه قضائیه

وی در یک بیانیه ۵ گانه اعلام کرد: سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمتها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم از جمله پرداخت به موقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری نماید تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم گردد.

رئیسی به معاون اول قوه قضائیه نیز ماموریت می دهد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دادستان کل، رئیس سازمان بازرسی و رئیس حوزه ریاست و با دعوت از مدیران ذیربط، نسبت به پیگیری موارد فوق و بررسی وضعیت حوزه های قضایی و گزارش های دریافتی و ارائه مشورت های لازم، به نحو مقتضی اقدام نمایند.

طراحی مکانیزم‌های کنترل و تنظیم بازار در شرایط بنزینی

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در این باره به فارس می‌گوید: مشکلات موجود در حوزه نظارت موجب شده تا پیگیری کالاها بسیار مشکل شود و این شرایط سبب شده تا مباحثی مانند صادرات و واردات و حتی رهگیری کالاها سخت شود.

وی ادامه می‌دهد: با این وجود سازمان تعزیرات به دنبال تقویت ساختارهای نظارتی خود است اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی از قوانین تجاری بروز نیستند و باید تغییر کنند.

این مقام مسئول بر جلوگیری از رشد تخلفات در حوزه کسب وکار تاکید کرد و می گوید: قانون تجاری مربوط به ۸۰ سال پیش است و نمونه ضرورت بروز شدن را در برخی قوانین مانند ثبت شرکتها می بینیم و تا زمانی که این قوانین اصلاح نشود نظارت مناسب هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

اسفنانی معتقد است: برای طراحی مکانیزم های کنترل و تنظیم بازار در شرایط اصلاح نرخ بنزین نیز با اینکه گرفتار ضعف ساختارها هستیم اما از زمان اجرای این طرح، برنامه های خود را آغاز کرده ایم تا جلوی سوء استفاده ها را بگیریم.

وی از دو برابر شدن گشت های تعزیرات در سطح شهر خبر داده و می گوید: این شیفت ها در سطح بازار به گشت‌زنی مشغولند و فعلا این رویکرد تشدید نظارتی با گرانفروشی و تقلب ادامه می‌یابد.

ثبت گزارشات گرانی در سامانه قوه قضائیه

علی اصغر رفاهی مدیرکل اداره پیشگیریهای مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه نیز در مورد طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید قیمت بنزین می گوید: بنابر بیانیه دستگاه قضا، خود را موظف به رفع مشکلات احتمالی می دانیم و سامانه سجام در این خصوص می تواند دو کمک مهم داشته باشد.

رفاهی می گوید: برخی افراد سوء استفاده کرده و اخلال در نظم و اسایش مردمی کردند و خلاف قانون اعمالی را مرتکب شدند،بنابراین از تمام مردم و دیده بانان پیشگیری می خواهم هرگونه عکس،فیلم و مستندی دارند به سامانه سجام به نشانی Www.sajam.scpd.ir ارسال کنند و ما در اسرع وقت انها را به دست مقامات قضایی و امنیتی خواهیم رساند.

وی معتقد است: این مستندات علاوه براینکه به دادستانی ها،سازمان بازرسی،وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواهیم گذاشت این اطلاعات در اختیار کمیته ویژه قوه قضائیه قرار می گیرد.

رفاهی در بحث افزایش قیمت کالاها در پی اجرای طرح سهمیه بندی بنزین می گوید: مردم هرگونه افزایش غیرقانونی و نامتعارف را از طریق سامانه سجام بفرستند و این گزارشات به دست مقامات قضایی،انتظامی و اجرایی خواهد رسید. 

وی به خبرنگار فارس می گوید:​ به اندازه برخورد و مبارزه قاطعانه موضوع پیشگیری از وقوع جرم نیز اهمیت دارد، به همین خاطر از سال ۸۹ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سطح ستاد و تمامی استان‌های سراسر کشور ایجاد شد و اقدامات موثری در جهت پیشگیری از وقوع جرم در حال انجام است.

رفاهی می گوید: به طور سالانه یکهزار و ۵۰۰ برنامه ستادی و استانی در سطح کشور در این خصوص انجام می‌شود، اما با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگی موجود در جامعه قطعاً مشکلات و مسائلی هم ایجاد می‌شود که ممکن است تعداد پرونده‌های قضائی را افزایش دهد.

وی می افزاید: ما زمانی در پیشگیری از وقوع جرم موفق خواهیم شد که بتوانیم مردم را در این امر مشارکت دهیم.در نتیجه مردم باید وارد صحنه شوند تا از ظرفیت‌های مردمی در تحقق آن استفاده کنیم.

لزوم مراقبت کامل مسؤولان از افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه گرانی بنزین

در همین راستا حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور طی بخشنامه‌ای به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بر لزوم مراقبت کامل مسئولین از افزایش قیمت کالا‌ها به بهانه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و به منظور کاهش مشکلات مردم، تاکید کرد.

در این بخشنامه آمده است: با سازمان‌های متولی از قبیل مجامع صنفی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی تعامل و همکاری لازم به عمل آورده و از هرگونه افزایش قیمت به بهانه افزایش بهای بنزین جلوگیری و نسبت به ارائه خدمات قضایی پیشگیرانه اقدام نمایید.

بنابراین به نظر می رسد؛ عزم قوه قضائیه در کنار دولت و مجلس به نحوی است تا به مردم در بحث گرانی بازار آسیب نرسد و تلاش می‌شود تا مردم با توجه به فشار‌های اقتصادی اخیر آسیب جدیدی از محل افزایش قیمت بنزین نبینند.

هرچند گفته می شود اجرایی شدن این تصمیم، مستلزم ملزومات و مقدماتی است که هنوز تدابیر لازم برای اجرای آن به طور کامل انجام نشده اما تاکنون راهکار‌های مختلفی از سوی دولت، قوه قضائیه و مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه ارائه شده است که هدف آن به گونه‌ای خواهد بود که مردم آسیب جدی نبینند.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.