تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 10:25
کد خبر : 111045

مطالعه جدید نشان می دهد؛

مواد شیمیایی خانگی قدرت باروری را کاهش می دهند

مواد شیمیایی خانگی قدرت باروری را کاهش می دهند

یک مطالعه جدید می گوید قرار گرفتن در معرض یک گروه از مواد شیمیایی رایج که در بسیاری از محصولات خانگی یافت می شود ممکن است باردار شدن یک زن را به تاخیر انداخته یا حتی از آن جلوگیری کند.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان گزارش دادند که فتالات ها می‌توانند احتمال باردار شدن زنان را در هر ماه تا ۱۸ درصد کاهش دهند.

فتالات ها مواد شیمیایی هستند که در محصولاتی مانند شامپو، مواد آرایشی، صابون، اسپری مو، اسباب بازی، کفپوش وینیل و دستگاه‌های پزشکی یافت می‌شوند.

این مواد شیمیایی به عنوان «مختل‌کننده‌های غدد درون ریز» شناخته می‌شوند، موادی که می‌توانند بر عملکرد هورمون‌ها در بدن انسان تأثیر بگذارند و آن‌ها را تغییر دهند.

«کری نوبلز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ماساچوست، در بیانیه‌ای گفت: «فتالات‌ها مختل‌کننده‌های غدد درون‌ریز هستند و ما هر روز در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم».

محققان، داده‌های بیش از ۱۲۰۰ زن را طی شش ماه تجزیه و تحلیل کردند.

نوبلز گفت: «ما توانستیم قرار گرفتن در معرض مواد محیطی مانند فتالات ها و چگونگی ارتباط آن با مدت زمان بارداری بررسی کنیم.»

بدن فتالات ها را به مواد ساده‌تری به نام متابولیت ها تجزیه می‌کند که از طریق ادرار دفع می‌شوند و به محققان فرصتی می‌دهد تا سطح فتالات را در بدن افراد ردیابی کنند.

تیم تحقیقاتی به بررسی ۲۰ متابولیت فتالات خاص که در بدن این زنان یافت شد، پرداختند.

نوبلز گفت: «ما شاهد یک روند کلی بودیم که در صورت قرارگیری در معرض فتالات های بیشتر، باردار شدن زمان بیشتری طول کشید.»

نوبلز گفت، آنها همچنین سه ترکیب خاص را شناسایی کردند که بیشترین ارتباط را با طولانی‌تر شدن بارداری داشتند.

مونو (۲- اتیل هگزیل) فتالات با ۱۲ درصد کمتر احتمال باردار شدن در طول یک چرخه ماهانه همراه بود. مونو بنزیل فتالات با ۱۵٪ احتمال کمتر و مونو بوتیل فتالات با ۱۸ درصد شانس کمتر بارداری همراه بود.

محققان همچنین دریافتند که زنان با سطوح بالاتر قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی، دارای میزان بالاتر التهاب بودند که می‌تواند بر توانایی آنها برای باردار شدن تأثیر بگذارد.

به گفته محققان، زنانی که سطح فتالات بالایی داشتند، سطوح پایین‌تری از هورمون زنانه استرادیول و سطوح بالاتری از هورمون محرک فولیکول را در طول دوره‌های قاعدگی خود داشتند. هر دو هورمون نقش مهمی در تخمک گذاری و شروع اولیه بارداری دارند.

نوبلز گفت: «این مشخصات- پایین ماندن استرادیول و بالا ماندن هورمون محرک فولیکول- در واقع چیزی است که در زنانی که نارسایی تخمدان دارند مشاهده می‌کنیم، که می‌تواند با افزایش سن و همچنین به دلیل برخی عوامل دیگر اتفاق بیفتد.»

به گفته محققان، زنان می‌توانند برچسب‌های محصولات مصرفی را بخوانند و به دنبال گزینه‌های بدون فتالات باشند، اما مواد شیمیایی در همه جای محیط وجود دارد و اجتناب از آنها دشوار است.

منبغ: مدیسن نت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.