تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 بهمن 1402 - 13:51
کد خبر : 113297

موافقتنامه اتصال شبکه های برق ایران و ترکیه امضا شد

موافقتنامه اتصال شبکه های برق ایران و ترکیه امضا شد

قرارداد بهره برداری خط ۴۰۰ کیلوولت خوی (ایران) -HVDC Back-to-Back وان (ترکیه) با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه امضا شد.

به گزارش تیتر داغ؛  بر اساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، عصر چهارشنبه چهارم بهمن ماه با حضور ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، به منظور بهره برداری از خط ۴۰۰ کیلوولت HVDC-BtB خوی (ایران) – وان (ترکیه)، قرارداد بهره برداری خط ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه را در آنکارا امضا و مبادله کردند.

مهدی مقیم زاده سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بیان اینکه این قرارداد در ۳۱ بند و ۲۷ پیوست تنظیم شده است، گفت: بهره برداری خط با اتصال BtB HVDC در پست وان از تجهیزات با فن‌آوری روز استفاده می‌نماید که اولین تجربه اتصال برون مرزی ایران از طریق زیرساخت HVDC است .

وی افزود: به منظور بهره برداری مطمئن این خط، تمامی ابعاد فنی این قرار داد اعم از بهره برداری، کنترل، برنامه‌ریزی تبادل، تعمیرات، حفاظت، سنجش انرژی، مخابرات، تبادل داده، شرایط اضطراری، حوادث، بازیابی و استانداردها در قالب موافقتنامه بهره برداری تنظیم شده است.

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: ایستگاه‌های BtB HVDC به منظور بهره برداری و اتصال شبکه دو کشور با استانداردها و یا کمیت‌های متفاوت فرکانس، ولتاژ و فاز مورد استفاده قرار می‌گیرند و به این نوع اتصال، آسنکرون گفته می‌شود.

مقیم زاده تصریح کرد: بهره برداری آزمایشی این ایستگاه در سال گذشته با موفقیت انجام شد و با امضا این سند آماده بهره برداری دائم است که امکان تبادل و تجارت برق با ترکیه و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می‌کند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.