تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1398 - 12:24
کد خبر : 1777

موافقت پدر کویرشناسی ایران با انتقال آب دریای خزر

موافقت پدر کویرشناسی ایران با انتقال آب دریای خزر

پروفسور پرویز کردوانی بیان کرد: آقای کلانتری به اشتباه از قول من گفته بودند که آب ایران در برخی مناطق تا ۵۰ سال دیگر به پایان می‌رسد، من از این طریق اعلام می‌کنم که من همچین حرفی نزدم.

به گزارش تیتر داغ ؛ پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو یی از موافقت خود با طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان رو نمایی کرد و گفت: من بارها اعلام کردم با انتقال آب دریاها مخالف هستم، مگر این که آب دریا در جهت مصرف شرب شیرین شود.

کردوانی ادامه داد:ا گر هم موافق این طرح هستم تنها برای  آب شرب است و نباید این آب را در داخل لوله در اختیار مردم قرار دهند زیرا  آب را در مصارفی غیر از شرب مصرف می‌کنند.

استاد کردوانی با سیاسی خواندن انتقادات صورت گرفته به طرح انتقال آب خزر گفت: انتقال آب خزر به استان سمنان از طرح انتقال آب خلیج فارس که منتقدی هم ندارد کارشناسانه‌تر است و بنده هم تنها در صورتی با انتقال آب دریا موافق هستم که برای آب آشامیدنی لوله کشی شود.

 

منابع آبی فعلی موجود در سمنان کافی نیست

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویرشناسی ایران یاد اظهار داشت: منابع آبی فعلی موجود در سمنان پاسخگو نیازهای آن نیست و انتقال آب خزر به سمنان بهترین گزینه برای رفع مشکلات این استان است که بر خلاف آنچه برخی کارشناسان می‌گویند، مضرات زیست‌محیطی زیادی هم ندارد.

وی تصریح کرد: استان سمنان برای تحقق این توسعه همه منابع آبی سطحی و زیرزمینی خود را به کار گرفته و از این رو شاهد نشست زمین در بسیاری از مناطق این استان هستیم از این رو راهی جز انتقال آب خزر پیش روی این استان نیست.

پدر کویرشناسی ایران عنوان کرد: کارشناسان بی سوادی که در رسانه ها هیاهو ایجاد کرده اند برای انتقال اطلاعات نادرست به مردم باید جوابگو باشند.

وی افزود: بسیاری از همین به اصطلاح کارشناسان در مورد انتقال آب خلیج‌فارس هیچ انتقادی ندارند اما در مورد انتقال آب خزر این همه در رسانه‌ها هیاهو می‌کنند.

انتقال آب دریای خزر به استان سمنان عقلانی است

وی با انتقاد از رویکرد سیاسی به این پروژه ملی افزود: یک مقایسه ساده بین این دو پروژه به سادگی روشن می‌کند که پروژه انتقال آب خزر به استان سمنان عقلانی‌تر و کارشناسانه‌تر است.

کردوانی با بیان اینکه میزان شوری آب خلیج‌فارس ۴٫۱ درصد و در دریای خزر ۱٫۱ درصد است، بیان کرد: از طرفی برای انتقال آب خلیج فارس که قرار است به سیرجان و سپس به مس سرچشمه و بعد از آن به جای دیگری منتقل شود باید بیش از ۷۴۰ کیلومتر لوله‌کشی شود در حالی که برای انتقال آب خزر که شوری آن تنها ۱٫۱ درصد است و با آن می‌توان برخی محصولات کشاورزی خاص را هم کاشت تنها حدود ۱۷۰ کیلومتر باید لوله‌کشی و یا کانال‌کشی کرد.

وی بیان کرد: تمامی کشورهای اطراف دریای خزر از آب این دریا در حال بهره وری هستند، چرا ما نباید از این دریا استفاده کنیم؟!

پدر علم کویرشناسی ایران بیان کرد:  آب خلیج‌فارس علاوه بر شوری بالا که چهار برابر دریای خزر است با انبوه لجن و زباله انباشته شده و در خطر است ودر همین همسایه‌های شمالی خزر برخی کشورها با این آب خزر بدون اینکه آن را شیرین کنند در کشت برخی محصولات کشاورزی نظیر یونجه استفاده می‌کنند. ضمن اینکه این آب به دلیل داشتن املاح مفید فراوان به کیفیت محصول هم کمک می‌کند.

با انتقاد از کسانی که مدعی‌اند انتقال این آب به شوری خزر می‌انجامد گفت: انتقال آب خزر به استان سمنان تاثیری در شوری آب دریا ندارد .

وی با انتقاد از برخی‌ مسوولان که مدعی شدند نمک حاصل از شیرین‌سازی آب دریا را دفن می‌کنند افزود: این نمک یکی از مرغوب‌ترین نمک‌های دنیا است و می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد چرا که خواص بسیار زیادی دارد.

وی افزود: نمک حاصل را می توان در صنعت آجرسازی استفاده کرد و از این راه سود بسیاری حاصل می شود.

 

سالانه هزاران مترمکعب آب از دریای مازندران هدر می‌رود

کردوانی با اذعان به اینکه سالانه هزاران مترمکعب آب از دریای مازندران سرریز می‌شود گفت: متاسفانه برخی کارشناس‌ها هم گفتند که اجرای این پروژه به خشکی خزرمی‌انجامد که این هم از آن حرف‌ها است که مبنایی ندارد.

وی اضافه کرد: انتقاد دیگر این کارشناس‌ها که نظرات همین‌ها بوده که کشور را به بحران امروز کشانده این است که اجرای این طرح زمینه مرگ ماهی‌ها را فراهم می‌کند افزود: میزان آبی که قرار است سالانه به استان سمنان منتقل شود در مقایسه با حجم آب دریای خزر اصلا قابل مقایسه نیست. مگر ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در قیاس با آب خزر قابل مقایسه است؟

وی با بیان اینکه آب خزر به طور طبیعی هر چند سال یک‌بار پایین رفته و در یک دوره دیگر بالا می‌آید اگفت: بخش زیادی از آب‌هایی که به خزر می‌ریزد سررزیز و در برخی کشورهای مجاور رها می‌شود.

کردوانی با انتقاد شدید از برخی کارشناسان ابراز عقیده کرد: نظرات این کارشناس‌نماها بوده که جنگل‌های ما را بر باد داده و مشکلات ما در حوزه آب را به امروز رسانده است و انتقال آب دریای خزر طبق ادعا این کارشناسان بی سواد سبب نابودی جنگل های هیرکانی نمی شود و این افراد به جای فکر کردن به منافع جناحی و رویکرد سیاسی بهتر است به فکر منافع ملی ایران باشند.

مردم را نگران مشکلات زیست محیطی هستند

وی در ادامه به نگرانی مردم در خصوص انتقال آب دریای خزر و ایجاد مشکلات زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مردم به علت اطلاع رسانی اشتباه رسانه‌ها و اظهار نظر غیر اصولی کارشناسان نگران ایجاد مشکلات زیست محیطی در صورت اجرایی طرح هستند.

کردوانی در ادامه اظهار داشت: آقای کلانتری به اشتباه از قول من گفته بودند که آب ایران ۵۰ سال دیگر تمام می‌شود، من از این طریق اعلام می کنم که من همچین حرفی نزدم و معتقد هستم زمان به پایان رسیدن آب بستگی به  مقدار آب هر منطقه و میزان مصرف دارد و در منطقه ای مانند یزد که آب کم دارد اگر افراط کنیم زودتر از نقاط دیگر آب تمام می شود .

وی در ادمه به تاسیس کارخانه های فولاد در مناطق نادرست اشاره کرد و گفت: کشورهای پیشرفته کارخانه فولاد را که صنعتی وابسته به آب هست را در کنار رودخانه تأسیس کرده اند اما متاسفانه در ایران کارخانه های فولاد در کویر تأسیس می شوند.

 

گرداورنده: خبرنگار تیتر داغ 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.