تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 - 11:53
کد خبر : 112372

هاآرتص گزارش داد؛

نتانیاهو یک شیّاد است/ مَرد شکست‌های پی‌درپی

نتانیاهو یک شیّاد است/ مَرد شکست‌های پی‌درپی

یک روزنامه عبری زبان با انتشار گزارشی به شدت از عملکرد سیاسی، اقتصادی و امنیتی بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ روزنامه عبری زبان هاآرتص با نزدیک شدن به صدمین روز از جنگ در نوار غزه در گزارشی با انتقاد از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: بعد از گذشت روزهای طولانی از جنگ علیه نوار غزه اولویت کابینه اسراییل باید بازگرداندن اسرا از این منطقه باشد حتی اگر به قیمت آتش بس یا آزادی هزاران اسیر فلسطینی تمام شود.

در ادامه این گزارش آمده است: بازی با کلمات در رسانه‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهد. امروزه اصطلاح نابودی حماس جای خود را به خلع سلاح کردن نوار غزه داده است. نتانیاهو مرد شکست‌های پی در پی در زمینه‌های مختلف است.

این روزنامه عبری زبان اضافه کرد: ما شاهد تضعیف توان سیاسی و اعتبار بین المللی اسراییل هستیم. در خارج از اسراییل با مافیای ائتلافی به صورت متفاوتی برخورد می‌شود. اهداف اعلام شده در نوار غزه به صورت کامل محقق نخواهد شد چرا که این اهداف از حمایت‌های داخلی و بین المللی برخوردار نیستند.

هاآرتص همچنین تاکید کرد: ما شاهد حضور یک کابینه ناتوان به ریاست یک شخص شکست خورده و شیاد هستیم. بعد از گذشت نزدیک به ۱۰۰ روز از آغاز جنگ افق نظامی و سیاسی ما همچنان نامعلوم است. مدت زمان این جنگ در مقایسه با جنگ سال ۲۰۱۴ دو برابر و جنگ سال ۱۹۷۳ پنج برابر و جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، ۱۶ برابر است.

این روزنامه اضافه کرد: ما هنوز درگیر تبعات جنگ اکتبر ۱۹۷۳ هستیم و این به آن معنی است که چشم انداز تیره ای برای ۵۰ سال آینده خواهیم داشت. تبعات عملیات هفت اکتبر ۲۰۲۳ چندین سال گریبانگیر ما خواهد بود. در جبهه شمالی نیز ژنرال‌های اسراییلی از یک درگیری چند وجهی سخن می‌گویند. این درگیری‌ها طی سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. کابینه اسراییل اهمیتی به ساکنان این منطقه نمی‌دهد.

روزنامه هاآرتص درباره تبعات اقتصادی این جنگ نوشت: اسراییل با یک بحران جدی رو به رو است. خبرهای اقتصادی اخیر در اسراییل وحشتناک بوده و نتانیاهو نمی‌تواند امور اسراییل را در شرایط سخت کنونی به خوبی مدیریت کند. او نمی‌خواهد اقدامات اقتصادی لازم را برای بهبود شرایط کنونی اتخاذ کند تا مبادا حمایت‌های کسب شده را با توجه به انتخابات از دست ندهد.

این روزنامه تصریح کرد: نتانیاهو به دنبال تقویت پایه‌های حکمرانی و شانه خالی کردن از بار مسوولیت‌های خود به دلیل ایجاد یک باتلاق جنگی و بحران اقتصادی است. آقای امنیت ما مسوول بزرگترین شکست امنیتی اسراییل به شمار می‌رود. در سطح سیاسی نیز شکست خورده و با دادگاه لاهه دست و پنجه نرم می‌کند. در بحث اقتصادی نیز نتانیاهو به دنبال نابودی زندگی ما است.

پیش از این الجزیره گزارش داده بود که ارزیابی‌های تحلیلگران صهیونیستی در خصوص جنگ غزه این است که این جنگ نتوانسته اهداف مورد نظر خود را تامین کند و تمامی این تحلیلگران نسبت به سرنوشت ادامه جنگ در غزه هشدار داده‌اند. برخی از این تحلیلگران مدعی هستند که دستاوردهای جزیی محقق شده ولی در صورت ادامه جنگ و درگیری‌های زمینی ممکن است به یک شکست راهبردی برای رژیم صهیونیستی منجر شود.

با ورود جنگ غزه به چهارمین ماه خود، دیدگاه تحلیلگران در خصوص لزوم رسیدن به معامله‌ای برای تبادل اسرا در سایه شکست ارتش رژیم صهیونیستی در آزادسازی حتی یک اسیر اسراییلی از طریق عملیات زمینی تقویت شده است.

منبع: المیادین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.