تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 دی 1398 - 6:02
کد خبر : 6110

همه چیز درباره‌ی پایگاه عین الاسد

همه چیز درباره‌ی پایگاه عین الاسد

به گزارش تیترداغ؛ پایگاه عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. در پایان سال ٢٠١۴، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت و تا کنون نیز نیروها و تجهیزات زیاد آمریکا در آن قرار دارد. جزئیات بیشتر را در این گزارش بخوانید.

به گزارش تیترداغ؛ پایگاه عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. در پایان سال ٢٠١۴، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت و تا کنون نیز نیروها و تجهیزات زیاد آمریکا در آن قرار دارد.

این همان پایگاهی است که به نام پایگاه قادسیه (جنگ میان مسلمانان و ساسانیان) نام نهاده شده بود و ساخت آن از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ طول کشید.  هر چند که این پایگاه با پول عراقی‌ها برای عراقی‌ها ساخته شده بود اما در حمله‌ی ائتلاف غربی امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار تحت اشغال نیروهای استرلایی قرار گرفت. بعدها هم آن ها این پایگاه را به امریکایی‌ها تحویل دادند.

پس از آن امریکایی‌ها آن را  به بزرگترین پایگاه ائتلاف غربی در عراق و از مهم‌ترین پایگاه‌های آن‌ها در تمام خاورمیانه تبدیل کردند. چند روز پیش ترامپ گفته بود ما میلیاردها دلار برای این پایگاه هزینه کردیم. هر چند هزینه‌ی عمرانی اولیه‌ی آن را که در حدود ۲۰۰ میلیون دلار ۱۹۸۱ بود را عراق پرداخت کرد. اما بدیهی است که هزینه‌ی تجهیزات امریکایی‌ها در آن پایگاه شامل هواپیماها از خود پایگاه بیشتر است؛ یا بهتر است بگوییم بود.


بیشتر بخوانید :

بیوگرافی شهید ابومهدی المهندس

نقش سردار سلیمانی در شکستن حلقه تحریم‌های دارویی

گام نهایی: توقف آخرین محدودیت های عملیاتی ایران در برجام

چرا امریکا سپهبد قاسم سلیمانی را ترور کرد؟


این پایگاه مسئول عملیات فراوانی بوده است. اما به طور کلی می‌توان گفت که این پایگاه شامل دو باند به طول ۴.۳ کیلومتر و دیگری ۴ کیلومتر است. تعدا متعددی هم محل برای تاکسی هواپیماها تعبیه شده بود. با توجه به این که محل مهمی برای سوختگیری هواپیماهای امریکا در منطقه به شمار می‌رود؛ به احتمال زیاد سوختگیری هواپیماهای ائتلاف غربی با مشکل (هر چند کوناه مدت) مواجه خواهد شد.

همچنین نیروگاهی جداگانه داخل پایگاه و تولید آب آشامیدنی همه در داخل پایگاه وجود دارد. هرچند امکانات تسلیحاتی داخل پایگاه به طور دقیق مشخص نیست. اما بر طبق گزارش‌ها این پایگاه داری سیستم‌های راداری پیشرفته و امکانات جنگ الکترونبک بوده است. هرچند حتی یک موشک هم از موشک‌های ایران را نتوانست دفع کند. جالب‌تر آن که امکانات رفاهی همچون استخر، سینما، اداره‌ی پست، رستوران و غیره را دارا بود.

به طور کلی می‌توان گفت ایران نقطه‌ی بسیار مهمی را هدف قرار داده است. جایی که ترامپ با چراغ خاموش بدون اجازه‌ی عراقی‌ها مراسم شکرگزاری سال گذشته را در آن جا جشن گرفت. یا محلی که پنس، معاون ترامپ برای دیدار با نظامیان امریکایی در منطقه از آن استفاده کرد.

اینک گذشته از تلفات این اقدام که به جد فرع ماجراست (هر چند با توجه به عظمت پایگاه و گستردگی حمله‌ی ایران این تلفات سنگین خواهد بود)؛ مهم این است که زین پس تا سال‌ها هیچ مقام امریکایی در منطقه امن نخواهد بود. چرا که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، یک کشور به صورت رسمی به نیروهای امریکایی حمله کرده است. این یعنی قبح شکست ناپذیری امریکا شکست. این گزارش را با جمله‌ای از سی ان ان پایان می‌دهیم.:

“تاریخ باید ثبت کند این ترامپ بود که خاورمیانه را باخت.”

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.