تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 دی 1402 - 21:27
کد خبر : 111800

هزینه کامپوزیت دندان و پارامترهای موثر در آن

هزینه کامپوزیت دندان و پارامترهای موثر در آن

داشتن دندان‌های صاف و یکدست تأثیر زیادی بر زیبایی انسان و همچنین بالا رفتن حس اعتماد به نفس او دارد. علم دندانپزشکی در شاخه‌های مختلف درمان و زیبایی بهترین و پیشرفته‌ترین راه حل‌های خود را در چندین سال اخیر به بشریت تقدیم کرده است. کامپوزیت دندان نیز یکی از پرکاربرترین روش‌های اصلاح رنگ، شکل، اندازه

داشتن دندان‌های صاف و یکدست تأثیر زیادی بر زیبایی انسان و همچنین بالا رفتن حس اعتماد به نفس او دارد. علم دندانپزشکی در شاخه‌های مختلف درمان و زیبایی بهترین و پیشرفته‌ترین راه حل‌های خود را در چندین سال اخیر به بشریت تقدیم کرده است. کامپوزیت دندان نیز یکی از پرکاربرترین روش‌های اصلاح رنگ، شکل، اندازه و… برای دندان‌های به شمار می‌رود. چه کسانی بهترین گزینه برای انجام کامپوزیت دندان هستند؟ هزینه کامپوزیت دندان و پارامترهای موثر در آن چیست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات در ادامه با فاکتورهای مهم در تعیین نرخ هزینه کامپوزیت آشنا خواهیم شد.

کامپوزیت دندان چیست؟

مواد پلاستیکی پلیمری، شیشه و رزین ترکیبات سازنده کامپوزیت دندان هستند. امروزه کامپوزیت دندان به دلیل ایمنی، پایداری و استقامت بالای خود از محبوبیت زیادی برخوردار است و در دندانپزشکی بسیار رایج شده است. از آنجایی که می‌توان رنگ‌های مختلفی از جمله کامپوزیت رنگ طبیعی را در ساخت کامپوزیت مطابق با سلیقه هر شخص ایجاد کرد، این ویژگی کاربرد آن را نیز بیشتر می‌کند. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند بعد از انجام کامپوزیت تغییر به خصوصی در رنگ دندان‌های‌شان ایجاد نشود، بهترین گزینه خواهد بود. کامپوزیت دندان نه تنها برای دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند؛ بلکه دندان‌های لب پریده، ساییده شده، شکسته، فاصله دندان و… که نیاز به ترمیم دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت هر واحد کامپوزیت چگونه محاسبه می شود؟

کامپوزیت دندان کاربردهای فراوانی دارد. تاثیر بر زیبایی می‌تواند تنها بخشی از کاربردهای این روش باشد. جنبه ترمیمی و درمانی آن نیز بسیار مهم است؛ اما بر قیمت نهایی تأثیرگذار هستند.طرح لبخند از مهم‌ترین استفاده‌های کامپوزیت دندان به شمار می‌رود که رایج‌ترین آن نیز است. کامپوزیت دندان برای برطرف کردن بسیاری از مشکلات دندان همچون شکستگی، لب پریدگی و سایر نواقص دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برند، جنس و نوع آن و تعداد واحدهای استفاده شده از جمله فاکتورهای مهم در تعیین نهایی هزینه کامپوزیت دندان محسوب می‌شوند.

هزینه کامپوزیت دندان و پارامترهای موثر در آن

فاکتورهای اساسی بر هزینه نهایی کامپوزیت دندان

قیمت کامپوزیت دندان بر اساس فاکتورها و معیارهای مشخص شده، متغییر است. از جمله فاکتورهای اساسی بر هزینه نهایی کامپوزیت دندان می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

کامپوزیت‌ های استفاده شده برای هر تعداد دندان

هر واحد کامپوزیت دارای قیمت مشخصی بوده و بسته به جنس و نوع آن با قیمت متفاوت اعلام می‌شود. چنانچه بخواهیم قیمت اصلی آن را به دست آوریم نیاز است تا قیمت یک واحد کامپوزیت را در تعداد آن‌ها ضرب ‌کنیم که در این صورت هزینه نهایی مشخص می‌گردد. تعداد کامپوزیت‌ها می‌تواند از عوامل افزایش‌دهنده قیمت باشد و هر چه تعداد آن‌ها بیشتر شود، در نهایت می‌بایست هزینه بیشتری را پرداخت کرد.

شرکت سازنده و برند کامپوزیت

برند و شرکت سازنده کامپوزیت می‌تواند یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار بر قیمت باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. شرکت‌های مختلف سازنده کامپوزیت از مواد و ترکیبات متفاوتی برای ساخت آن‌ها استفاده می‌کنند که در نتیجه می‌تواند سبب متفاوت شدن قیمت شوند. بنابراین هزینه هر واحد کامپوزیت می‌تواند براساس برند و نوع شرکت افزایش یا کاهش یابد.

هزینه کامپوزیت دندان و پارامترهای موثر در آن

تخصص و مهارت دندانپزشک در زمینه کامپوزیت

میزان مهارت و تجربه دندانپزشک می‌تواند بر نتیجه کار کامپوزیت دندان فرد و همچنین بر قیمت اثرگذار بوده و از فاکتورهای مهم به شمار رود. بنابراین هر چه میزان تبحر و تخصص دندانپزشک بیشتر باشد، در نتیجه هزینه بیشتری را نسبت به دندانپزشک کم تجربه، برای انجام کار خود دریافت خواهد کرد.

محل جغرافیایی کلینیک منتخب

منطقه جغرافیایی به صورت گسترده و چشم‌گیر می‌تواند بر هزینه کامپوزیت دندان اثرگذار باشد. در کلان شهرها به دلیل بالا بودن تجهیزات و امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر هزینه این روش می‌تواند از یک شهر کوچک بیشتر باشد. حتی می‌توان این منطقه جغرافیایی را به ناحیه‌های مختلف یک شهر نیز بسط داد؛ زیرا قیمت انجام کار کامپوزیت در بالای شهر و پایین شهر متفاوت خواهد بود.

ترمیم و درمان پوسیدگی دندان

ترمیم و اصلاح پوسیدگی دندان خود به تنهایی یک پروسه درمانی جدا محسوب می‌شود و اگر فرد مورد نظر پیش از کامپوزیت دندان به آن احتیاج داشته باشد، باید هزینه‌ای اضافی بپردازد. لازم به ذکر است که نگران هزینه نباشید؛ چراکه برخی از بیمه‌های درمانی بخش قابل توجهی از هزینه درمان را پوشش خواهند داد.

ترمیم یا برداشتن روکش کامپوزیت قبلی

کسانی که پیش از انجام کامپوزیت جدید دارای ونیرهای قبلی باشند؛ برداشتن روکش‌های قبلی پیش از نصب کامپوزیت‌های جدید الزامی خواهد بود. بنابراین این کار اضافی می‌تواند بر قیمت نهایی کامپوزیت موثر واقع گردد و در نتیجه باید هزینه جداگانه‌ای به سبب این موضوع پرداخت شود.

وجود هزینه ‌های جانبی دیگر

هزینه‌های جانبی دیگری نیز به غیر از هزینه اصلی نصب کامپوزیت وجود دارند که بیمار موظف به شناخت و پرداخت آن‌ها است. هزینه داروهای تجویز شده، هزینه ویزیت توسط دندانپزشک، هزینه عکس‌برداری‌‌های لازم و… نمونه‌هایی از هزینه‌های جانبی هستند. علاوه‌بر این موارد، گاهی اوقات بیمار نیاز به انجام ارتودنسی نیز دارد که در این مواقع قیمت ارتودنسی دندان نیز بسته به نوع و مدت زمان آن بر هزینه انجام کامپوزیت اضافه می‌شود.

هزینه اصلاح کامپوزیت دندان های پیشین

برای کسانی که می‌خواهند پس از انجام کامپوزیت دندان خود به نتیجه مطلوب و قابل قبولی دست یابند، فاکتور قیمت می‌تواند یک گزینه مهم به شمار بیاید. بنابراین استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت قطعاً بر ماندگاری و استقامت کامپوزیت روی دندان‌های شما موثر خواهد بود و از این رو هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. هزینه ترمیم کامپوزیت دندان‌های پیشین نیز براساس مواد و تجهیزات و امکاناتی که متخصص مربوطه آن‌ها را به کار می‌گیرد، تفاوت خواهد داشت.

عوارض و معایب استفاده از کامپوزیت دندان ارزان قیمت

کامپوزیت‌های دندانی ارزان قیمت عوارضی را به دنبال خواهد داشت. از جمله عوارض انجام کامپوزیت ارزان قیمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با نصب کامپوزیت ارزان قیمت با کم‌ترین ضربه امکان شکستگی یا لب پریدگی وجود دارد.
  • میزان ماندگاری و استقامت این کامپوزیت‌ها بسیار کوتاه است.
  • سازگاری کمتری با محیط دهان یا سایر دندان‌ها دارند.
  • میزان شباهت آن‌ها با دندان‌های طبیعی بسیار کم بوده و در نتیجه جذابیتی نخواهند داشت.
  • کامپوزیت ارزان قیمت به دلیل برخورداری از جنس نامرغوب به سرعت دچار تغییر رنگ و فرسودگی و زرد شدن می‌شود.
  • در صورت شکستگی یا بروز دیگر مشکلات، ترمیم آن‌ها به سختی انجام شده یا غیرقابل ترمیم خواهند بود.
  • استفاده از مواد ارزان قیمت و بی‌کیفیت ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان گردد.

بنابراین کسانی که به دنبال نتیجه مطلوب و زیبایی و درمان دائمی و مقاوم هستند، به هیچ عنوان به سراغ انجام کامپوزیت دندان ارزان قیمت نروند.

قیمت برند های کامپوزیت دندان

اندازه ذرات سازنده، رنگ و برند کامپوزیت، نوع کاربرد، میزان استحکام و… از عوامل اساسی برای تقسیم‌بندی انواع کامپوزیت‌های دندانی به شمار می‌روند. بنابراین میکروفیل، میکرو و نانو، ماکروفیل و نانو کامپوزیت نمونه‌هایی از انواع مختلف این روش زیبایی هستند که با قطر و قیمت‌های متفاوت برای مصرف‌کننده طراحی شده‌اند که عبارتند از:

هزینه کامپوزیت میکروفیل

کامپوزیت میکروفیل از نظر قطر نسبت به دیگر روکش‌ها نازک و کم حجم‌تر بوده که حدوداً قطر آن‌ها از یک تا چهار درصد میکرومتر است. اگر چه کامپوزیت‌های میکروفیل دارای قطر کم و نازک‌تر هستند؛ اما به همان نسبت انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در نتیجه نصب و چسبندگی آن‌ها به دندان بهتر خواهد بود. همچنین برخلاف قطر کمی که دارند، قدرت ضربه‌گیری و مقاومت در برابر ساییدگی آن نیز بسیار بالا است. بنابراین می‌توان گفت ظرافت و زیبایی کامپوزیت میکروفیل نیز به مراتب بیشتر و قیمت آن نیز بالاتر خواهد شد.

هزینه کامپوزیت ماکروفیل

می‌توان گفت که کامپوزیت‌ ماکروفیل جزء اولین نسل از کامپوزیت‌های ونیر به حساب می‌آید که قطر آن بسیار بیشتر و حدوداً به ۱۰ الی ۵۰ میکرومتر می‌رسد. ضخیم و درشت بودن ذرات کامپوزیت ماکروفیل هر چند ماندگاری و میزام آسیب‌پذیری کمتری داشتند؛ اما در برابر ایجاد لکه بسیار ضعیف عمل می‌کردند. علاوه‌بر این، حالت زمختی بیش از حد این نوع کامپوزیت‌ آن را از حالت طبیعی بودن خارج کرده و به مرور زمان نیز مورد استفاده قرار نگرفت. بنابراین چندی طول نکشید که این نسل از کامپوزیت منسوخ شد و جای خود را به دیگر انواع کامپوزیت‌ها دادند. امروزه از این نوع کامپوزیت در هیچ دندانپزشکی استفاده نمی‌شود؛ چرا‌که کاربردی ندارد.

هزینه کامپوزیت هیبریدی (میکرو و نانو)

هر چند اندازه قطر کامپوزیت هیبریدی نیز ۱۰ الی ۵۰ میکرومتر است؛ اما نسبت به اولین نسل بسیار انعطاف‌پذیر و نسبتاً راحت و طبیعی‌تر است. مدل هیبریدری نیز مانند کامپوزیت ماکروفیل به دلیل ضخامت بالایی که دارد در برابر لکه مقاومت پایینی داشته و در صورت عدم مراقبت و نگهداری صحیح از آن به راحتی تغییر رنگ خواهد داد. کامپوزیت هیبریدی را کامپوزیت اقتصادی نیز می‌نامند؛ چراکه از نظر کیفیت از ماکروفیل‌ها مقاوم‌تر بوده و از نظر هزینه‌ای نیز نسبت به میکروفیل‌ها هزینه کمتری را شامل می‌شود.

هزینه نانو کامپوزیت

به طور خلاصه می‌توان گفت که نانو کامپوزیت از جدیدترین و بهترین نسل ونیرهای دندان به شمار می‌رود که معایب گروه‌های قبلی را نیز ندارد. نانو کامپوزیت در مقایسه با مدل هیبریدی و ماکروفیلی بسیار نازک‌تر بوده و حداکثر مقدار آن ۲۰ میکرومتر است. ترمیم، دوام بالا، ساییدگی، مقاومت در برابر تغییر رنگ، خاصیت پولیش‌پذیری و… بر مزایای این روکش جذاب افزوده‌اند. بنابراین با این اوصاف انتظار می‌رود که نانو کامپوزیت در برابر سایر مدل‌های کامپوزیت گران قیمت‌تر باشد.

منبع: سایت دکتر رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی ترمیمی

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.