تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 شهریور 1401 - 18:51
کد خبر : 36386

همه چیز راجع به خازن الکترولیتی

همه چیز راجع به خازن الکترولیتی

خازن الکترولیتی، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده، نوعی خازن است. این قطعه از یک الکترولیت استفاده می‌نماید تا به ظرفیتی بالاتر دست پیدا کند. الکترولیت به یک مایع و یا ژل حاوی گفته می‌شود که از غلظت بسیار بالای یون برخوردار شده‌ است. یکی از ویژگی‌های اصلی خازن‌های الکترولیتی، قطبی بودن آن‌ها است.

خازن الکترولیتی، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده، نوعی خازن است. این قطعه از یک الکترولیت استفاده می‌نماید تا به ظرفیتی بالاتر دست پیدا کند. الکترولیت به یک مایع و یا ژل حاوی گفته می‌شود که از غلظت بسیار بالای یون برخوردار شده‌ است. یکی از ویژگی‌های اصلی خازن‌های الکترولیتی، قطبی بودن آن‌ها است. به این نحو که در این قطعات، ولتاژ ترمینال مثبت باید بیش‌ از ولتاژ در ترمینال منفی باشد.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که خازن الکترولیتی چیست و چه کاربردی دارد و سپس یک فروشگاه معتبر برای خرید این قطعات معرفی نماییم.

خازن الکترولیتی چیست؟

خازن الکترولیتی در زبان انگلیسی خود را به شکل electrolytic  capacitor نشان می‌دهد و به‌ طور خلاصه به آن e cap می‌گویند. این خازن نوعی خازن قطبی به شمار می‌رود. صفحه مثبت این ابزار که به آن آند نیز گفته می‌شود، از نوعی فلز خاص ساخته‌ شده و لذا می‌تواند با انجام فرآیندی موسوم به یونیزاسیون، لایه‌ای اکسید و عایق به وجود آورد.

لایه‌ای که می‌تواند به‌ عنوان دی الکتریک خازن مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر مایع و یا ژل حاوی، سطح لایه اکسید را فراگرفته و می‌تواند عملکرد صفحه منفی خازن را داشته باشد.
در حقیقت می‌توان گفت یک خازن الکترولیتی، خازنی است که با استفاده از یک حائل که در بین دو صفحه رسانا واقع‌ شده است، تولید شده و درون آن، مایع رسانای یونیزه شده‌ای قرار گرفته است. این محصول می‌تواند بار الکتریکی را بر روی خود حفظ و ذخیره سازد.

در میان انواع مختلف خازن‌ها، این قطعه، قطعه‌ای بسیار مفید و کاربردی به‌ منظور ذخیره برق و جریان الکتریکی است. چراکه میزان ذخیره سازی بالایی دارد. اما با این‌ حال عمر و مدت زمان دوام و ماندگاری این خازن‌ها، کم است. چراکه این قطعات از مایع الکترولیت ساخته شده‌اند.

بنابراین در شرایطی که این مایع، خاصیت الکترولیتی خود را از دست بدهد و یا به‌ مرور زمان تبخیر گردد، خازن مورد نظر نیز دچار تغییر ظرفیت خواهد شد. لذا دیگر قادر نخواهد بود عملکرد و کارایی خود را در مدار به رخ بکشد.
خازن‌های الکترولیتی را می‌توان در سه دسته اصلی جای داد. در این صورت انواع خازن الکترولیتی، شامل خازن‌های الکترولیتی آلومینیومی، خازن‌های الکترولیتی تانتال و یا تانتالیوم و خازن‌های الکترولیتی نیوبیوم خواهد بود. نوع این قطعات با در نظر گرفتن نوع دی الکتریک آن‌ها مشخص می‌گردد.
شما می‌توانید خازن‌های الکترولیتی آلومینیومی را در بسیاری از ابزار از قبیل منابع تغذیه مشاهده کنید. در مادربرد کامپیوترها و بسیاری از لوازم خانگی نیز از این تجهیزات استفاده می‌کنند. یکی از نکاتی که لازم است در زمینه این قطعات به آن توجه داشته باشید این است که خازن‌های الکترولیتی آلومینیومی، قطعاتی پلاریته محسوب می‌شوند و لذا می‌توان از آن‌ها در مدارهای DC استفاده کرد.

این عامل به این معنا است که این قطعات از یک قطب مثبت و یک قطب منفی همیشگی برخوردار شده‌اند. نکته مهم این است که شما نمی‌توانید جای این دو قطب را در مدار با یکدیگر عوض کنید و یا در یک مدار به شیوه‌ معکوس، آن‌ها را نصب و جای‌ گذاری نمایید. چراکه در این‌ صورت احتمال بروز آسیب‌هایی از قبیل داغ شدن و یا حتی در مواردی، انفجار خازن وجود خواهد داشت.

خازن‌های تانتال از دیگر انواع خازن الکترولیتی هستند. این قطعات از یک پالت فلزی تانتال ساخته شده‌اند که به‌ عنوان آند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پالت فلزی با لایه‌ای اکسید و عایق پوشانده شده‌ است. از طرفی به‌ عنوان دی الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایه دی الکتریک در این نوع از قطعات، بسیار نازک بوده و از طرف دیگر دارای ضریب گذر دهی بسیار بالایی است. به‌ همین دلیل ظرفیت خازن‌های الکترولیتی تانتال نسبت‌ به حجم خازن بسیار بالا است.

خازن الکترولیتی چه کاربردی دارد؟

در حال‌ حاضر در مصارف و کاربردهای بسیار زیادی از انواع مختلف خازن­های الکترولیتی استفاده می‌کنند. به‌ همین دلیل هم خرید خازن الکترولیتی افزایش قابل‌ توجهی پیدا کرده‌ است. بسیاری از افراد نیز به خرید اینترنتی خازن الکترولیتی دست می‌زنند تا خریدی آسان‌تر را تجربه کنند.

در حالت معمول، از این قطعات در مصارفی استفاده می‌کنند که نیاز به تلورانس بسیار پایینی دارند و به پلاریزه‌ AC  نیازمند نیستند. اما با این‌ وجود مقادیری ظرفیت خازنی هم مورد نیاز است.
در بسیاری از موارد از خازن‌های الکترولیتی به‌ عنوان قطعات فیلترینگ استفاده نموده و منابع تغذیه را تولید می‌کنند تا از طریق این ابزار بتوانند به کاهش ولتاژ ریپل دست بزنند. اگر تمایل داشته باشند از این قطعات در فرآیند طراحی و تولید منابع تغذیه سوئیچینگ استفاده کنند لازم است عمر منبع تغذیه مورد نظر خود را کاهش دهند.

بنابراین سعی می‌کنند در این مصارف از خازن‌هایی استفاده کنند که کیفیت آن‌ها بالاتر است. در شرایطی که سیگنال‌ها ضعیف باشند نیز می‌توانند این خازن‌ها را در ورودی‌ها و خروجی‌ها قرار داده و از آن‌ها به‌ عنوان فیلتر کننده حد پایین جریان استفاده کنند.
لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که خازن‌های الکترولیتی نمی‌توانند در دامنه‌های بزرگ، عملکرد و کارایی مناسبی از خود نشان دهند و یا در فرکانس‌های بالا مورد استفاده قرار بگیرند.

معرفی فروشگاه افرا الکترونیک

بسیاری از افراد به‌ دنبال خرید خازن­های الکترولیتی مناسب هستند تا این قطعات را در مصارف و کاربردهای خود مورد استفاده قرار دهند. یکی از مهم‌ترین نکات برای این افراد دسترسی به یک مرکز خرید خازن الکترولیتی معتبر و باتجربه است تا از این طریق، بتوانند قطعاتی با کیفیت کافی فراهم آورده و از طرف دیگر قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ای هم پرداخت کنند.
بسیاری از افراد در چنین شرایطی، خود را به یک فروشگاه می‌رسانند و به شیوه حضوری خرید خود را انجام می‌دهند. اما در شرایط حاضر که خرید اینترنتی انواع مختلف محصولات رواج پیدا کرده‌ است، بهترین روش خرید خازن‌های الکترولیتی نیز روش خرید اینترنتی است.

در این شیوه، نیازی به خروج از منزل نخواهید داشت و یا نیازی نیست زمان و حوصله زیادی به خرج دهید تا خود را به یک فروشگاه رسانده و به محصولات مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. تنها کافی است که یک فروشگاه با سابقه و شناخته‌ شده پیدا کنید و به آن سر بزنید و خریدهای خود را به‌ سادگی انجام دهید.

اما پیش‌ از خرید لازم است به نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه نیز توجه داشته باشید تا خریدی آسوده و ایمن را به سرانجام برسانید. پس‌ از خرید نیز می‌توانید محصولات خود را درب منزل تحویل بگیرید.

یکی از مراکزی که می‌توانید به آن مراجعه نمایید و به خرید انواع خازن­های الکترولیتی دست بزنید، فروشگاه افرا الکترونیک است. مجموعه افرا الکترونیک بیش‌ از یک دهه در بازار الکترونیک کشور فعال بوده و توانسته در طی این سال‌ها رضایت بالای مشتریان خود را جلب نماید.

این شرکت، قطعات خود را به‌ صورت کاملاً مستقیم از کشور چین وارد می‌نماید. بنابراین دست بسیاری از واسطه‌ها و دلالان را از معاملات خود کوتاه نموده است. به‌ همین دلیل هم قطعات ارائه‌ شده در این شرکت، با قیمت اصلی به خریداران واگذار می‌گردند.

در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های بزرگ الکترونیک در کشور از مشتریان این شرکت محسوب می‌شوند. این مجموعه، قطعات و محصولات خود را به واحدهای تولیدکننده و مهندسان و دیگر فروشندگان نیز ارائه می‌دهد. این مرکز به فروش عمده خازن الکترولیتی نیز اقدام نموده است.
با مراجعه به این فروشگاه آنلاین، دسترسی بسیار آسانی به محصولات و قطعات مورد نظر خود خواهید داشت. چراکه تمامی محصولات عرضه شده در این فروشگاه، در دسته‌بندی‌های مناسبی واقع شده و در معرض دید شما قرار می‌گیرند. بنابراین برای یافتن قطعه و یا محصولات مورد نظر خود با دشواری و دغدغه‌ای مواجه نخواهید شد.

محصولات ارائه‌ شده در فروشگاه اینترنتی افرا الکترونیک، کیفیت مورد نظر شما را داشته و با قیمت‌هایی مقرون‌ به‌ صرفه و مناسب نیز در اختیارتان قرار می‌گیرند. بنابراین از این بابت نیز نگرانی نخواهید داشت. اگر تمایل داشته باشید محصولات مورد نیاز خود را به‌ صورت کلی و یا عمده خریداری کنید، نیز با مشکلی مواجه نمی‌شوید و قیمت بسیار پایین‌تری را هم پرداخت خواهید کرد.
پس برای خرید انواع خازن الکترولیتی، مقاومت آجری، مقاومت کربنی، خازن پلی استر، خازن عدسی، خازن مایلار و… می‌توانید به شرکت افرا الکترونیک به آدرس afraelectronic.com  مراجعه نمایید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.