تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 - 10:43
کد خبر : 113510

همه کشورهای غربی در شکست اوکراین سهیم هستند

همه کشورهای غربی در شکست اوکراین سهیم هستند

روند تاریخی در مواجهه با شکست اوکراین در برابر روسیه جمعی است و همه کشورهای اروپایی و غربی در این شکست سهیم هستند.

به گزارش تیتر داغ؛ بایدن از توافقی برای کمک به اوکراین سخن می‌گفت که به رغم تمایل او نتایج چندان خوبی در پی نداشت و در میان سیاستمداران آمریکایی با استقبال چندانی مواجه نشد.

دولت بایدن، تا همین اواخر، چانه زنی با جمهوری خواهان برای به دست آوردن ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین را متوقف نکرد، به این امید که نمایندگان جمهوری‌خواه این توافق را تأیید کنند. در ۱۷ ژانویه، بایدن اعضای کنگره را در یک جلسه غیرعلنی گرد هم آورد و معتقد بود که اگر امتیازاتی برای محدود کردن مهاجرت بدهد، می‌تواند برنامه‌اش را از طریق دریافت تاییدیه نمایندگان محقق کند. اما پس از پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی درون حزبی در نیوهمپشایر، برنامه‌های بایدن به هم خورد.

آلمان هم که بزرگترین حامی مالی کی‌یف است در تأمین مالی و نیازهای اوکراین چندان موفق عمل نکرده است. به همین دلیل، بایدن از صدراعظم آلمات اولباف شولتز دعوت کرد تا در ۹ فوریه با او دیدار کند. ممکن است این دعوت مدرکی باشد مبنی بر اینکه بایدن متقاعد شده است که دستیابی به توافق میلیاردی با جمهوری‌خواهان در مورد اوکراین غیرممکن است.

شولتز اعلام کرده بود که کشورش در سال ۲۰۲۴ مبلغ ۷ میلیارد یورو به اوکراین اختصاص خواهد داد و این در حالی است که آلمان در شرایط اقتصاد داخلی وضعیت چندان مناسبی ندارد و گمان می‌رود که تأمین هزینه و کمک‌های مالی برای آلمان هم با چالش‌های اساسی روبرو باشد و این کشور نیز نتواند به وعده‌های خود به عنوان بزرگترین حامی مالی اروپایی اوکراین عمل کند.

اگر طرح‌های مشترک آلمان و ایالات متحده شکست بخورد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک گزینه بیشتر برای حمایت از اوکراین نخواهند داشت و آن هم دریافت وام کلان برای اوکراین از طریق سازمان‌های مالی بین المللی، مانند صندوق بین المللی پول است.

با شرایط موجود و حتی در صورت تأمین بودجه‌های کمکی ادعایی غرب برای اوکراین کارشناسان به روشنی می‌توانند سیاست‌های شکست خورده غربی و در رأس آن ایالات متحده در برابر روسیه در جنگ اوکراین را مشاهده کنند. آنچه که برای بسیاری از رهبران غربی دشوار است روند تاریخی جمعی است که همه کشورهای اروپایی و غربی را در این شکست سهیم می‌داند. هر چند که طراحی بسیاری از برنامه‌های اقتصادی جنگ اوکراین را آمریکا بر عهده داشته است اما حالا کشورهای غربی به طور جمعی در شکست این طرح‌ها از جمله طرح تحریم روسیه سهیم هستند.

نکته مهم‌تر اینکه با توجه به بار مالی بسیاری که کشورها در رابطه با جنگ اوکراین متحمل شده‌اند، حال رهبران غربی و اروپایی باید در برابر افکار عمومی در کشور خودشان نیز پاسخگو باشند و هر طور شده اعتماد عمومی را دوباره به جوامع خود بازگردانند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.