تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 16:27
کد خبر : 20413

واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه تب برفکی

واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه تب برفکی

مدیر کل دفتر بهداشت سازمان دامپزشکی گفت: بنابر برنامه ملی مقابله با بیماری تب برفکی، واکسیناسیون رایگان دام سبک علیه این بیماری را در دستور کار داریم.

به گزارش تیتر داغ؛ علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی،  با اشاره به اینکه مشکل خاصی در بیماری تب برفکی نداریم، اظهار کرد: برای مبارزه علیه کانون های تب برفکی واکسیناسیون تولید داخل و وارداتی موجود است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در تولید واکسن مشکل خاصی نداریم، افزود: هم اکنون سه شرکت تولیدکننده داخل، واکسن تب برفکی تولید می کنند، ضمن آنکه از ۲ تا ۳ کشور واکسن وارد می شود.

اکبرشاهی ادامه داد: بنابر برنامه ملی تب برفکی، واکسیناسیون رایگان جمعیت دام سبک علیه بیماری تب برفکی را در دستور کار گذاشتیم و در مناطق پر خطر هم دام های سنگین واکسینه رایگان خواهند شد.

اکبرشاهی با بیان اینکه تا شعاع ۳ کیلومتری بیماری واکسیناسیون رایگان انجام می شود، گفت: واحدهای صنعتی خود مکلف به خرید واکسن هستند و همواره تحت نظارت مسئول فنی بهداشتی باید واکسیناسیون را انجام دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم آنکه دامداران به واکسیناسیون اعتقاد بیشتری دارند، اما رعایت مسائل امنیت زیستی و بیوتکنولوژی، اقدامات قرنطینه ای و عدم ورود دام از مبدا نامشخص از واکسیناسیون نقش بیشتری دارد.

به گفته وی، با وجود آنکه واکسیناسیون نقش جزئی در بیماری تب برفکی دارد، اما متاسفانه دامداران سایر موارد را اجرا نمی کنند و تنها متکی به واکسیناسیون هستند، درحالیکه واکسیناسیون در بهترین حالت منجر به ایمن شدن درصدی از دام ها می شود‌.

اکبرشاهی با بیان اینکه سایر اقدامات علیه بیماری تب برفکی از واکسیناسیون اهمیت بیشتری دارد، گفت: واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی و بی توجهی به سایر اقدامات موجب شده که با افزایش حد ویروس در محیط این امکان وجود دارد که دام ایمن شده هم درگیر بیماری شود؛ بنابراین اقدامات قرنطینه ای، ضدعفونی مستمر و دفع کود از واکسیناسیون مهم تر است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی در پایان درباره مقایسه ۲ ماهه تعداد کانون های تب برفکی در چند سال اخیر تصریح کرد: بنابر آمار در ۲ ماهه سال ۹۶، ۴۳ کانون گوسفند و بز، ۱۱ کانون گاو صنعتی و ۵۸ کانون گاو روستایی، در سال ۹۷، ۱۹۰ کانون گوسفند و بز،۳۶ کانون گاو صنعتی و ۲۱۰ کانون گاو روستایی، سال ۹۸ ۷۴ کانون گوسفند و بز، ۲۸ کانون گاو صنعتی و ۱۹۱ کانون گاو روستایی ، سال ۹۹، ۳۶۱ کانون گوسفند و بز، ۴۸ کانون گاو صنعتی و ۲۷۴ کانون گاو روستایی و امسال ۳۴ کانون گوسفند و بز، ۹ کانون گاو صنعتی و ۳۵ کانون گاو روستایی درگیر تب برفکی شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.