تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 10:59
کد خبر : 109863

پرتاب کپسول‌های زیستی با جرم و حجم بالا در آینده نزدیک

پرتاب کپسول‌های زیستی با جرم و حجم بالا در آینده نزدیک

رییس سازمان فضایی ایران جزییاتی از شرایط پرتاب کپسول فضایی را اعلام کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ حسن سالاریه در خصوص جزئیات بیشتر پرتاب کپسول زیستی به فضا گفت: تست زیر مداری از خانواده جدید کپسول زیستی دیروز عصر در پایگاه فضایی سمنان با موفقیت انجام شد به این ترتیب بخش‌های مختلف هریک از سیستم‌های مجموعه پرتابگر و کپسول مورد آزمون زیر مداری قرار گرفت. خروجی و داده‌های زیرسامانه‌های مختلف استخراج شد و به منظور ارتقای نسل‌های بعدی کپسول زیستی، نتایج حاصل از تست زیر مداری این کپسول زیستی تحلیل و بررسی می‌شود.

وی افزود: کپسول تا ارتفاع ۱۳۰ کیلومتر پرتاب شده و بعد از آن مسیر بازگشت به جو غلیظ را طی کرده است. به لحاظ فنی باید بخش‌های مختلف کپسول هر کدام شرایط شوک و شتاب، حرارتی، فشاری، دمایی و … را تحمل می‌کرد. در این تست اطلاعات مربوط به هر کدام از این شرایط در زیر سیستم‌های مربوطه برداشته شده است. بعد از فرود به زمین و بازیابی مجدد کپسول و برداشت اطلاعات ذخیره شده این اطلاعات بسیار ارزشمند بررسی شده و بعد از اتمام ارزیابی‌ها، مبنای اصلاحات و تغییرات آتی قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان فضایی ایرانی گفت: ما در آینده نزدیک برنامه داریم این خانواده از کپسول را توسعه بیشتری دهیم و حجم و جرم را بالاتر ببریم و ویژگی‌های پایشی و کنترلی پیشرفته‌تری برای کپسول‌های زیستی ایرانی طراحی و اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه این کپسول زیستی از نظر جرمی و حجمی در مقایسه با کپسول‌های قبلی متفاوت است و توانمندی و قابلیت بیشتری برای انتقال محموله‌های زیستی بزرگ‌تر دارد افزود: کپسول‌های گذشته ما یک محفظه استوانه کوچک بود اما جرم و حجم این کپسولی که تست شد افزایش قابل توجه چندین برابری نسبت به کپسول‌های قدیمی ما داشت. افزایش قابل توجه حجم کپسول شرایط نگهداشت فشار، دما و شرایط زیستی مناسب را با مشکل روبرو می‌کند که نخستین تست عملکردی آن در این پرتاب زیر مداری انجام گرفت.

سالاریه در خصوص نوع پرتابگر کپسول زیستی تصریح کرد: پرتابگر این کپسول بومی بود و با توجه به شرایط جدیدتری که این کپسول داشت و با توجه به اینکه کپسول‌های زیستی هر شتابی را نمی‌توانند تحمل کنند و باید در یک محدوده مناسبی باشد که محموله آسیب نبیند، پرتابگر آن هم به همان نسبت اصلاح شد و با تغییرات مهم همراه بود. به نوعی پرتابگر در برخی بخش‌ها به طور کامل از پایه طراحی شده است. به روز رسانی زیر سیستم‌های کنترلی و بازطراحی ایرودینامیکی مجموعه پرتابگر و کپسول و نیز ساخت زیرسیستم پیش رانش مخصوص پرتاب کپسول‌های زیستی در این پروژه به انجام رسید و با موفقیت تست شد.

وی در پایان گفت: شرایط زیست در فضا نیاز به مطالعات گسترده‌ای دارد و این حوزه از زمینه‌های مهم تحقیقاتی در دنیا و ایران است. به همین منظور کشور ایران نیز از اواسط دهه ۸۰ در این زمینه فعال بوده است. تحقیقات در این حوزه مدتی در ایران تقریباً متوقف بود و امسال با انجام این تست بسیار مهم مجدداً این حوزه مهم تحقیقاتی فعالیت خود را به لطف خدا از سر گرفت.

رئیس سازمان فضایی افزود: در آینده نزدیک کپسول‌هایی با جرم و حجم بسیار بالاتر با قابلیت‌های پیشرفته‌تری در حوزه کنترل و پایش شرایط زیستی ساخته خواهد شد و متناسب با آنها پرتابگرهای مناسب نیز توسعه خواهند یافت.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.