تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 آذر 1398 - 10:26
کد خبر : 2759

پیش بینی از عواید حاصل از سهمیه‌بندی سوخت

پیش بینی از عواید حاصل از سهمیه‌بندی سوخت

درحالی‌که قرار است با افزایش قیمت بنزین، بار مالی از روی دوش دولت کاهش یابد که محاسبات نشان می‌دهد عواید حاصل از طرح سهمیه‌بندی قیمت بنزین، کفاف هزینه طرح کمک معیشتی دولت را نمی‌دهد.

به گزارش تیتر داغ؛ پس از اعلام افزایش قیمت بنزین، دولت عنوان کرد به جهت حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه در نظر دارد تا عواید حاصل از سهمیه‌بندی سوخت را به صورت کمک هزینه معیشتی در میان ۶۰ میلیون نفر واجد دریافت کمک هزینه تقسیم کند.

در این بین اما محاسبات نشان می‌دهد علاوه بر اینکه دولت باید تمام پول آزاد شده از هدفمندی یارانه بنزین را در بین ۶۰ میلیون نفر تقسیم کند، برای جبران کسری نیز قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان نیز ماهانه از بودجه خود برای پوشش همه ۶۰ میلیون نفر هزینه کند.

طبق اعلام مسئولین مصرف بنزین تا پیش از افزایش قیمت، روزانه برابر با ۹۵ میلیون لیتر بود که در ماه به عدد ۳ میلیارد لیتر می‌رسید. با احتساب نرخ هزار تومان برای هر لیتر، درآمد ماهانه دولت حاصل از فروش بنزین تا پیش از افزایش قیمت برابر با ۳ هزار میلیارد تومان بود. البته لازم به ذکر است باتوجه به نرخ ۴۵ سنتی بنزین در فوب خلیج فارس که تقریبا برابر با ۵۰۰۰ تومان در هر لیتر می‌شود، دولت سوبسید ۴هزار تومنی در هر لیتر بنزین پرداخت می‌کرد.

اما در حال حاضر با سهمیه‌بندی بنزین، پیش‌بینی می‌شود ۶۷ درصد مصرف از بنزین یارانه‌ای و ۳۳ درصد مصرف از بنزین آزاد باشد. در نتیجه با احتساب قیمت ۱۵۰۰ تومانی برای هر لیتر بنزین یارانه ‌ای و مصرف دو میلیارد لیتری از این بنزین، درآمد دولت به ۳ هزار میلیارد تومان در ماه می‌رسد که برابر با همان درآمد از قیمت سابق بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود ۳۳ درصد مصرف از بنزین آزاد باشد که درآمد دولت از این بخش نیز برابر با ۳ هزار میلیارد تومان در ماه خواهد بود. اما باید توجه داشت که با افزایش قیمت بنزین تقریبا مصرف آن ۷ درصد کاهش خواهد یافت که باید درآمد دولت از این بخش را با نرخ ۷ درصد تنزیل کرد. در نهایت به رقم ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌رسیم که مابه‌التفاوت اعمال افزایش قیمت بنزین است.

از سوی دیگر طبق گزارش مرکز ملی آمار متوسط خانوارهای ایرانی برابر با ۳.۲ نفر است و یارانه کمک معیشتی برای هر فرد بطور میانگین ۴۸ هزار تومان خواهد بود. در نتیجه باتوجه به گفته دولت در مورد اختصاص یارانه به ۶۰ میلیون نفر، دولت باید ماهانه دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پول بپردازد.

با مقایسه دو عدد حاصل از اصلاح قیمت بنزین و کمک معیشتی پرداختی از سوی دولت، مشخص می‌شود که ماهانه دولت برای جبران کسری پرداختی به کمک معیشتی باید ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه هزینه کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.