تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 13:51
کد خبر : 115793

چرا اصفهان و مشهد دو شهر تاریخی مهم ایران هستند؟

چرا اصفهان و مشهد دو شهر تاریخی مهم ایران هستند؟

هنگامی که صحبت از شهرهای تاریخی ایران باشد، غالباً اصفهان و مشهد در ذهن تداعی می‌شوند. اگر به تاریخ و آثار برجای مانده از دوره‌های مختلف علاقه‌مند هستید، برای آشنایی با آثار تاریخی اصفهان و مشهد و تاریخچه مختصری از سرگذشت این دو شهر همراه ما باشید. در ضمن اگر می‌خواهید ارزان سفر کنید، با

هنگامی که صحبت از شهرهای تاریخی ایران باشد، غالباً اصفهان و مشهد در ذهن تداعی می‌شوند. اگر به تاریخ و آثار برجای مانده از دوره‌های مختلف علاقه‌مند هستید، برای آشنایی با آثار تاریخی اصفهان و مشهد و تاریخچه مختصری از سرگذشت این دو شهر همراه ما باشید. در ضمن اگر می‌خواهید ارزان سفر کنید، با خرید بلیط قطار اصفهان مشهد سفری مقرون‌به‌صرفه و جذاب را بین این دو شهر تجربه خواهید کرد.

درباره تاریخ اصفهان

اصفهان پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد؛ ساخت این شهر را به طهمورث، سومین پادشاه پیشدادیان نسبت می‌‌‌دهند. ۲ هزار سال پیش، استرابون جغرافی‌دان یونانی، از اصفهان به‌عنوان مرکز کشور ایران یاد می‌کند. این شهر در طول تاریخ با نام‌های مختلفی از جمله جی، آپادانا، آسف‌هان، اسپاهان، آسپا، اسفاهان، صفاهان، اصبهان، رشورجی، گابا، گابیان، گبی، نصف جهان، یهودیه و چندین نام دیگر شناخته می‌شده است.

اصفهان در دوران ساسانیان، محل سکونت و قلمرو «اسپوهران» بوده است. اسپوهران اعضای هفت خانواده بزرگ ایرانی بودند که مشاغل مهم و منصب‌‌های سلطنتی را در اختیار داشتند. با حمله اعراب به ایران، این شهر نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر مورد حمله واقع شد و تحت سلطه آنها درآمد. اصفهان در زمان منصور خلیفه عباسی مورد توجه بسیاری قرار گرفت و اقدامات متعددی در جهت عمران و آبادانی آن انجام شد. در اوایل قرن چهارم هجری قمری، مرداویج زیاری اصفهان را تصرف کرد. این شهر در قرن پنجم هجری قمری توسط طغرل یکی از پادشاهان سلجوقیان فتح گردید و در قرن هفتم مورد حمله مغول‌ها واقع شد. پس از رفتن مغول‌ها از ایران اصفهان دوباره رونق گرفت.

اصفهان؛ شهری که ۳ بار پایتخت شد

اصفهان در سه دوران سلجوقیان، آل بویه و صفویان به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. آخرین بار با انقراض سلسله صفویه به دست محمود افغان این شهر نیز سقوط کرد و دچار انحطاط شد. در حکومت‌های بعدی، یعنی زندیه و قاجاریه، پایتخت کشور به‌ترتیب به شیراز و تهران منتقل گردید. اصفهان در دوران قاجاریه وضعیت خوبی نداشت. ظل‌السلطان پسر ناصرالدین‌شاه، زمین‌ها، مصالح و آثار تاریخی این شهر را برای تأمین هزینه‌‌های قشون خود به مردم می‌فروخت؛ از این‌روی درآمد زمین‌ها ناچیز بود و مالکین امنیت نداشتند.

اصفهان در دوران پهلوی مورد توجه هر دو پادشاه این حکومت قرار گرفت و تلاش‌های زیادی در جهت بازسازی آثار تاریخی و رونق آن انجام گرفت که در نهایت به توسعه صنعتی شهر نیز انجامید.

چرا اصفهان و مشهد دو شهر تاریخی مهم ایران هستند؟

آثار تاریخی اصفهان

در نتیجه سال‌ها قدمت اصفهان و تاریخ پرفراز و نشیب این شهر، آثار تاریخی متعددی از دوره‌های مختلف در آن باقی مانده است که اکثر آنها شهرت جهانی دارند و از مهم‌ترین امتیازات این شهر برای جذب گردشگر هستند. از جمله آثار تاریخی اصفهان می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • آثار باستانی (آتشگاه اصفهان، مناره چهل دختران، برج کبوتر مرداویج، برج‌های کبوتر گورت)

  • خانه‌های تاریخی اصفهان (خانه مشیر الملک، خانه ملاباشی و خانه جواهری و ….)

  • کاخ‌ها و ابنیه تاریخی (کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، عمارت عالی قاپو، عمارت منارنجبان و …)

  • پل‌های تاریخی ( سی و سه پل اصفهان، پل خواجو، پل چوبی، پل مارنان)

  • موزه‌های اصفهان (موزه موسیقی، موزه تاریخ طبیعی، موزه پروانه، موزه عصارخانه شاهی، موزه صدف)

  • کلیساهای اصفهان (وانک، هاکوپ، بیت اللحم و کلیسای مریم مقدس)

  • مساجد تاریخی اصفهان (مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد حکیم …)

  • مدرسه‌های تاریخی (مدرسه چهارباغ)

  • محله‌ها و بازارهای اصفهان (بازار قیصریه، سبزه میدان، محله چهارباغ عباسی

  • حمام‌های تاریخی (حمام شیخ بهائی، حمام قاضی، حمام علی قلی اصفهان)

  • آرامگاه مشاهیر اصفهان (آرامگاه صائب تبریزی، آرامگاه باباقاسم )

گردشگران متعددی برای آشنایی با بخشی از تاریخ ایران به اصفهان سفر می‌کنند. با خرید بلیط قطار اصفهان مشهد می‌توانید آثار تاریخی مهم دیگری را نیز در مشهد ببینید. مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ تاریخی و مذهبی است.

درباره تاریخ مشهد

کشف آثاری از حدود ۸۰۰ هزار سال پیش در کشف‌رود مشهد ثابت می‌کند که این شهر یکی از کهن‌ترین مناطق ایران است؛ منطقه‌ای که در دوران پارینه سنگی، انسان‌های اولیه در آن زندگی می‌کرده‌اند. مشهد و به‌طورکلی خراسان، در دوره‌های تاریخی مختلف همواره یکی از مرزهای حکومت‌های ایرانی بوده است. این منطقه، علی‌رغم فراز و نشیب‌های بسیار و حملات فراوان، همواره یکی از مسیرهای مهم تجاری و بازرگانی برای ورود به ایران و رفتن به سایر کشورها بود.

چرا اصفهان و مشهد دو شهر تاریخی مهم ایران هستند؟

 مشهد پیش و پس از اسلام

به‌طورکلی شهر مشهد در قرن سوم هجری و مقارن با شهادت و به خاک‌سپاری پیکر امام هشتم شیعان، امام رضا (ع) شکل گرفت؛ اما این منطقه با نام توس، تاریخی قدیمی‌تر دارد. نخستین حکمران و در واقع بنیانگذار توس، فردی به نام توس بن نوذر بوده که دلیل نام‌گذاری این شهر نیز همان بوده است. از مشهد پیش از اسلام اسناد تاریخی چندانی در دست نیست. منطقه توس در گذشته از شهرهای مهمی تشکیل شده بود که آبادترین آنها نوغان و طابران بودند و این دو شهر هزار آبادی و قریه را در بر می‌گرفتند.

با ورود اعراب به ایران، منطقه خراسان در زمان خلیفه سوم حضرت عثمان (رض) به دست مسلمانان افتاد و به دلیل شورش‌های فراوان علیه خلیفه و فرمانروا، اوضاع آشفته‌ای داشت. این منطقه در زمان‌ هارون‌الرشید (خلیفه عباسی) نیز با شورش‌های فراوانی علیه خلیفه روبه‌رو بود و پس از هارون، پسران او امین و مأمون خلافت را برعهده گرفتند و امام رضا (ع) نیز در زمان مأمون که مادرش ایرانی بود به ولیعهدی او در خراسان درآمد.

با ورود ترک‌ها به ایران، خراسان به غارت آنها رفت و به دست سلجوقیان و همچنین مورد هجوم وحشیانه‌ مغولان قرار گرفت. پس از حکومت‌های محلی متعدد، سرانجام مشهد در زمان نادرشاه افشار به اوج شکوفایی رسید.

اکنون مشهد مرکز خراسان رضوی و یکی از پررفت‌و‌آمدترین شهرهای گردشگری ایران است که جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و طبیعی متعددی در داخل شهر و مناطق اطراف آن وجود دارد که مهم‌ترین آن حرم امام رضا (ع)، بقعه هارونیه، موزه‌ها و آرامگاه فردوسی شاعر و حماسه‌سرای نامدار ایرانی هستند.

فلای تودی؛ معتبرترین مرجع رزرو آنلاین بلیط

روش‌های متنوعی برای سفر از اصفهان به مشهد وجود دارد که همواره سفر با قطار امن‌ترین، مقرون‌به‌صرفه‌‌ترین و جذاب‌ترین روش است. برای خرید اینترنتی بلیط قطار اصفهان مشهد می‌توانید به فلای تودی مراجعه کنید. آژانس گردشگری فلای تودی، همیشه بهترین پیشنهادات سفر را برای شما فراهم می‌کند. شما می‌توانید انواع قطارهای اصفهان مشهد را در سایت فلای تودی مشاهده کنید و با بررسی دقیق امکانات و قیمت بلیط‌ها، قطار متناسب با نیاز و بودجه خود را رزرو کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.