تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اسفند 1398 - 5:39
کد خبر : 7335

چرا نباید از کرونا بترسیم؟

چرا نباید از کرونا بترسیم؟

ویروس کرونا تاکنون باعث مرگ حدود ۲۷۰۰ نفر در جهان شده است، این در حالی است که ویروس آنفلوآنزای فصلی در ایالات متحده ۱۶ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است! در این مطلب راهکارهای بهداشتی و تغذیه‌‌ای برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را مرور می‌‌کنیم.

به گزارش تیتر داغ ؛ این روزها ویروس کرونا که با نام COVID-19 شناخته می‌‌شود، نگرانی بسیاری در بین کشورهای جهان ایجاد کرده است. عدم اطلاع از رفتار این ویروس به دلیل جدیدبودن آن یکی از دلایل نگرانی متخصصین جهان درباره کرونا است؛ اما نگاهی به صفحات مجازی نشان می‌‌دهد، ویروس “شایعه‌‌پراکنی” و ایجاد رعب و وحشت بیجا بین مردم، بیش از ویروس کرونا، ترس به جان مردم انداخته است!

در این مطلب به راهکارهایی برای حفظ سلامتی، تقویت سیستم ایمنی و دوری از استرس در این شرایط، بپردازیم.

ویروس کرونا چیست؟

کروناویروس جدید از خانواده ویروس‌هایی است که می‌توانند باعث بروز طیفی از بیماری‌‌ها مانند سرماخوردگی‌‌های عادی، سندرم حاد تنفسی (SARS)و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)شوند.

این ویروس، تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این تعداد، حدود ۳۰ هزار نفر بهبود یافته‌‌اند و تنها ۲۷۰۰ نفر فوت کرده‌‌اند این در حالی است که بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده (CDC) آنفلوآنزای فصلی در این کشور، ۲۹ میلیون مبتلا، ۲۸۰ هزار بستری و حدود ۱۶ هزار مرگ را در پی داشته است. ویروس آنفلوآنزای فصلی در کشور ما باعث مرگ بیش از ۱۰۰ نفر شد اما با تلاش مسئولین وزارت بهداشت و کادر درمان، به‌‌خوبی مهار شد.

ویروس کرونا ,

ویروس کرونا از کجا آمد؟

از زمان گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، شاهد اظهار نظرهای بسیاری درباره منشأ پیدایش این ویروس بوده‌‌ایم. برخی از کارشناسان بهداشتی، خفاش‌‌ها و گونه‌‌ای از مارها را منشأ پیدایش این ویروس می‌‌دانند، در حالی که برخی دیگر، معتقدند که ویروس کرونا از نوعی پستاندار به نام پانگولین و به دلیل قاچاق گسترده آن در چین به وجود آمده است؛ این کارشناسان می‌‌گویند گوشت این حیوان غذای موردعلاقه چینی‌‌ها است و چینی‌‌ها در طب سنتی خود، از پولک این حیوان نیز برای درمان‌‌های سنتی بهره می‌‌برند.

ویروس کرونا از چه راه‌‌هایی منتقل می‌‌شود؟

۱. انتقال فرد به فرد (Person-to-person spread)

احتمال انتقال این ویروس بین افراد، زمانی بیشتر می‌‌شود، که فاصله فرد مبتلا به ویروس تا فرد سالم، کمتر از ۶ پا (۶ فوت یا حدود یک و نیم متر) باشد. این ویروس می‌‌تواند از طریق ذرات تنفسی در هنگام عطسه یا سرفه فرد مبتلا، افراد سالم را نیز آلوده کند.

۲. تماس با سطوح آلوده به ویروس نیز می‌‌تواند عاملی برای انتشار این ویروس، به‌‌خصوص در مکان‌‌های عمومی باشد.

علائم کرونا چیست؟

تب، سرفه به خصوص سرفه‌‌های خشک، سردرد، آبریزش بینی و تنگی نفس از علائم شایع این بیماری هستند؛ این علائم در کودکان و سالمندان، می‌‌تواند همراه با تهوع، استفراغ و دل‌‌درد باشد؛ این علائم ممکن است از دو تا ۱۴ روز پس از مواجهه با ویروس، بروز پیدا کند؛ در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید و نکات بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت کنید.

چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

افراد سالمند (بالای ۶۰ سال)، بیماران دچار نقص ایمنی، دیابت، برونشیت یا آسم، بیماری قلبی، ریوی و افرادی که از داروهای کورتونی استفاده می‌‌کنند، بیشتر از سایر افراد دچار بیماری و مرگ می‌‌شوند؛ اما باید توجه کرد که ۹۷ درصد بیماران، بهبود می‌‌یابند و ۸۰ درصد افراد مبتلا، خود به خود خوب می‌‌شوند.

چگونه از خود در مقابل ویروس کرونا محافظت کنیم؟

گام اول: حفظ آرامش

استرس باعث بالارفتن سطح هورمون کورتیزول در بدن می‌‌شود، این هورمون با سرکوب سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن را برای مقابله با بیماری‌‌ها کاهش می‌‌دهد؛ بنابراین حفظ آرامش و دوری از محیطهای استرس‌‌زا، باعث کمک به بدن برای مقابله با ویروس کرونا نیز می‌‌شود.

اخبار منفی را دنبال نکنید، سعی کنید از فضای مجازی و شایعات موجود در آن فاصله بگیرید و اخبار روز را تنها از مراجع رسمی مانند سایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رسانه‌‌های معتبر کشور پیگیری کنید.

از تمرینات ذهنی مانند یوگا، مدیتیشن و فعالیت‌‌های بدنی بهره ببرید و ساعاتی از روز را تنها به عبادت و خواندن قرآن کریم اختصاص دهید.

ضمن رعایت اصول پیشگیری؛ با دیگران در ارتباط باشید. با افرادی که به آنها اعتماد دارید، صحبت کنید.

گام دوم: رعایت بهداشت

از دست دادن و روبوسی کردن بپرهیزید.

در مکان‌‌های پرازدحام حضور نداشته باشید و سفرهای برون‌‌شهری و درون‌‌شهری غیرضروری خود را تا اطلاع ثانوی به تأخیر بیندازید.

دست‌‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویید یا در محل کار و بیرون از خانه خود، از محلول-های ضدعفونی‌‌کننده دست استفاده کنید.

فاصله ۶ پا یا حداقل یک متر را با دیگران حفظ کنید.

در صورت داشتن علائم شبه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی بیرون از خانه نروید و هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید.

گوشی همراه خود را با الکل ضدعفونی کنید و سعی کنید از خودکار و استامپ مشترک استفاده نکنید و صفحه کیبورد و موس کامپیوتر را با دستمال آغشته به الکل تمیز کنید.

قلیان و انواع مواد دخانی مشترک، علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس کرونا، باعث انتقال این ویروس نیز می‌‌شوند؛ بنابراین به هیچ‌‌وجه از مواد دخانی به خصوص قلیان استفاده نکنید.

آیا استفاده از ماسک از ما در مقابل ویروس کرونا محافظت می‌‌کند؟

طبق گفته متخصصین، ماسک‌ها (حتی انواع فیلتردار) اثر کمی در پیشگیری از این بیماری دارند لذا در صورت استفاده از این ماسک‌ها، لااقل هر دو سه ساعت یک بار آنها را تعویض کنید.

استفاده از ماسک‌های صورت به‌منظور محافظت از بیماری‌های تنفسی مانند کروناویروس‌ها برای افرادی که سالم هستند و حال آن‌ها خوب هست “توصیه نمی‌شود”. استفاده از ماسک‌های صورت باید برای افرادی که علائم کرونا را نشان می‌دهند به‌منظور پیشگیری از گسترش این بیماری به دیگران، صورت گیرد همچنین استفاده از ماسکهای صورت برای کارکنان بهداشتی و افرادی که در یک مکان نزدیک (در خانه یا یک مرکز درمانی) از شخصی مراقبت می‌کنند، حیاتی و مهم است.

ماسک زدن در افراد سالم، باعث می‌‌شود اگر دست فرد، آلوده به ویروس باشد، به دهان یا بینی و مخاطش برخورد نکند.

گام سوم: تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل تمام بیماری‌‌های عفونی، ویروسی و باکتریایی می‌‌شود؛ به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور، شاهد افزایش بی‌‌رویه تقاضا برای خرید مواد غذایی خاصی هستیم که متأسفانه این امر نیز سودجویی برخی افراد و افزایش قیمت برخی میوه‌‌ها و خوراکی‌‌ها را در پی داشته است؛ باید توجه داشته باشیم که هیچ رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که به‌‌صورت اختصاصی برای مقابله با ویروس کرونا طراحی شده باشد. مصرف مواد غذایی زیر و توصیه‌‌های ذکرشده، به‌‌طور کلی و برای پیشگیری از تمام بیماری‌‌های عفونی و تقویت سیستم ایمنی آورده شده است.

توصیه‌‌های تغذیه‌‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با کرونا

ویروس کرونا ,

توصیه‌‌های طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی در مقابل کرونا

شربت عسل و آب‌لیمو: مقدار دلخواهی عسل را در آب حل کنید (حداقل یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب)؛ سپس مقداری آب‌لیموترش تازه (یا آب‌لیموی خانگی) به آن اضافه کنید و آن را به‌آرامی و جرعه جرعه میل کنید؛ روزی دو تا سه لیوان از این شربت گوارا بنوشید.

مصرف دوسین؛ دوسین ترکیب سیاهدانه و عسل است که اثر تقویتی خوبی بر بدن و سیستم دفاعی آن دارد؛ این ترکیب در خیلی از عطّاری‌‌ها موجود است امّا با مخلوط کردن یک‌سوم لیوان سیاهدانه آسیاب‌شده و ترکیب آن با یک لیوان عسل می‌‌‌توانید آن را بسازید؛ میزان مصرف این ترکیب، روزی دو تا سه قاشق چایخوری است.

مصرف دمنوش آویشن؛ روزی دو بار و هر بار یک قاشق غذاخوری آویشن را با یک و نیم لیوان آب، روی شعله کم بجوشانید تا یک لیوان سرخالی بماند؛ سپس آن را شیرین کرده (ترجیحاً با عسل) و میل کنید؛ برای اثربخشی بیشتر و نیز برای این که این جوشانده به همه سازگار باشد، ۵ عدد عناب را با چنگال خراش دهید و همراه آویشن بجوشانید.

انجام حجامت؛ اگر تا به حال حجامت نکرده‌اید یا بیش از شش ماه از آخرین حجامت شما می‌گذرد، با مشورت یک طبیب مجرّب در زمینه طبّ سنتی نسبت به انجام آن اقدام کنید؛ حجامت، تأثیر واضحی بر افزایش توان سیستم ایمنی بدن دارد.

پرهیزات طب سنتی

پرهیز از مصرف غذاهای مانده، خوراکی‌های حاوی مواد نگهدارنده، روغن‌های چند بار حرارت‌‌دیده مانند فست‌فودهای سرخ‌شدۀ بازاری، تنقّلات بازاری مانند چیپس و پفک

پرهیز از پرخوری و پرنوشی؛ پرهیز از درهم‌خوری و برهم‌خوری، پرهیز از آشامیدن زیاد آب خصوصاً آب بسیار سرد

پرهیز از بدخوابی، دیرخوابی، بی‌خوابی و پرخوابی

جلوگیری از ورود مواد سمّی به بدن؛ عدم مصرف سیگار و قلیان؛ عدم استفاده از حشره‌کش‌ها یا خوشبوکننده‌های مصنوعی، تهویه مناسب محیط به‌ویژه آشپزخانه و…

برای ضد عفونی کردن هوا

گذاشتن سیر، میخک، برگ‌بو و… در چند نقطه از منزل

پاکسازی سطوح با آبی که در آن مقداری سرکه ریخته‌اید.

بوییدن بوهای مناسب مثل بوییدن سیب، به، گلاب، عرق بهارنارنج، عرق بیدمشک، برگ شمعدانی عطری، نعناع، سرکه، پیاز یا سیر در طول روز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.