تاریخ انتشار : جمعه 3 بهمن 1399 - 10:56
کد خبر : 16850

۵٠ روز از ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی گذشت

۵٠ روز از ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی گذشت

با وجود گذشت بیش از ۵٠ روز از ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی از سوی رئیس جمهور، هنوز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تشکیل شورای قیمت‌گذاری نکرده است.

به گزارش تیتر داغ؛  به دنبال تخلفات دولت در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی، مجلس شورای اسلامی قانون اصلاح خرید تضمینی محصولات اساسی را به تصویب رساند تا امنیت غذایی کشور دچار مشکل نشود. اما با وجود گذشت بیش از ۵٠ روز از ابلاغ این قانون از سوی رئیس جمهور، هنوز وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تشکیل شورای قیمت گذاری نکرده است.

بر این اساس، قانون اصلاح خرید محصولات اساسی کشاورزی که ۱۲ آذرماه امسال از سوی دولت ابلاغ شد، باید مبنای تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اساسی در سال زراعی جاری قرار بگیرد.

رئیس جمهور ۱۲ آذرماه امسال در نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصاد و دارایی، «قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی»، مصوب مجلس شورای اسلامی را جهت اجرا ابلاغ کرد. اما کماکان وزارت جهاد در تشکیل شورای قیمت گذاری تعلل می‌کند.

وزیر جهاد هر چه سریع‌تر شورای قیمت گذاری محصولات اساسی را تشکیل دهد

در همین زمینه، سید جواد ساداتی‌نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر خواستار تشکیل فوری شورای قیمت گذاری شد و اظهار داشت: خوشبختانه ما موفق شدیم این قانون را اصلاح کنیم و درخواست ما از وزیر جهاد کشاورزی این است که در اسرع وقت، این شورا را تشکیل دهد تا هر چه سریع‌تر نرخ‌ها برای سال زراعی جدید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه قبلاً شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بدون دخالت کشاورز که مالک کالا است، تعیین می‌کرد، اظهار داشت: متأسفانه این مسئله باعث شده بود کشاورزان رغبتی به کشت نداشته باشند و دو برابر هزینه تولید را دولت‌ها صرف واردات می‌کردند اما حاضر نبودند نصف مبلغ واردات را به تولید داخل بدهند.

ساداتی نژاد با اشاره به ابلاغ این قانون گفت: بر این اساس، شورایی متشکل از ۹ نفر، ۳ نفر از دولت، ۳ نفر از تشکل‌های بخش کشاورزی و ۳ کشاورز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین خواهد کرد ضمن اینکه ۲ ناظر از مجلس نیز بر کار شورا نظارت دارند اما حق رأی ندارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق مصوبه مجلس و تصویب شورای نگهبان، این شورا درباره قیمت‌های خرید تضمینی برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گفته وی، بنابراین قیمت‌هایی که پیش از این از سوی دولت برای نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی تعیین شده، فقط تا زمانی که نرخ‌های جدید از سوی شورای قیمت‌گذاری اعلام شود، اعتبار دارد.

تشکیل شورای قیمت گذاری معطل معرفی دو کشاورز خبره از سوی وزیر جهاد

همچنین، سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر از تعلل وزیر جهاد کشاورزی در تشکیل شورای قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات استراتژیک انتقاد کرد و گفت: حدود یک ماه و نیم از ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی از سوی رئیس جمهور می‌گذرد اما هنوز وزیر جهاد کشاورزی اقدام به تشکیل این شورا نکرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این قانون، شورایی متشکل از ۹ نفر، ۳ نفر از دولت، ۳ نفر از تشکل‌های بخش کشاورزی و ۳ کشاورز قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تعیین خواهد کرد ضمن اینکه ۲ ناظر از مجلس نیز بر کار شورا نظارت دارند اما حق رأی ندارند.

به گفته این مقام مسئول، مجلس شورای اسلامی دو نماینده عضو کمیسیون کشاورزی را برای حضور در این شورا معرفی کرده و فقط معرفی دو کشاورز خبره مانده که باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی معرفی شوند.

حسینی با اشاره به اینکه این قانون موجب می‌شود تخلفاتی که سال‌های گذشته در حوزه اجرای قانون خرید تضمینی رخ داده، برطرف شود، افزود: دخالت کشاورزان در تعیین قیمت‌های خرید تضمینی اتفاق خوبی است که می‌تواند موجب افزایش انگیزه تولیدکنندگان شود.

وی تاکید کرد: وزیر جهاد کشاورزی باید دو کشاورز خبره را برای حضور در این شورا انتخاب کند که این روند خیلی طولانی شده است.

حسینی اظهار امیدواری کرد: هر چه سریع‌تر این شورا تشکیل و قیمت‌های خرید تضمینی محصولات استراتژیک اصلاح شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان منتظر تشکیل شورا و اصلاح نرخ‌های اعلامی از سوی شورای اقتصاد هستند، گفت: تعلل در تشکیل شورای قیمت گذاری همانند تأخیر شورای اقتصاد در اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تأثیر منفی بر کشت محصولات استراتژیک مانند چغندر قند گذاشته و تأمین امنیت غذایی را با مخاطره مواجه می‌کند.

شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود!

در همین زمینه، محمدمهدی برومندی، سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی ۲۴ دی ماه در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه چرا با وجود ابلاغ قانون اصلاح خرید تضمینی به وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه در تشکیل شورای قیمت گذاری، تعلل می‌کند؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف به اجرای این قانون است و دولت نیز آن را به ما ابلاغ کرده و در حال انجام امور مربوط به آن هستیم.

برومندی با بیان اینکه دو کشاورز خبره باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در این شورا انتخاب شوند، اظهار داشت: ما از همه تشکل‌های سراسر کشور درخواست کرده‌ایم نماینده‌ای را برای این منظور معرفی کنند تا از میان موارد پیشنهادی، دو کشاورز خبره انتخاب شود.

وی که فکر می‌کنید تا چه زمانی شورا تشکیل شود؟ پاسخ داد: فکر می‌کنم تا یک ماه آینده ساز و کار مربوط به این کار نهایی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.