تاریخ انتشار : دوشنبه 4 آذر 1398 - 8:14
کد خبر : 2563

ارتباط مصرف نوعی داروی HIV با میکروسفالی

ارتباط مصرف نوعی داروی HIV با میکروسفالی

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف نوعی داروی اچ‌آی‌وی (HIV) در دوران بارداری با کوچک‌ بودن دور سر نوزاد مرتبط است.

به گزارش تیتر داغ؛  در این بررسی آمده‌است کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران بارداری از داروی افاویرنز مصرف کرده‌اند بیشتر احتمال دارد به عارضه میکروسفالی (دور سر کوچک) مبتلا شوند. همچنین این عارضه در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری از دیگر داروهای اچ‌آی‌وی مصرف کرده‌اند کمتر دیده می‌شود.

داروی HIV

داروی HIV

همچنین قرار گرفتن جنین در معرض این دارو با تاخیر رشد در کودکان مرتبط است. هرچند برخی کارشناسان آمریکایی تاکید کردند که یافته‌های جدید نباید مانع از مصرف دارو در زنان اچ‌آی‌وی مثبت شود.

محققان آمریکایی با بیان اینکه داروی افاویرنز به دلیل تاثیر در بروز نارسایی‌های مادرزادی در میمون‌های آزمایشگاهی کاربرد گسترده‌ای در این کشور ندارد، اظهار داشتند: مصرف داروهای آنتی‌رتروویرال در دوران بارداری برای جنین بی‌خطر است و تنها داروی افاویرنز با عوارض جانبی همراه است.

در این بررسی اطلاعات بیش از ۳۰۰۰ نوزاد متولد شده از مادران آمریکایی که در دوران بارداری از داروهای اچ‌آی‌وی مصرف کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دور سر این کودکان از شش ماهگی تا سنین پنج تا هفت سالگی اندازه‌گیری شد.

به گزارش هلث‌دی نیوز، محققان با تاکید بر اینکه در این بررسی رابطه علت معلولی تایید نشده، اظهار داشتند: بر اساس بررسی‌های بدست آمده کودکانی که مادرانشان از داروی اچ‌آی‌وی افاویرنز مصرف کرده بودند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به عارضه میکروسفالی بوده‌اند.

 

منبع: ایسنا 

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.