تاریخ انتشار : یکشنبه 24 آذر 1398 - 5:36
کد خبر : 4404

“هیچ”؛ سهم انرژی خورشیدی از ۳۰۰ روز آفتابی در ایران

“هیچ”؛ سهم انرژی خورشیدی از ۳۰۰ روز آفتابی در ایران

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست کشور گفت: ایران ۳۰۰ روز در سال هوای آفتابی داشته که موقعیت خوبی برای انرژی‌های خورشیدی و بادی فراهم می‌کند اما متاسفانه برای این سوخت‌های ارزان قیمت و تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نشده اما کشوری همانند آلمان ۱۵۰ روز در سال هوای آفتابی داشته که ۳۰ درصد انرژی این کشور انرژی خورشیدی و بادی است.

به گزارش تیتر داغ؛ مسعود مولانا در گفت‌وگو یی  با بیان اینکه تغییرات شرایط اقلیم می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های جدی را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: تغییرات آب و هوا همانند سیل‌های ویرانگر، آتش سوزی جنگل‌ها، خشکسالی و آلودگی هوا، استرس و گسترش فقر منابع طبیعی از جمله عواملی هستند که تغییرات اقلیمی با خود همراه کرده است.

تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوا

وی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی یک امر جهانی است، تصریح کرد: طبق آمارها ۱۰۰ شرکت صنعتی بزرگ دنیا که عمده فعالیت‌های آن‌ها در حوزه نفت و گاز است، تولید ۷۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص دادند یعنی دنیا در گروگان این ۱۰۰ شرکت صنعتی بزرگ است بنابراین علاوه بر آن شرکت‌های بزرگ مواد غذایی و دامپروری هم از این حیث مستثنی نیستند.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست کشور با بیان اینکه ۴ کشور بزرگ دنیا مثل چین، آمریکا، روسیه و هند تقریبا ۵۰ درصد گازهای گلخانه‌ای را تولید می‌کنند، گفت: کشورهای اروپایی ۲۰ درصد و کشورهای جهان سوم  هم ۳۰ درصد در تولید گازهای گلخانه‌ای نقش بسزایی دارند که این امر در واقع برآمده از سیستم یا نظام سرمایه‌داری است که هیچ نظارتی بر آن نیست. مولانا خاطرنشان کرد: تغییرات اقلیمی معلول نظامی است که مبتنی بر انرژی فسیلی، مصرف گرایی گسیخته، نظام گوشت‌خواری و کشاورزی گسترده است و همه این آسیب‌ها ریشه در نوع تفکر و زندگی مردم دارد.

ایران رتبه اول سرعت رشد گازهای گلخانه‌ای را دارا است

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه ایران به بخشی از سیستم گلخانه‌ای تبدیل شده و رتبه ۸ تولید گازهای گلخانه‌ای و رتبه اول سرعت رشد آن را به خود اختصاص داده است.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست کشور تصریح کرد: با توجه به قدرت بسیار بالایی که دولت و شرکت‌های بزرگ در تولید  گازهای گلخانه‌ای دارند، ضعف نسبی مردم در مجاب کردن آن‌ها فرصت مصرف‌گرایی را فراهم می‌کند یعنی این سیستم اقتصادی اساس آن بر مصرف بوده است چراکه مصرف‌گرایی از یک جهت به بهداشت عمومی آسیب خواهد زد اما فرصتی را برای کاهش تمامی کالاهای انرژی فسیلی و کاهش مصرف گوشت فراهم می‌کند.

مولانا با اشاره به اینکه کاهش انرژی فسیلی نیاز به تغییر راهبرد اجتماعی دارد، اظهار کرد: براساس معاهدات بین المللی در ۳۰ سال اخیر تولید گازهای گلخانه‌ای در ایران ۶۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر دمای زمین در جهان در چند سال آینده یک و نیم درجه افزایش یابد، معدل گرمای زمین در ایران به علت گازهای گلخانه‌ای بالای ۲ درجه خواهد رسید، افزود: این افزایش گرمای زمین در ایران آسیب‌های زیادی نظیر سیل، آتش سوزی جنگل‌ها، خشکسالی و گسترش فقر منابع طبیعی و کم آبی را به وجود خواهد آورد.

عضو شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست کشور یادآور شد: اقتصاد مبتنی بر انرژی فسیلی به نوعی آتش زدن نسل های آینده است و براساس برآورد کارشناسان محیط زیست ما در دهه صفر قرار گرفتیم یعنی ۱۰ سال فرصت داریم سیستم انرژی خود را تغییر داده تا شرایط اقلیمی کشور عادی شود بنابراین شرایط عادی اقلیم بعد از ۱۰ سال امکان بازگشت نخواهد داشت.

 

منبع: ایسنا 

 

انتهای پیام /

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.