تاریخ انتشار : دوشنبه 2 دی 1398 - 6:12
کد خبر : 4879

جانشین سلطان قابوس کیست؟

جانشین سلطان قابوس کیست؟

به گزارش تیترداغ، بحث های مفصلی در دادگاه عمان در مورد جانشین احتمالی سلطان قابوس بن سعید، آغاز شده است. وی که نزدیک به ۵۰ سال بر این ملت عرب حکمرانی کرده است، اخیراً وضعیت بیماری­اش وخیم­تر شده ­است.

به گزارش تیترداغ، بحث های مفصلی در دادگاه عمان در مورد جانشین احتمالی سلطان قابوس بن سعید، آغاز شده است. وی که نزدیک به ۵۰ سال بر این ملت عرب حکمرانی کرده است، اخیراً وضعیت بیماری­اش وخیم­تر شده ­است.

اگر دادگاه در پیدا کردن جانشین سلطان قابوس به نتیجه نرسد، آن موقع نامه­ی مهر و موم شده­ی پادشاه برای انتخاب جانشین خوانده خواهد ­شد.

انتظار می­رفت به دلیل وخامت سرطان روده­ی بزرگ، مراحل درمانی را در بلژیک تا پایان ژانویه (اوایل بهمن) ادامه دهد. وی که در چهار دهه­ی گذشته از پایه های مهم  مناسبات خاورمیانه بود؛ یک هفته پیش، به ناگهان از بلژیک بازگشت.

این کشور که سابقاً تحت حفاظت بریتانیا بود در یک کودتای بدون خونریزی در سال ۱۹۷۰، و با حمایت بریتانیا قدرت را به سلطان قابوس واگذار کرد. از سال ۲۰۱۴ حداقل دو بار برای طی مراحل درمانی به خارج از عمان سفر کرده است.

سلطان قابوس فرزندی ندارد و تا امروز جانشینی را به طور رسمی معرفی نکرده است. اما انتخاب خود را در نامه­ای محرمانه و مهر و موم شده خطاب به خانواده­ی سلطنتی اعلام کرده است. لازم به ذکر است که سلسله­ی آل سعید از قرن هجدهم میلادی حکمرانی می­کند.

طبق ماده ۶ قانون اساسی سلطان، خانواده سلطنتی باید ظرف سه روز از خالی بودن مقام ، سلطان جدید را انتخاب کنند. اگر آنها نتوانند به توافق برسند ، شورای دفاع ملت ، رئیس دیوان عالی کشور و روسای دو اتاق شورای مشورتی می توانند اولین پاکت حاوی انتخاب قابوس را باز کرده و سپس شخصی که وی تعیین کرده را سلطان اعلام کنند.

علت مخفی بودن نام منتخب سلطان، حفظ قدرت او در زمان حیاتش است.

گفته می شود دو پاکت مهر و موم شده وجود دارد ، دومی در یک کاخ سلطنتی متفاوت در شهر بندر جنوبی صَلَالَه‎ نگهداری می­شود. گزارش های منتشر شده در آخر هفته حاکی از آن است که نامه­ی ذوم در حال آماده سازی است که به دلیل جدی بودن شرایط سلطان قابوس و اختلافات حل نشده در شورا ، به مسقط منتقل می شود. بر اساس گزارش­­ها هر دو نامه حاوی یک نام است اما در صورت پیدا نشدن نامه­ی اول یا نیاز به تاًیید صحت آن، نامه­ی دوم بازخواهد شد.

در دوران قابوس که نحصیل کزده­ی انگلستان است؛ عمان نقش بی­طرفانه­ و میانجگرانه­ای در مناسبات خاورمیانه ایفا کرده است. از مهم­ترین آن می­توان به میانجگری میان ایران و آمریکا در شروع مذاکرات هسته­ای اشاره کرد.

همچنین محل مذاکرات بین عربستان سعودی و حوثی­های یمن بوده است. سیاست عمان “دوست به همه و دشمن با هیچ کس” به این کشور اجازه داده است تا از نظر اقتصادی توسعه یابد. همچنین در اختلافات دو ساله­ی شورای همکاری خلیج فارس بین امارات متحده عربی ، بحرین و عربستان سعودی از یک طرف و قطر از طرف دیگر طرفی نداشته است.

منبع: گاردین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.