تاریخ انتشار : سه شنبه 10 دی 1398 - 11:52
کد خبر : 5503

جذب ۹۰۰۰ پرستار تا پایان سال ۹۸

جذب ۹۰۰۰ پرستار تا پایان سال ۹۸

رئیس سازمان نظام پرستاری از جذب ۹۰۰۰ پرستار تا اسفند سال جاری خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز پرستار در نشست خبری اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری با ۱۸۰هزار عضو یکی از بزرگترین نهادهای عمومی غیر دولتی است و از سال۸۱ شروع بکار کرده است.

وی با بیان اینکه رویکرد دوره پنجم نظام پرستاری تعامل است،ادامه داد: سال ۲۰۲۰ به عنوان پرستاری نام گذاری شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به روز ۱۱دی به عنوان روز پرستار و بصیرت حرفه ای‌،گفت: پیرامون موضوع کمبود پرستار، شیوه پرداخت و روش پرداخت عملکردی قاصدک با نمایندگان مجلس، هیات رئیسه مجلس و رئیس مجلس جلساتی برگزار کرده‌ایم.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه سیستم پرداخت قاصدک حذف می شود، افزود: با کمبود شدید پرستار روبرو هستیم.

وی یادآور شد:با پیگیری‌های انجام شده و قول مسئولان قرار است تا اسفند ماه ۹هزار نفر پرستار و گروه پرستاری جذب می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به شعارها و برنامه‌های هفته پرستاری بیان داشت: چهارشنبه ۱۱ دیماه پرستاری، بصیرت حرفه‌ای پنجشنبه ۱۲ دی، پرستاری، تکریم حرفه‌ای ۱۳ دی، پرستاری، خانواده، معنویت ۱۴ دی‌ماه، پرستاری، رسانه، افکار عمومی ۱۵ دی‌ماه، پرستاری، مسئولان، شرایط خدمت، ۱۶ دی‌ماه، پرستاری، ایثار، ارزش‌های انسانی و هفدهم دی‌ماه با عنوان پرستاری، جامعه، اقتصاد سلامت نام‌گذاری شده است.

میرزابیگی با بیان اینکه در دو سه سال اخیر استخدام نیروی پرستاری صورت نگرفته است، گفت: توسعه تخت‌ها، بیمارستان‌ها، بخش‌ها و درمانگاه‌ها باید به نوعی بر اساس حضور و فعالیت پرستار انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت کار پرستاران در مراکز درمانی و فاصله آن با استانداردهای لازم خاطرنشان کرد: استاندارد لازم ۲.۵ نفر حضور پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است که شامل ۱.۸ کارشناس پرستاری به بالاتر و ۰.۷ نیرو از گروه پرستاری است.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ استخدام‌های دولتی و غیردولتی در حوزه پرستاری صورت گرفت و ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر به روش‌های دولتی و غیردولتی جذب شده‌اند، اما از سال ۹۵ تا ۹۸ هیچ استخدام پرستاری صورت نگرفته، در صورتی که در همین سال‌ها ۲۰ تا ۳۰ هزار تخت بیمارستانی افزایش داشته‌ایم و اکنون ما دوباره به کمبود پرستار رسیده‌ایم.

میرزابیگی با بیان اینکه تعداد پرستاران‌ در بیمارستان‌ها اکنون از ۱.۳ به ۱.۱ پرستار در ۲۴ ساعت رسیده است، یادآور شد: کمبود نیروی پرستار جدای از ایجاد خستگی برای پرستاران و اضافه‌کار اجباری برای آنها، زیان‌هایی برای بیماران به خصوص در بخش‌های ویژه ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مراقبت از بیمار در منزل توسط پرستاران در برخی بیماری‌های مزمن ابراز داشت: انجام اعمال جراحی تخصصی باید در بیمارستان‌ها صورت گیرد، اما ارائه برخی خدمات به بیماران مزمن مانند سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های سرطانی را می‌توان در منزل و تحت مراقبت در منزل توسط پرستاران ارائه کرد؛ چراکه ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران در بیمارستان‌ها، بیماران مزمن هستند و می‌توان در صورتی که خودشان موافق باشند، در منزل بستری شده و خدمات مراقبتی لازم را دریافت کنند که این طرح به شدت مورد استقبال مسئولان مربوطه قرار گرفته است و ما آمادگی داریم با هزار مرکز مراقبت پرستاری فعال که در کشور وجود دارد همکاری کرده و خدمات لازم بیماران را به منازل برده و در آنجا ارائه دهیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تصویب تعرفه‌های این خدمات در منزل در مسیر شورای عالی بیمه قرار دارد، تصریح کرد: مراکز هومکر که مجوز لازم را از دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کرده‌اند، می‌توانند خدمات مربوط به ۵ بیماری مزمن را در منازل ارائه دهند که این طرح اکنون در مرحله پایلوت و در شهرهای اردبیل،‌ همدان و کرمان در حال اجراست.

میرزابیگی با بیان اینکه با اجرای طرح خدمات مراقبتی در منزل ۲۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها در مقایسه با ارائه خدمات در بیمارستان‌ها کاهش پیدا می‌کند، گفت: امیدواریم طی ماه‌های آینده مسیر بیمه این طرح نهایی شود.

وی با اشاره به چگونگی نظام پرداخت پرستاران افزود: در هیچ جای دنیا به ازای خدمت پول نمی‌دهند، بلکه در همه جای دنیا کیفیت، ضرورت و نتیجه خدمت شاخصی است که بر اساس آن پرداخت‌ها صورت می‌گیرد. در نتیجه باید عرصه پرداخت به ازای هر خدمت بازنگری شده یا بر اساس بسته‌های خدمت و نیز ضرورت، کیفیت و نتیجه خدمت پرداخت شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: اینکه ظرف مدت ۱۰ سال هزینه‌های سلامت را چند برابر کنیم و ظرف دو سه سال این همه بودجه برای نظام سلامت اختصاص داده شد اما در نهایت همه شامل پزشک‌، پرستار و مسئولان مربوط ناراضی باشند، باید اصلاح شود.

میرزابیگی با انتقاد از شیوه پرداخت بر اساس جریان عملکرد (قاصدک) گفت: اکنون وضع معوقات پرستاران بین حداقل ۸ ماه و حداکثر ۲۲ ماه قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت نظارت مستمر بر فعالیت پرستاران در بخش مراکز درمانی غیردولتی متذکر شد: بیمارستان‌های خصوصی باید به این نکته توجه کنند که برای جذب پرستاران از اصالت مدرک آنها مطمئن شوند و مدارک آنها را از دانشگاه‌ها استعلام کنند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به مخالفت ریاست خود در دوره معاونت پرستاری با طرح قاصدک گفت: این طرح در زمان معاونت درمان وقت وزارت بهداشت در دولت یازدهم اجرایی شد که با مخالفت شدید بنده به عنوان معاون پرستاری آن وقت روبه‌رو شد. البته ما با اصل پرداخت عملکردی مخالفت نداشتیم اما این موضوع دو آسیب به همراه داشت؛ یکی اینکه معاونت درمان وقت راه خود را رفت و به حرف‌های ما توجه نکرد.

میرزابیگی با بیان اینکه حد تنزل کارانه‌های پرستاران مربوط به یکی دو سال گذشته است، گفت: در دوران فعالیت بنده به عنوان معاون پرستاری یک مورد نیز سیر نزول پرداخت به پرستاران نداشتیم به شکلی که در اسفندماه ۹۲ کل معوقات پرستاری ۸۸۰ میلیارد تومان بود که بعد از رایزنی‌های لازم پرداخت‌های ما به میزان صد درصد رسید و تا زمانی که بنده معاون پرستاری وزارت بودم، معوقت ما به بیش از ۴ ماه نرسید.

وی یادآور شد: در این دوران کارانه گروه پرستاری سیر صعودی خوبی داشت و حداقل ضریب آن ۱.۷ بود و تا ۲.۵ برابر هم افزایش داشت.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت زیاد پرستاران در مراکز درمانی اظهار داشت: پرستاران ۱۶ ساعت به صورت مستقل کار می‌کنند و در سال نیز حدود ۹۰۰ میلیون بار مردم به مراکز درمانی مراجعه کرده و پرستاران نیازهای آنان را پیگیری می‌کنند. در نتیجه اگر پرداخت مبتنی بر عملکرد واقعا عملکردی بود؛ یعنی به ازای تعداد بیمار و بسته خدمتی پرستاری پرداخت‌ها صورت می‌گرفت، ما نیز حامی آن بودیم اما این پرداخت که مبتنی بر درآمد پزشک و میزان وقت پرستار است و به اضافه‌کار اجباری پرستار ضریب بدهیم، مطلوب نیست.

میرزابیگی با تاکید بر اینکه باید اضافه‌کار پرستاران همراه با حقوق ماهانه آنها پرداخت شود، گفت: مشکل فعلی این است که اضافه‌کار و کارانه پرستاران عقب افتاده است و وزیر بهداشت هم نسبت به وجود اشکالات در نظام پرداخت فعلی اشاره داشته و تاکید کردند که باید خدمت، مسئولیت و درآمد هر گروه را مستقل کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۸۰ به ازای هر تخت ۰.۲ نیروی پرستار دانشگاهی داشته‌ایم، گفت: اکنون این میزان به حدود ۰.۹ رسیده است، در نتیجه در آینده با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود ما خیلی نگران افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری نیستیم و پیش‌بینی می‌کنیم تا ۱۰ سال دیگر نیز ظرفیت جذب پرستار در بخش‌های دولتی، خصوصی و هومکرها را داریم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به جزئیات اجرای طرح ارائه خدمات مراقبتی توسط پرستار در منزل برای چند بیماری مزمن تصریح کرد: در این فرایند بیمار دارای بیماری مزمن به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک به او پیشنهاد ارائه خدمات مراقبتی در منزل را می‌دهد به این شکل که توضیح می‌دهد خدماتی که در بیمارستان نیاز دارد می‌تواند در منزل دریافت کند. به عبارتی امکان پیشنهاد برای پزشک و امکان انتخاب دریافت خدمات برای بیمار در منزل و خدمات در منزل نیز بر اساس تعرفه پرستاری و نه تعرفه پزشکی محاسبه می‌شود.

میرزابیگی درباره اجرای طرح جذب کمک پرستار بیان داشت: این طرح برای مدتی اجرا شد؛ چراکه حدود ۴۰ درصد خدمات پرستاری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد و افراد می‌توانستند با گذراندن دوره‌ای یکساله شامل تئوری و مهارتی این خدمات را آموزش ببینند و به عنوان نیرویی قبل از نیروی پرستار در مراکز درمانی فعالیت کنند، اما این طرح اکنون متوقف شده و در صورت نیاز هر سال بر اساس اعلام مراکز درمانی این طرح اجرا می‌شود.

منبع: فارس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.