تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 خرداد 1399 - 11:52
کد خبر : 9795

ساخت خانه های اجاره ای در آینده نزدیک

ساخت خانه های اجاره ای در آینده نزدیک

فروش متری مسکن در بورس از جمله ابهامات اساسی متقاضیان خانه در این روزهاست.

به گزارش تیتر داغ؛ این روز‌ها بازار اجاره در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و بسیاری از مستاجران هر روز نگران‌تر از روز قبل برای رشد چشمگیر نرخ‌های اجاره هستند به طوری که گزارشات میدانی نشان دهنده رشد  حدود ۳۰ درصدی اجاره بهاست. البته بررسی‌ها نشان می دهد که وضعیت بازار خرید هم بهتر از این نیست و با توجه به نوسانات ایجاد شده در اقتصاد کشور بسیاری از بخش‌ها از جمله مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

رشد ۳۰ درصدی قیمت های اجاره در مناطق مختلف تهران

در همین زمینه فرهادی  یکی از مشاوران املاک در محدوده مرکزی تهران با بیان اینکه قیمت‌های اجاره در یکی دو ماه گذشته با رشد بسیار زیادی روبرو شده اند، گفت: اوضاع مسکن چندان مناسب نیست و بسیاری از مالکان و سازندگان به دلیل چشم و هم چشمی سعی می کنند قیمت‌ها را به صورت بسیار نامحسوس افزایش دهند.

همچنین حسینی  یکی دیگر از مشاوران املاک که در محدوده غرب تهران بود، گفت: قیمت‌های اجاره در منطقه‌ ۵ تهران به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و در خرید و فروش مسکن شاهد رشد ۴۰ درصدی هستیم این در حالی است که در ایام عید قیمت‌های بازار در رکود بسیار سنگینی به سر می‌برد.

در همین زمینه چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی درباره وضعیت بازار مسکن،کنترل و گرانی آن اعلام کرده بود که تنها راه کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن نخریدن کالای گران است و برای عبور از گرانی مسکن باید صبر داشت.

در همین رابطه حسام عقبائی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت وگو با خبرنگار  حوزه مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه چندی پیش تمامی کارشناسان و روسای اتحادیه املاک کشوری دیداری با وزیر راه شهرسازی داشتند، گفت: در این جلسه تمامی مشکلات مشاوران املاک به صورت کامل و همچنین بررسی وضعیت کنونی بازار مسکن بررسی شد.

مسکن با ورود به بازار بورس وارد دوران بدتری خواهد شد

او با اشاره به اینکه بورس مسکن اقدامی مناسب در شرایط کنونی بازار مسکن نیست گفت: مسکن یک کالای همگن نیست و باید وزارت اقتصاد، سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن آن کارشناسی بیشتری انجام دهند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه مسکن کالایی مانند نفت یا گندم نیست که با عرضه در بورس بتواند زمینه ساز رونق و یا افزایش سرمایه‌ها شود، افزود:در یک ساختمان ممکن است ۲ واحد با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی داشته باشد و این خود باعث افزایش قیمت‌ها در این ساختمان شود بنابراین عرضه آن‌ها در بورس نمی‌تواند مناسب باشد.

عقبائی توضیح داد: بورس مسکن در ۲ بخش از جمله صندوق سرمایه گذاری که با عرضه آن‌ها و کسب سود حاصله سرمایه گذاران چندان راضی نخواهند شد و آن‌ها سعی می‌کنند حاشیه سود را بین خود تقسیم کنند.

او با اشاره به اینکه در بحث فروش املاک مازاد شرکت‌های دولتی و عرضه آن‌ها در بورس با قانون مغایرت دارند، افزود: بورس جای دلالی نیست و فروش املاک دولتی توسط کارگزار و عرضه آن در بورس باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در این بخش خواهد شد. همچنین از سال‌های گذشته فروش این املاک تنها توسط مشاوران املاک امکان پذیر بود.

عقبائی تصریح کرد: عرضه مسکن در بورس اقدام موثری در این حوزه به شمار نمی‌رود چراکه هیچ یک از کشور‌های پیشرفته دنیا از جمله آمریکا تاکنون مسکن آن‌ها در بورس عرضه نشده است.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران به ساماندهی سایت و اپلیکیشن‌های مسکن که اقدام به قیمت گذاری و عرضه آن‌ها می‌کنند اشاره کرد و گفت: در ایران هیچ یک از بخش‌ها و دستگاه‌ها مخالف حضور تجارت الکترونیک نیستند، اما زمانی که قیمت‌ها به صورت کاذب در سایت و یا اپلیکیشن‌ها درج می‌شود موج گرانی وسونامی جهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

او تصریح کرد: بسیاری از قیمت‌های درج شده در سایت و اپلیکیشن‌ها توسط سوداگران انجام می‌شود و این اقدامات باید در چارچوب و نظارت‌هایی از سوی وزارت راه شهرسازی و وزارت ارتباطات صورت گیرد.

عقبائی با بیان اینکه ورود این اپلیکیشن‌ها هیچ کمکی به بازار مسکن نمی‌کند چراکه درج قیمت در این بخش تنها باید از سوی مشاوران املاک و با بررسی محلات انجام شود تا شاهد بهبود و ایجاد ثبات در بازار اجاره بها باشیم.

مسکن استیجاری به کجا رسید؟

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به طرح مسکن استیجاری هم اشاره کرد و گفت: مسکن استیجاری از مجلس ۷ تا ۱۰ موافق بودن و خوشبختانه هم دولت اصلاحات و دولت تدبیر وامید هم پیشنهادات خوبی در این بخش مطرح کرده اند.

او تاکید کرد: در این دیدار اعلام شد که به زودی مسکن استیجاری به مرحله اجرایی خواهد رسید و برای انجام شدن این طرح سعی میکنیم برخی از مسکن‌های تولید شده را وارد شبکه استیجاری کشور کنیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه اجرای این طرح هر چند در قالب پایلوت هم می‌تواند به وضعیت بازار مسکن کمک کند و امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم در جهت اجرایی شدن این طرح از سوی وزارت راه وشهرسازی اجرایی شود.

عقبائی بیان کرد: این طرح تاکنون چندین بار از سوی وزرای مختلف مطرح شده، اما هر بار با تغییر دولت و یا وزرا این طرح به فراموشی سپرده می‌شود.

عقبائی همچنین درباره این موضوع که از سوی وزیر راه درباره نخریدن مسکن مطرح شده است هم گفت: نخریدن مسکن تنها برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این شرایط را دارند مطرح است و افرادی که قصد خرید مسکن برای کالای مصرفی دارند باید انجام شود.

براساس این گزارش بازار مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای بسیار مهم برای بخش عمده‌ای از جامعه چند سالی است که حال خوبی ندارد و این خود باعث شده که بسیاری از متقاضیان که سال‌های پیش اگرچه می‌توانستند با پس انداز خود و دریافت تسهیلات یک واحد نقلی خریداری کنند، اما در شرایط کنونی کشور تنها با دریافت تسهیلات و پس‌انداز خود می‌توانند یک واحد نقلی اجاره کنند.

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.