تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 10:41
کد خبر : 112180

مقامات نظامی چین به همتایان آمریکایی:

سازش یا عقب‌نشینی نمی‌کنیم/ ارسال سلاح به تایوان را متوقف کنید

سازش یا عقب‌نشینی نمی‌کنیم/ ارسال سلاح به تایوان را متوقف کنید

مقامات نظامی چین به همتایان آمریکایی خود هشدار دادند که درباره مساله تایوان هرگز عقب‌نشینی نخواهند کرد و واشنگتن باید اقدامات تحریک‌آمیز در دریای جنوبی چین را متوقف کند.

به گزارش تیتر داغ؛ وزارت دفاع چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات نظامی چین به همتایان آمریکایی خود تأکید کردند که پکن در زمینه مساله تایوان «هرگز مصالحه نخواهد کرد.» و از آنها خواستند که «اقدامات تنش‌آمیز» در دریای جنوبی چین را نیز متوقف کنند.

مقامات نظامی آمریکا و چین روزهای دوشنبه و سه شنبه در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

در بیانیه وزارت دفاع چین درباره گفت‌وگو و مذاکره مقامات نظامی آمریکا و چین آمده است که چین «تاکید کرد که هرگز درباره موضوع تایوان سازش یا عقب نشینی نمی کند» و از آمریکا هم خواست که «تسلیح تایوان را متوقف کند.»

در دامه این بیانیه آمده است: «ایالات متحده باید ریشه‌های مسائل امنیتی دریایی و هوایی را کاملاً درک کند، نیروهای خط مقدم خود را به شدت مهار کند و از اغراق و هیاهو دست بردارد. طرف چینی همچنین موضع جدی و نگرانی‌های اصلی خود را درباره مسائل مربوط به منافع اصلی چین و موضوعات کانون بین‌المللی توضیح داد.»

هفته گذشته نیز «شی جین‌پینگ» رییس جمهور چین در آستانه برگزاری انتخابات در جزیره تایوان تاکید کرد که این جزیره «حتما» بخشی از چین «یکپارچه» خواهد بود. رییس‌ جمهور چین در سخنرانی خود به مناسبت سال نوی میلادی اعلام کرد: همه چینی‌ ها در دو سوی تنگه تایوان باید با هدفی مشترک به یکدیگر متصل شوند و شکوه احیای ملت چین را با یکدیگر تجربه کنند.

سخنان شی چین پینگ در حالی بیان می شود که موضوع ارتباط با چین در کانون کارزار انتخابات ریاست‌ جمهوری جزیره تایوان قرار دارد. رای‌ دهندگان در این جزیره قرار است روز ۱۳ ژانویه برای انتخاب رییس‌ و معاون رییس‌ تایوان پای صندوق‌ های رای بروند.

چین جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می داند که در صورت لزوم باید «به زور» به این کشور ملحق شود. پکن پس از انتخاب تسای اینگ-ون، رییس‌ کنونی تایوان همه تماس‌ ها را با تایپه قطع کرد.

حزب پیشروی دموکرات در تایوان که هم اکنون قدرت در این جزیره را در دست دارد از حق حاکمیت جدا از چین دفاع می کند! این در حالی است که رقبای این حزب بر این باور هستند که مواضع آن «امنیت تایوان» را در معرض خطر قرار می‌ دهد. چین در سال ۲۰۲۲ دو رزمایش نظامی در اطراف تایوان انجام داد.

شی جین پینگ ماه گذشته در جریان دیدار با جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در کالیفرنیا گفته بود که الحاق جریره تایوان به کشور چین «اجتناب ناپذیر» است.

منبع: فرانس ‌۲۴

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.