تاریخ انتشار : یکشنبه 15 دی 1398 - 9:23
کد خبر : 5836

مراسم تشییع « شهلا ریاحی»

مراسم تشییع « شهلا ریاحی»

مراسم تشییع پیکر «شهلا ریاحی» به سمت خانه ابدی با حضور اهالی هنر در حالی برگزار شد که همه اذعان داشتند، زنده یاد ریاحی اولین بانویی بود که روی سن تئاتر رفت و به لحاظ خانوادگی هم با اخلاق زندگی کرد. وی زندگی‌اش برای دیگران الگو بود و با جدیت و بی حاشیه کار می‌کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ مراسم تشییع پیکر «شهلا ریاحی» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که قرار بود در محوطه تالار وحدت برگزار شود به دلیل بارندگی به داخل سالن تالار هدایت شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم هنرمندان بسیاری از سینما، تئاتر و تلویزیون چون پوری بنایی، فاطمه معتمدآریا، منوچهر شاهسواری، عزت رمضانی فر و اتابک نادری حضور داشتند.

«کامران ملکی» روابط عمومی خانه سینما در ابتدای این مراسم گفت: سینمای ایران بعد از یک دهه زنده است به خاطر اینکه بنیان گذاران آن نفسشان در این کالبد پر برکت بوده است.

وی ادامه داد: امروز با پیکر یکی از همین افراد خداحافظی می‌کنیم و می‌دانیم که خاطره شیرین آثار ماندگاری که برای ما باقی گذاشت، همیشه برایمان خواهد ماند. شهلا ریاحی تا هنر ایران زنده است جزو خاطره های بزرگ ما است.

«فاطمه معتمدآریا» رییس انجمن بازیگران خانه سینما نیز گفت: تشکر می‌کنم از کسانی که در چنین شرایطی این مراسم را برگزار کردند و از همراهان شهلا ریاحی که او را تنها نگذاشتند. از پوری بنایی خواهش می‌کنم بروی سن بیاید و از خاطراتی که با خانم ریاحی داشته، برایمان بگوید.

«کامران قدکچیان» دیگر بازیگر حاضر در این مراسم بود که طی سخنانی گفت: آدم‌ها همه یک جور به دنیا می‌آیند اما همه یک جور از دنیا نمی‌روند و توشه‌ای که از خود به جای می‌گذارند رزومه‌ای برای ماندگاری‌شان می‌شود، ریاحی ماندی است نه رفتنی. ریاحی علاوه بر اینکه اولین کارگردان زن تاریخ سینمای ایران بود، در خیلی موارد دیگر نیز اولین بود، اولین بانویی بود که روی سن تئاتر رفت و به لحاظ خانوادگی با اخلاق زندگی کرد. همسرش فرد فرهنگی بود و من یکی از افتخارات زندگیم است که عضوی از خانواده‌اش بودم و افتخار می‌کنم که او خاله من است. او پیکرش را برایمان به امانت گذاشت و خودش در قلبمان تا ابد باقی خواهد ماند.

«محمد متوسلانی» بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه این مراسم تشییع گفت: متاسفم که برای بانوی بزرگی مثل شهلا ریاحی مراسم مختصری گرفته شده است اما به هر حال انتظار می‌رفت برای کسی که در  زمینه‌های بسیار هنری اولین و الگوی اخلاق و کار حرفه‌ای بود، توجه بیشتری می‌شد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه رسانه‌های ما حق مطلب را ادا نکردند و امیدوارم خط کشی و فاصله گذاری‌ها در جامعه ما از بین رود و با یکدیگر مهربان تر باشیم، افزود: آنچه ماندگار است رفتار و آثار آدم‌ها است و این رفتارها در مورد مسئولان هم برجای می‌ماند و فقط مختص هنرمندان نیست.

این بازیگر همچنین افزود: در مورد شهلا ریاحی باید گزارش مفصلی مکتوب شود برای اینکه زندگیش برای دیگران الگو شود. اینکه چقدر با جدیت و بی حاشیه کار کرد و چقدر حین کار به همه انرژی مثبت می‌داد. امیدوارم اجر افرادی که برای هنر این مرز و بوم زحمت کشیدند زائل نشود.

به گزارش فارس، علی نصیریان بازیگر سینما و تلویزیون نیز متن پیامی را برای درگذشت شهلا ریاحی فرستاد.

«ایرج راد» رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران، نیز گفت: زنده یاد ریاحی حق بزرگی به گردن همه کسانی که در عرصه هنرهای نمایشی هستند، دارد. به این خاطر که زنی هنرمند بود. جوانانی که امروزه در این عرصه کار می‌کنند باید سپاس‌گذار بزرگانی مثل او باشند که راه را برایشان هموار کرد و توانست این راه را در تمام دوران زندگیش ادامه دهد که امروز به دستشان سپرده شده است.

وی افزود: گرچه همچنان با مشکلات زیادی در زمینه تئاتر مواجهیم اما افرادی که عاشق هنر این کشور هستند، پای آن می‌ایستند.

راد ادامه داد: خانم ریاحی با کارهای ارزشمندی که کرده در تاریخ هنرهای نمایشی کشور ماندگار خواهد شد و مطمئنم جوانانی که امروز در این عرصه فعال هستند سپاس گذار وی خواهند بود. شاید شبیه خانم ریاحی چند تایی بیشتر در بین‌مان نباشند. آرزو دارم همواره با عزت نفسی که او داشت بتوانیم راهروان ارزنده‌ای برای راه وی باشیم.

«حمید قدکچیان» که قرار بود اجرای مراسم را عهده‌دار باشد، نیز در بخش بعدی این مراسم عنوان داشت: خردمندان و بزرگان سینما گفتنی‌ها را گفتتد اما خانم ریاحی جمله‌ای داشتند آنهم اینکه مردم با صدای ما می‌خوابیدند و با صدای ما از خواب بیدار می‌شدند. قبل از تلویزیون، رادیو در کنار مردم بود و مردم صدای وی را از رادیو می شنیدند و خوشحالم که مردم در این مراسم او را تنها نگذاشتند.

*در اخلاق زنده یاد ریاحی کینه و حسادت جایی نداشت

مهوش اسدیان ، عروس شهلا ریاحی و همسر منوچهر ریاحی نیز با یادی از ریاحی گفت: همه او را با چشمان زیبا می‌شناسند اما روح والای او زیباتر از زیبایی ظاهری‌اش بود و همه این را می‌دانند. او گوهر بی بدیلی بود و از شما ممنونم که برای بدرقه‌اش به خانه ابدی به اینجا آمدید.

وی ادامه داد: او علاقه عجیبی به خانواده‌اش داشت و این را کسانی می‌دانند که از نزدیک با وی رفت ‌و آمد داشتند. حتی زمانیکه اولین نوه‌اش به دنیا آمد تا دو سال کار نکرد، همچنین حسادت و کینه نداشت و الگویی برای همه ما بود.

«منوچهر ریاحی» پسر «شهلا ریاحی» نیز در ادامه گفت: اینکه تا الان تحصیلات عالیه‌ای دارم مدیون زحمات مادرم هستم که هر ماه برایم پول می‌فرستاد. می‌خواستم از ارگان‌هایی گلایه کنم، اما همسرم گفت اخلاق مادر را ادامه بده و گلایه نکن. مادرم با مدرک سیکل سه سال دوره تجربی بازیگری را گذراند و صدها تئاتر و فیلم و … را اغلب در نقش اول بازی کرد.

وی افزود: خواهرم پریچهر ۵ سال پیش فوت شد و مادرم چون آلزایمر داشت متوجه نشد و چقدر خوب بود که متوجه نشد دخترش را از دست داده است. در فیلم‌ها و سریال‌ها از سرای سالمندان غول ساختند و معتقدم سرای سالمندان خیلی بهتر از من به مادر رسیدگی کردند. ما ۵۳ پرستار در منزل برای مادرم گرفتیم که اصلا رسیدگی خانه سالمندان را نداشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از اعضای خانواده‌ام مثل خواهرم و فرزندانم نتوانستند به این مراسم بیایند و قرار است در مراسم ختم حضور داشته باشند. تنها گلایه‌ای که دارم این است که صداوسیما هیچ حالی از مادرم نپرسید.

«منوچهر شاهسواری» مدیر عامل خانه سینما دیگر سخنران این مراسم بود. وی بیان داشت: من می‌دانم که منوچهر ریاحی برای مادرش چه زحمت‌هایی کشیده است. یادتان باشد که امروز روزی است از روزهای خداوند و در این فضای ویژه خانم ریاحی به عنوان باز کننده مسیر برای خیلی افراد تلاش کردند و با اخلاق خوبش در هنر این کشور حضور داشت و همین یک بهانه است که احترام او را تا ابد نگه داریم.

بنابراین گزارش در پایان مراسم پیکر وی به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

به گزارش فارس، «شهلا ریاحی» بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون صبح چهارشنبه -۱۱ دی ماه-در ۹۳ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در این مراسم اعلام شد که آیین ترحیم زنده یاد «شهلا ریاحی»، روز پنج شنبه در مسجد جامع شهرک غرب از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، زنده یاد ریاحی سال‌ها به دلیل کهولت سن و بیماری از بازیگری فاصله گرفته بود. وی متولد ۱۷ بهمن سال ۱۳۰۵ و همسر اسماعیل ریاحی کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح کشورمان بود که با تشویق‌های همسرش وارد دنیای هنر شد و با تئاتر کار هنری اش را آغاز کرد و با ساخت مرجان عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران را از آن خود کرد.

اولین فیلم سینمایی شهلا ریاحی مربوط به سال ۱۳۳۰ است و بازی در فیلم نهنگ عنبر ۲ در سال ۹۵ آخرین تجربه سینمایی این بازیگر پیشکسوت است.

شهلا ریاحی آخرین بار در سال ۸۱ به ایفای نقش در سریال مهمان پذیر طوبی پرداخت و سال‌ها از دنیای هنر به دور بود.

منبع: فارس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.