تاریخ انتشار : شنبه 16 آذر 1398 - 7:23
کد خبر : 3747

۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران در ۹۹ با محوریت توسعه ی حمل و نقل عمومی

۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری تهران در ۹۹ با محوریت توسعه ی حمل و نقل عمومی

طرح “سیاست های اجرایی و الزامات بودجه سال “۹۹ که کلیات آن به تصویب رسیده بود با بررسی پیشنهادات واصله از سوی اعضا شورا مورد اصلاح قرار گرفت.

به گزارش تیتر داغ؛ رئیس شورای اسلامی شهر تهران چند روز گذشته در جلسه شورا از بررسی سیاست‌های بودجه‌ سال ۹۹ خبر داد.

هاشمی با اشاره به رقم پیشنهادی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران، افزود: در بحث بودجه سال آینده اولویت‌ها مشخص شده اما اولویت شورا توسعه حمل‌ونقل عمومی و تی او دی است.

تصویب کلیه طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران

۴ آذر ماه اعضای شورای شهر تهران کلیات «طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» را تصویب کردند.

اولین دستور جلسه شورای شهر تهران بررسی طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» بود که یک فوریت این طرح حدود دو هفته پیش به تصویب رسید و در کمیسیون‌های تخصصی شورا از جمله کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفت.

بهاره آروین، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در این باره گفت: بخشی از پیشنهادات ارسال‌شده به کمیسیون در متن طرح اعمال شد، بخش عمده این الزامات و سیاست‌ها با توجه به رویکردهای شورای پنجم مشابه سال‌های گذشته است و به همین دلیل در توضیحات خود فقط تفاوت‌ها را نسبت به سال گذشته برجسته می‌کنم. چون بقیه موارد از جمله تاکید بر کسب درآمدهای پایدار، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی و موارد دیگری که جزو اولویت‌های کلیدی شهرداری در سال‌های گذشته بوده است، امسال هم تکرار شده است.

اولویت‌های بودجه ۹۹ شورای شهر تهران

وی با بیان اینکه امسال به چند مورد به‌طور ویژه پرداخته شده است، اظهارکرد: تحقق انضباط مالی، استفاده از سرمایه‌گذاری در تامین منابع پروژه‌ها، تحقق محله‌محوری و برش سال اول و دوم برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران چهار اولویتی هستند که در ابتدای ماده واحده طرح ذکر شده‌اند. سال ۹۸ بودجه پیشنهادی برای سال ۹۹ در منابع برنامه دیده شده بود. در طرح «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران» ذکر شده است که بودجه امسال مطابق منابع پیش‌بینی‌شده در برنامه سوم توسعه شهری باشد. آروین با اشاره به اولویت دوم که اولویت سرمایه‌گذاری در تامین منابع مالی پروژه‌ها است، گفت: به‌طور مشخص بخش سوم رویکردها و جهت‌گیری‌های کلی، با عنوان سرمایه‌گذاری اضافه شده و به‌طور خاص‌تر در ساختار لایحه بودجه، بودجه سرمایه‌گذاری به‌طور جداگانه دیده شده که همراه با لایحه بودجه ۹۹ به شورا بیاید و این یکی از تغییرات اصلی سیاست‌ها و الزامات اجرایی بودجه در سال جاری است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بحث تحقق محله‌محوری به عنوان اولویت سوم طرح گفت: با توجه به برنامه‌های اولویت‌محور و تحقق‌پذیر که از برش سال‌های اول و دوم برنامه سوم توسعه استخراج شده، تلاش شده افزایش منابع درآمدی، کدهای درآمدی جدید و اقداماتی برای افزایش کیفیت زیست روزمره شهروندان در سطح محله را در لایحه ببینیم.

اصلاح پیشنهادات تصویب شده بودجه‌ سال ۹۹

طرح “سیاست های اجرایی و الزامات بودجه سال “۹۹ که کلیات آن به تصویب رسیده بود با بررسی پیشنهادات واصله از سوی اعضا شورا مورد اصلاح قرار گرفت.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتادمین جلسه شورا ادامه بررسی طرح “سیاست های اجرایی و الزامات بودجه سال ۹۹ در دستور قرار گرفت و اعضای شورا پیشنهادات اصلاحی خود در مواد و بند های این طرح را به هیات رییسه ارسال کردند.

از جمله این پیشنهادات که به تصویب رسید می توان به اضافه کردن توسعه ورزش همگانی در سیاست های اجرایی و الزامات بودجه اشاره کرد.

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورا نیز در ادامه بررسی این طرح پیشنهاد داد واژه تحقق پایداری فرهنگی اجتماعی حقوق و تکالیف شهروندی به یکی از محور های مورد توافق کمیته تلفیق به طرح اضافه شود که مورد موافقت اعضا قرار گرفت و تصویب شد.

در ادامه نیز پیشنهادی به صورت تبصره بند ۹  از سوی محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی شورا در خصوص بند ارایه شد مبنی بر اینکه شهرداری موظف است در راستای تدوین برنامه اولویت محور تحقق پذیر برای مدت زمان باقی مانده از این دوره مدیریت شهری با منابع درامدی و بودجه،  پروژه های اعلامی از سوی کمسیون های تخصصی  شورا را در لایحه بودجه سال ۹۹ در نظر بگیرد.

این پیشنهاد نیز بدون مخالف به تصویب رسید.

همچنین از سوی محمد جواد حق شناس پیشنهادی مبنی بر لحاظ دریافت مطالبات معوق  قانونی شهرداری از دولت ارایه شد که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه بیان شد این پیشنهاد لحاظ شده است.

احصا املاک متعلق به شهرداری تهران

احصا املاک متعلق به شهرداری تهران نیز یکی دیگر از پیشنهادات بود که به تصویب اعضا رسید.

سرانه کمک رفاهی مستقیم و غیر مستقیم به کارکنان معادل اعتبار سال ۹۸ با لحاظ افزایش تورم پیش بینی شود که این مورد نیز از سوی کمیسیون برنامه و بودجه لحاظ شده بود و مورد موافقت قرار گرفت.

در ادامه بررسی پیشنهاد ها حجت نظری در خصوص اصلاح بند ۲-۶-۵ و در راستای بحث برون سپاری وظایف مدیریت شهری گفت: متاسفانه همه جا می گوییم مازاد نیرو داریم ولی تلاش می کنیم کارها را برون سپاری کنیم  که البته این برون سپاری ها هم  منجر به کاهش هزینه نمی شود. به عنوان مثال تقریبا تمام برون سپاری ها در حوزه ورزش به گونه ای بوده که مجموعه ای سالم تحویل پیمانکار داده شده و لاشه آن تحویل گرفته شده و دوباره هزینه ای جهت مرمت و بازسازی آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ما یا از اساس باید برون سپاری ها را اولویت قرار ندهیم یا اگر قرار است لحاظ کنیم باید به تایید شورا برسد.

زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت: این کار  دخالت در اجرا است و باید آن را  تفکیک کنیم. نکته ی دیگر اینکه ما رویکردی اعلام می کنیم و سیاست هایی را ابلاغ می کنیم و شهرداری موظف است این سیاست ها را عملیاتی کند و شورا هم باید نظارت کند، اگر اجرا نمی شود از طریق نظارت عالیه و برخورد های قانونی عمل کنیم نه آنکه در کار اجرا وارد شویم.

تعدیل نیروی مازاد در شهرداری

نظری مجدد افزود: ما اگر به این نتیجه رسیدیم که نیروی مازاد داریم که یک راهش تعدیل نیرو است و من به صراحت بگویم که عرضه این تعدیل نیرو را نداریم  و البته شخص من مخالف صد در صد تعدیل نیرو هستم. اما باید برای این نیروها هم کار ایجاد کنیم.

سید حسن رسولی نیز گفت: برون سپاری اگر با چابک سازی باشد معنا دارد اما در شهرداری برون سپاری می شود با توسعه سازمانی لذا این سخن آقای نظری درست است اما جایش اینجا نیست.

در نهایت این پیشنهاد پس گرفته شد.

در ادامه در اصلاح بند ۲-۱-۸ حجت پیشنهاد داد نظری با عنایت به اینکه در حال حاضر میزان عکلکرد اعتبارات موضوع کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله پاداش کارکنان حدود ۲ درصد بودجه هزینه ای است پیشنهاد می شود سقف ۲ درصد در نظر گرفته شود و گویی که در بخش نامه سازمان شهرداری های نیز  این سقف ۲ درصد در نظر گرفته شود که این پیشنهاد به تصویب رسید.

در ادامه زهرا نژاد بهرام نیز پیشنهاد داد:  وقتی ما شهرداری را ملزم به ارائه برنامه اولویت محور سنجش پذیر و تحقق پذیر بر اساس اولویت های کمیسیون های تخصصی شورا می کنیم باید الزامات بودجه نیز منطبق بر آن باشد.

وی ادامه داد:  ما اگر قائل هستیم که این برنامه اولویت محور می تواند هر چه سریعتر معضلات شهر را رفع کند باید الزامات بودجه را نیز منطبق با برنامه عملیاتی (اکشن پلن) تدیون کنیم.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.