تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آبان 1398 - 11:52
کد خبر : 1771

۲ هزار میلیارد تومان سپرده نظام بانکی کجاست؟

۲ هزار میلیارد تومان سپرده نظام بانکی کجاست؟

شاید برای همه اقشار جامعه این سوال مطرح باشد که ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده نظام بانکی دقیقا کجاست؟

به گزارش تیتر دغ؛ باس دادجوی توکلی کارشناس اقتصادی در یادداشتی  به بررسی موضوع ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده نظام بانکی پرداخته که به شرح ذیل است.

شاید برای همه اقشار جامعه این سوال مطرح باشد که ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده نظام بانکی دقیقا کجاست؟ چرا مصرف نمی شود؟ چرا بانک ها وام نمی دهند؟ چرا بانک ها از کمبود نقدینگی با وجود چنین حجم پولی سخن می گویند؟ .

برای پاسخ به این سوال تنها باید ماهیت خلق پول (سپرده) را شناخت. در پاسخ به پرسش های بالا می توان گفت بخش بزرگی از این حجم از نقدینگی دقیقا به طور “پیشینی” ، از مصارف پولی (مانند تسهیلات و سرمایه گذاری) از قبل ایجاد شده است.

به نوعی مصارف پولی ، منابع پولی را خلق کرده و این موضوع که تصور کنیم ابتدا سپرده وجود داشته و سپس مصارف آن تعیین می گردد ، به واقع خطای تحلیلی بزرگی ایجاد م کند.

همین موضوع غفلت بسیاری از مدیران بانکی است که ابتدا طرح های جذب سپرده طراحی می‌نمایند بدون آنکه مصارف آن را از قبل در نظر گیرند و سپس مصارف پولی را بدون نظر کارشناسی صحیح و عمدتا از سر ناچاری پیاده سازی می کنند و هزاران میلیارد زیان انباشته بر دوش نظام بانکی می گذارند.

 

گرداورنده : تیتر داغ 

انتهای پیام /

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.