تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آذر 1401 - 8:29
کد خبر : 91763

آشنایی با کاربردهای نقشه برداری

آشنایی با کاربردهای نقشه برداری

یکی از رشته ‌های مهم مهندسی که با گرایش‌ های مختلفی در ارتباط است نقشه ‌برداری نام دارد. این رشته یکی از ابزارهای بسیار مهم برای بدست آوردن اطلاعات از زمین است. نقشه‌ برداری ارتباط زیادی با رشته‌ های مهندسی مختلف دارد. در این مقاله سعی داریم کاربردهای نقشه برداری را به طور کامل برای

یکی از رشته ‌های مهم مهندسی که با گرایش‌ های مختلفی در ارتباط است نقشه ‌برداری نام دارد. این رشته یکی از ابزارهای بسیار مهم برای بدست آوردن اطلاعات از زمین است. نقشه‌ برداری ارتباط زیادی با رشته‌ های مهندسی مختلف دارد. در این مقاله سعی داریم کاربردهای نقشه برداری را به طور کامل برای شما شرح دهیم. برای دریافت این اطلاعات این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

نقشه برداری چست؟

یکی از شاخه‌ های مهم علوم مهندسی که عناوین مختلفی مانند مهندسی نقشه برداری و مهندسی تکنولوژی نقشه برداری دارد نقشه‌ برداری است. این رشته در مقاطع مختلف و موسسات آموزشی گوناگون تدریس میشود. نقشه برداری با علوم مختلفی در ارتباط بوده و برای ترسیم هر نوع نقشه باید از نقشه برداری استفاده کرد. از آنجایی که کاربرد نقشه برداری بسیار وسیع است اهمیت زیادی در صنایع گوناگون دارد. بیشترین کاربرد نقشه برداری در سازه‌های عمرانی و صنعت ساخت و ساز است. در این زمینه مهندس نقشه بردار اطلاعاتی درباره یک مکان به دست می‌آورد. اشخاصی که به مهندسی نقشه برداری علاقه داشته باشند باید فهم و درک بالایی از رشته ‌هایی مانند ریاضی و فیزیک داشته باشند. بدون داشتن اطلاعات و دانش کافی در ریاضی و فیزیک نمی‌توان مباحث نقشه برداری را به طور کامل درک کرد. افرادی که به این رشته علاقه مند هستند می‌توانند پیشرفت قابل توجهی در نقشه برداری داشته باشند و از این علم به درآمد بالایی برسند.

کاربردهای نقشه ‌برداری

همانطور که اشاره کردیم مهمترین کاربرد علم نقشه برداری در سازه‌های عمرانی و ساخت و ساز است. مهندسی راه و ترابری ارتباط بسیار وسیعی با نقشه‌برداری دارد. برای احداث یک پروژه راهسازی باید از چندین گرایش نقشه برداری استفاده کرد تا بتوان اطلاعات کامل درباره اصول و استانداردهای راهسازی به دست آورد. از مهمترین کاربردهای نقشه‌برداری می‌توان به نقشه برداری زیرزمینی اشاره کرد. در این زمینه باید همه عملیات‌هایی که در زیر زمین انجام میشود با استفاده از عملیات نقشه‌برداری انجام شود. تمامی نقش‌ها و طرح‌های گوناگون برای حفر تونل‌های زیرزمینی شامل نقشه‌برداری زیرزمینی می‌شوند. پروژه‌های احداث معادن زیرزمینی و پیاده‌سازی طرح‌های هندسی تونل و گودبرداری زمین و تونل‌های حمل‌ونقل از فعالیت‌های مختلف در این زمینه هستند. از کاربردهای دیگر نقشه ‌برداری می‌توان به نقشه‌برداری مسیر اشاره کرد. در این زمینه نقشه برداری به منظور ایجاد خطوط لوله آب و پیاده کردن مسیرهایی مسیر راه آهن استفاده می‌شود. برای انتقال خطوط لوله گاز و انتقال نیرو نیز می‌توان از روشهای طراحی استفاده کرد. نقشه‌برداری هوایی از کاربردهای دیگر نقشه‌برداری محسوب می‌شود. نقشه‌برداری هوایی توسط تجهیزات دیجیتالی انجام می‌شود که اطلاعات دقیقی به دست خواهند آورد. می‌توان به واسطه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای تصاویر گوناگونی از قسمتهای مختلف زمین به دست آورد. نقشه‌برداری هوایی در زمان بسیار کوتاه و با سرعت بسیار زیادی توسط فنون ساده انجام میشود.

آشنایی با کاربردهای نقشه برداری

کاربردهای دیگر نقشه‌برداری

از کاربردهای دیگر نقشه‌برداری می‌توان به نقشه برداری ساختمانی اشاره کرد. این نقشه‌برداری اغلب به صورت جمع آوری اطلاعات از اشیا و محیط اطراف یک مکان صورت می‌گیرد. برای نقشه‌برداری ساختمان باید یک سیستم را مبنا قرار داد. نقشه‌برداری شهری نیز از دیگر کاربردهای نقشه‌برداری محسوب می‌شود. تمامی نقشه‌هایی که برای تهیه و اجرای پروژه‌های شهری نیاز است باید توسط نقشه‌برداری شهری به دست آید. نقشه‌برداری ثبتی نیز در حوزه ثبت اسناد و املاک مورد استفاده بوده که برای تعیین مساحت قطعات ملکی و تعیین حدود هر ملک در نظر گرفته می‌شود. نقشه برداری نظامی نیز از دیگر کاربردهای نقشه‌برداری محسوب می‌شود. در این شیوه از نقشه‌برداری کاربردهای متنوع در امور نظامی انجام میشود. میتوان کاربردهای نقشه برداری نظامی را برای تعیین نقشه‌های مهم نظامی و استقرار نیروهای نظامی و دفاعی در نظر گرفت. آخرین کاربرد نقشه برداری را میتوان نقشه‌برداری هیدروگرافی دانست. در این زمینه نقشه‌برداری، نیاز به اطلاعات دقیق از موقعیت عمق دریاها و رودخانه است. اگر نیاز به یک نقشه دقیق از زیر آب‌ها برای عبور لوله‌های نفت و گاز وجود داشته باشد می‌توان از این زمینه نقشه‌برداری استفاده کرد و اطلاعات زیادی به دست آورد. در مناطقی که دریاها و دریاچه‌های زیادی وجود دارد نیاز به نقشه‌برداری هیدروگرافی میباشد.

اهمیت نقشه برداری

نقشه برداری اهمیت بسیار زیادی داشته و به همین دلیل باید با دقت و تجربه بالایی انجام شود. این دانش که بیشترین ارتباط را با پروژه‌های عمرانی دارد نیاز به محاسبات سنگین داشته و باید بدون کوچکترین خطایی انجام شود. کسب مدرک در رشته نقشه‌برداری به آسانی انجام نمی‌شود و هر شخص نمی‌تواند اطلاعات کامل این رشته را به دست آورد. اهمیت نقشه‌برداری به دلیل نیاز این رشته در زمینه‌های گوناگون است. از آنجایی که کاربردهای نقشه‌برداری تنوع بسیار بالایی دارند این رشته از اهمیت بالایی برخوردار شده است. نقشه برداری طی مراحل مختلف انجام می‌شود و تجهیزاتی برای این کار نیاز است. تجهیزات نقشه برداری با توجه به زمینه‌های مختلف نقشه‌برداری زمینی، ماهواره‌ای، هوایی و غیره متفاوت است. نقشه‌ یو ‌تی ‌ام یکی از نقشه‌های پرکاربرد امروزی است.

آشنایی با کاربردهای نقشه برداری

مراحل نقشه‌برداری

نقشه‌برداری طی مراحل مختلف انجام می‌شود و هر مرحله نیاز به دقت و مهارت کافی دارد. به طور کلی می‌توان مراحل نقشه‌برداری را به دو مرحله اندازه‌گیری و محاسبات تقسیم کرد. برای انجام نقشه‌برداری به صورت دقیق باید از ابزارهای خاص استفاده نمود. این که نقشه‌بردار بداند از کدام ابزار استفاده کند و روش مناسبی برای محاسبه و اندازه‌گیری را در نظر بگیرد اهمیت زیادی برای صحت نقشه‌برداری دارد. استفاده از ابزار و روش های غیر استاندارد در مرحله اولیه موجب می‌شود که نتایج کار به صورت هدفمند به دست نیاید. کوچک‌ترین ایراد در کار یک نقشه‌بردار باعث خسارات زیادی به فعالیت‌های مختلف به خصوص عمرانی خواهد شد. خدمات نقشه ‌برداری توسط مجموعه‌های مختلف در کشور ما انجام می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که از این مقاله برآمد نقشه ‌برداری یکی از رشته‌های مهمی است که با رشته‌های دیگر ارتباط‌های وسیعی دارد. این رشته که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد باید با دقت بسیار بالا انجام شود تا هیچگونه ایرادی برای اجرای پروژه‌های مختلف به وجود نیاورد. اگرچه نقشه ‌برداری توسط افراد زیادی در کشور انجام می‌شود اما این کار نیاز به دقت و تمرکز بسیار بالایی داشته که باید از اشخاص با سابقه برای آن استفاده نمود. مجموعه ما در این زمینه تجربه بسیار بالایی داشته و می‌تواند بهترین گزینه‌ برای امور نقشه برداری شما باشد.

منبع: مجموعه مهندس https://mohandesco.ir/

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.