تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 11:51
کد خبر : 28009

ابزار مورد استفاده در کارگاه برق

ابزار مورد استفاده در کارگاه برق

کارگاه برق یکی از مکان هایی است که کاربری های مختلفی به منظور ارائه ی خدمات الکتریکی دارد؛ لوازم و ابزاری که در این مکان مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پر اهمیت و ضروری هستند. چرا که این لوازم هر کدام به منظور کاربرد خاصی تعبیه می شوند. در ادامه قصد نقد و بررسی

کارگاه برق یکی از مکان هایی است که کاربری های مختلفی به منظور ارائه ی خدمات الکتریکی دارد؛ لوازم و ابزاری که در این مکان مورد استفاده قرار می گیرد بسیار پر اهمیت و ضروری هستند. چرا که این لوازم هر کدام به منظور کاربرد خاصی تعبیه می شوند. در ادامه قصد نقد و بررسی انواع کفپوش عایق برق، خرید تابلو برق صنعتی و قفسه ریلی را در این مقاله داریم که هر سه مورد در کارگاه برق صنعتی مورد استفاده واقع می شوند.

برای مثال برخی از قطعات مانند موتور ها و ژنراتور ها مسئول تولید انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی هستند و کاربرد این چنینی دارند. برخی از ابزار مخصوص مواقع اضطراری هستند و به منظور جلوگیری از خطرات از آن ها استفاده می شود.

کفپوش عایق برق چیست؟

امروزه با توجه به بالا رفتن آمار کشته ها و برق گرفتگی در بخش های کار با الکتریسیته و جریان برق همه ی کار فرما ها به فکر جلوگیری از خسارات ناشی از این اتفاق افتاده اند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از این گونه حوادث آموزش به کارگران جهت استفاده ی درست و ایمن از انرژی برق است.

اما راه های بهتری به منظور ارتقای سطح ایمنی کارگاه نیز وجود دارد که یکی از آنها استفاده از انواع کفپوش ها است. کفپوش های عایق در مدل ها و انواع مختلف در بازار موجود هستند؛ این ابزار با نام های تجاری مختلفی مانند فرش عایق، کفپوش لاستیکی عایق، کفپوش فشار قوی و لاستیک زیر پایی عایق یافت می شود.

تمامی کارفرمایان بخش برق قبل از خرید تابلو برق صنعتی، ملزم به رعایت نکاتی هستند که و برای حفظ جان کارگران خود باید برخی تدابیر امنیتی و حفاظتی را بیاندیشند.

یکی از این فاکتور ها که از اصلی ترین آن ها نیز می باشد، استفاده از کفپوش عایق برق در زیر تابلو برق های صنعتی است. این کار باعث افزایش امینی کار و حفظ جان کارگران و متخصصان می شود.

انواع کفپوش های عایق برق

این کفپوش ها در انواع مختلف به منظور استفاده در ولتاژ های مختلف طراحی شده اند؛ کفپوش های برق در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. کفپوش های فشار ضعیف و معمولی که برای ولتاژ ۴۰۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرند از ساده ترین انواع آن ها می باشند. ولتاژ های بالا تر می بایست از فرش عایق قوی تری استفاده کنند و جان کارگران خود را از برق گرفتگی احتمالی نجات دهند.

مقاومت این کفپوش ها به نسبت جنس و مواد اولیه ای که در آن ها به کار رفته است تعیین می شود. ممکن است برخی از این کفپوش ها از مواد و جنس نارغوب ساخته شده باشند که این باعث ایجاد ریسک به وجود آمدن برق گرفتگی در کارگاه می شود. بنابراین لازم است قبل از خرید تابلو برق صنعتی و کفپوش عایق به خوبی درباره ی آن مطالعه نمائید.

الزامات فیزیکی کفپوش عایق

کفپوش های عایق همواره باید از جنس الاستومر ساخته شوند؛ الاستومر در لغت به معنای موادی ترکیبی از پلاستیک که خاصیت الاستیک و کشسانی دارد و پلیمر است. صنایع پلیمری نظیر تولید انواع چسب ها، عایق های برق و انواع شیشه و تلق امروزه در حال پیشرفت چشمگیری می باشند.

هر دوطرف فرش عایق برق می بایست به نوعی ساخته شده باشد که به هیچ عنوان سر نخورده و باعث برهم خوردن تعادل فرد نشود. چرا که ممکن است کارگران درون کارگاه از ابزار تیز و خطرناکی اسفاده کنند و در صورت سر خوردن این ابزار برای آن ها خطر ساز شود. این کار با استفاده از ایجاد شیار و یا طرح های الماسی تشکیل می شوند.

نکته ی قابل توجه بعدی درباره ی کفپوش عایق برق عدم تاثیر معکوس سایر ویژگی های ظاهری بر ویژگی اساسی آن است. این بدان معناست که استفاده از هیچکدام از لایه ها نباید بر روی ویژگی های دی الکتریک کفپوش عایق برق اثر منفی بگذارد.

کارگاه برق2

کفپوش های فشار ضعیف

این کفپوش دارای ضخامت ۳ میلی متری بوده و دارای استاندارد های جهانی IEC60243-1(1998) و تائیدیه بین المللی ABB , CESI می باشد. در رنگ های متنوع آبی، زرد، قرمز، طوسی و مشکی موجود است که بر طبق سلیقه ی خود می توانید انتخاب کنید.

معمولا این کفپوش ها برای کارگاه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. کفپوش عایق برق در مرحله ی اول می بایست مقاومت خوبی در برابر عوامل متعددی که ممکن است درون کارگاه اتفاق بیوفتد از خود نشان بدهد. برای مثال مقاومت در برابر اجسام تیز و یا مقاومت در برابر مواد اسیدی از دیگر ویژگی هایی است که یک کفپوش عایق برق می بایست در خود داشته باشد.

این کفپوش ها دارای رده بندی و درجه بندی های مختلفی هستند. برای مثال کفپوش های رده ی c در مقابل دما های بسیار پائین نیز باید تحمل کنند.

کفپوش های فشار متوسط

کفپوش های فشار متوسط نیز کاربرد بسیار زیادی در کاخانه ها دارند؛ این نوع کفپوش عایق برق مناسب برای استفاده در جلوی تابلو برق های ۶.۶ تا ۱۲ کیلو ولت است. به همین دلیل افرادی که به دنبال خرید تابلو برق صنعتی هستند می توانند این نوع کفپوش عایق را برای کارگاه خود انتخاب کنند. این کفپوش ها مورد استفاده در جلوی تابلو خازن های ۶.۶ کیلو ولت، اطراف ترانس های LVSA، UTILITY، ارت و همچنین پست برق آسیاب مواد و سنگ شکن است.

از این نوع کفپوش های محبوب همچنین در بارگیر خانه، کولینگ تاور و میل فن نیز استفاده می شود. در سه ولتاژ مختلف ۷.۳، ۱۲ و ۲۰ در دسترس همگان قرار دارد و به راحتی می تواند آن را خریداری نمائید. ضخامت این نوع کفپوش ها ۳ میلیمتر بوده و مورد تائید گروه برق فشار قوی پژوهشگاه وزارت نیروی ایران نیز می باشند.

کارگاه برق3

کفپوش عایق برق فشار قوی

فیلر کربن BLACK CARBON مقاومت الکتریکی را به شدت کاهش داده و باعث نوسان میزان رسانایی در نقاط مختلف کامپاند می شود، یکی شرکت آلمانی با عنوان SICHERN اقدام به اصلاح ترکیبات و فرمولاسیون این نوع کفپوش ها نموده و از نظر کیفی تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد.

جایگزین کردن برخی افزودنی های خاص به جای فیلر کربن ها باعث بالا رفتن مقاومت الکتریکی این کفپوش ها و در نتیجه عدم عبور جریان برق از آن ها شد.

عدم عبور جریان برق از کفپوش به معنای عدم رسانایی آن است و این خاصیت باعث عدم عبور جریان از بدن انسان شده و از خطر برق گرفتگی جلوگیری می کند. این کفپوش ها با ضخامت ۴ میلی متری و مقاومت در برابر ۶۵ کیلو ولت در بازار موجود است.

در واقع این کفپوش باعث عدم قرار گیری انسان در مدار جریان الکتریکی می شود و این اتفاق از ایجاد برق گرفتگی انسان جلوگیری می نماید. به طور کلی بدن انسان رسانا است و زمانی که پاهای ما روی زمین قرار گرفته باشد، در صورت اتصال به برق برق گرفتگی اتفاق می افتد.

وظیفه ی کفپوش عایق جلوگیری از بروز چنین حادثه ای است. این کفپوش ها در کف کارگاه و زیر پای پرسنل قرار می گیرند و محافظ جان آن ها در بربر شوک های الکتریکی و برق گرفتگی های احتمالی می شود.

البته توجه به این نکته که هرگونه ناشی گری در استفاده از انرژی برق ممکن است باعث بروز خطرات و آسیب های جبرا ناپذیری شود. بنابراین قبل از خرید تابلو برق صنعتی و استفاده از کفپوش عایق می بایست کار با برق وجریان الکتریسیته را به خوبی یاد بگیریم.

اهمیت خرید تابلو برق صنعتی

تابلو برق های صنعتی در همه ی کارگاه ها وجود دارند؛ این تابلو ها معمولا تشکیل شده از یک جعبه ی فلزی که با توجه به حجم کارگاه، همچنین میزان برق رسانی در این کارگاه ها تعبیه شده اند. قطعات و تجهیزاتی در این تابلو ها قرار گرفته اند که هرکدام وظایف خاص خود را ایفا می کنند.

این تجهیزات عبارت اند از فیوز ها، رله های حرارتی، کنتاکتور ها و کلید های مینیاتوری همچنین کابل ها و کلید های شصتی که هر کدام به دلایل مختلف که در ادامه به آن ها می پردازیم درون این جعبه جای گذاری شده اند و وظیفه ی خاصی دارند.

بنابراین خرید تابلو برق صنعتی به منظور داشتن کنترل بیشتر بر روی تجهیزات برقی یکی از الزامات برای هر کارگاه است. کارگاه های برقی به منظور انجام کارهای مختلف مجاز به استفاده از برق در ولتاژ های مختلف هستند. تابلو برق به آن ها کمک می کند تا کنترل بیشتری بر روی تنظیم ولتاژ و برق رسانی به تجهیزات داشته باشد.

 

وظیفه ی فیوز

حتما تا به حال نام این قطعه را شنیده اید؛ فیوز ها قطعاتی هستند که همانند سوپاپ اطمینان عمل کرده و از عبور جریان غیر مجاز از مدار جلو گیری می کنند. هنگامی که جریان از حد مجاز با توجه به کاربری آن بگذرد وظیفه ی فیوز است که اتصال را قطع کرده و مدار را به حالت خاموش در بیاورد.

ساختمان ظاهری فیوز ها به این صورت است که یک قطعه سیم نازک درست از درون آن عبور کرده و بلافاصله پس از عبور جریان اضافی از آن شروع به گرم شدن و ذوب می شود. این اتفاق باعث قطع شدن سیم نازک شده و در نتیجه کل مدار قطع می شود و سیستم از کار می افتد.

یکی دیگر از کارهای مهم و مثبت فیوز ها جلوگیری از وقوع اتصال کوتاه است؛ هرگاه در هر کجای سیستم کابلی بدون عبور از فیوز و جعبه تقسیم وارد سیستم شده باشد فیوز بلافاصله اتصال کوتاه تشخیص داده و سیستم را قطع می کند. این خاصیت باعث ایجاد عدم اتصالی در سایر سیستم ها و همچنین برق دزدی آن ها از سیستم شما می شود.

بنابراین در هنگام خرید تابلو برق صنعتی به نوع فیوز به کار رفته در آن دقت کنید و تابلو برقی متناسب با کاربری سای خود تهیه نمائید.

وظیفه ی کنتاکتور در تابلو برق

واژه ی کنتاکت CONTACT در زبان انگلیسی به معنای برخورد و اتصال می باشد. کنتاکتور ها انواع مختلفی دارند و به منظور کنترل موتور های سه فازه از راه دور با استفاده از یک رله با اتصال قوی درست بر سر راه الکتروموتور ها نصب می شوند. به این قطعه کلید الکترومغناطیسی نیز گفته می شود؛ دلیل این نامگذاری این است که این نوع کلید ها با استفاده از یک سیم پیچ مغناطیسی به جهت قطع و وصل کردن مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

این تجهیز در رنج جریان های مختلف و کاربرد های مختلف در بازار یافت می شود. یکی از پر کاربرد ترین آمپر های کنتاکتور ۹ به ۸۰۰ می باشد. همچنین ولتاژ بوبین این تجهیز نیز می تواند قابل تغییر باشد.

رله های حرارتی

به منظور عدم ایجاد فشار اضافه بار بر روی تجهیزات از رله های حرارتی استفاده می شود. این قطعه با نام بی متال نیز شناخته می شود، در ساختار خود از دو نوع فلز که معمولا یکی از آن ها آهن و دیگری برنج است تشکیل می شود. اساس کار این قطعه به این شکل است که هرگاه در مدار افزایش بار الکتریکی داشته باشیم یکی از این نوار های فلزی که ضریب انبساط بیشتری دارند افزایش طولی پیدا می کنند و باعث قطعی جریان برق می شوند.

برخی از رله های حرارتی بی متال دارای یک کلید دستی به منظور تنظیم رله به حالت دستی و اتوماتیک هستند. بی متال ها در انواع و ابعاد مختلف در بازار موجود هستند.

استفاده قفسه ریلی در کنار تابلو برق صنعتی

قفسه ریلی نوعی ساختار است که مناسب برای قرار دادن انواع زونکن ها و دسته بندی کتاب ها می باشند. این تجهیزات با استفاده از برق و الکتریسیته کار می کنند و به منظور کنترل بهتر و سهولت در دسترسی به این قفسه ها از تابلوی برق در سر راه آن ها استفاده می کنند.

در نتیجه در هنگام کار با برق و الکتریسیته نکات ایمنی را رعایت نموده و در هنگام خرید تابلو برق صنعتی آشنایی کامل به قطعات درونی آن داشته باشید و حتما به منظور ارتقای سطح ایمنی از کفپوش عایق بهره ببرید.

همچنین برای استفاده ی بهتر از قفسه ریلی می توانید از طریق تابلو برق آن برنامه ریزی آن را تغییر داده و طبق خواسته خود آن را برنامه ریزی نمائید.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.